Utviklingstrekk 4: «Fortsatt utfordringer i overgangene i pasientforløpene»
Samarbeidet mellom ulike forvaltningsnivåer i helse- og omsorgstjenesten er avgjørende for å sikre effektive pasientforløp. Det satses nå på digitale samhandlingsløsninger som kan bidra til bedre samhandlingen.
Koordinering mellom forvaltningsnivå - en nødvendighet
Digitale samhandlingsløsninger er vesentlig for å sikre gode pasientforløp og koordinering på tvers av forvaltningsnivåene i helse- og omsorgssektoren. Nasjonal helse- og samhandlingsplan tydeliggjør roller og ansvar for digitalisering innen helse- og omsorgssektoren fremover. Hovedansvaret for digitalisering ligger hos aktørene i sektoren. Staten skal bidra til å bygge ut digital infrastruktur, nasjonale felleskomponenter og tjenester som støtter samhandling mellom virksomheter i tillegg til å sette rammer for digitaliseringen.
Fortsatt behov for informasjonsdeling på tvers i helse- og omsorgssektoren
Nasjonal- helse og samhandlingsplan trekker frem at det fremdeles er for dårlig sammenheng mellom helse- og omsorgstjenestene. Pasientenes behov for koordinerte tjenester møtes ikke godt nok. Pasienter med store og sammensatte behov som trenger at tjenestene samarbeider på tvers av fagområder og virksomheter, er særlig sårbare for svikt i pasientforløpene.
Samhandlingsutfordringene er både innad i og mellom nivåene i helse- og omsorgstjenesten. Når samarbeidet ikke fungerer godt nok, vil ansvaret for koordinering ofte havne hos pasienten, brukeren og de pårørende. Dette kan være belastende og kan gå utover kvaliteten i behandling og oppfølging. Mangelfull samhandling skaper risiko for pasientskader og feil ressursbruk.
Flere resultater fra Helsepersonellundersøkelsen om e-helse 2023 viser behov for informasjonsdeling på tvers i helse- og omsorgssektoren. Nærmere halvparten av helsepersonell mangler god nok tilgang til informasjon hos andre behandlere. Undersøkelsen peker også på at helsepersonell ønsker seg tilgang til flere muligheter for digital kommunikasjon / digitale helsetjenester med pasient enn de har tilgang til i sitt arbeid i dag i 2023. Udekkede behov er oftest knyttet til digitale kommunikasjonsløsninger mellom ulike aktører i helse- og omsorgstjenesten og tilgang til journal/pasientinformasjon (inkludert fra andre avdelinger/foretak/aktører).
Det satses på digital samhandling
De nasjonale e-helseløsningene er en forutsetning for sammenhengende tjenester. Kjernejournal, helsenorge.no, e-resept og helsenettet bidrar til samhandling mellom helse- og omsorgstjenestene og med innbyggeren. Selv om dagens e-helseløsninger danner en plattform for digital samhandling, er videreutvikling nødvendig for å sikre sammenhengende tjenester og god pasientsikkerhet på tvers av aktører.
Nasjonal helse- og samhandlingsplan viser at regjeringen vil legge til rette for samarbeid mellom aktører som yter helsehjelp for å skape gode pasientforløp med trygge overganger, særlig for pasienter med store og sammensatte behov. Digital samhandling skal bidra til at helsepersonell får tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten, slik at de kan gi best mulig behandling og bruke mindre tid til å lete etter og sammenstille informasjon.
For å oppnå en mer helhetlig og effektiv samhandling på tvers av virksomheter og nivåer, er det på flere områder investert i og igangsatt nasjonale tiltak for å dekke de høyest prioriterte behovene. Dette gjelder områder hvor det særlig er viktig at helsepersonell kan dele relevant og nødvendig informasjon om pasienten. Regjeringen legger til grunn at det skal være en ramme på 1,25 milliarder kroner over seks år for gjennomføring av de nasjonale tiltakene for digital samhandling.
Regjeringen vil prioritere å realisere nasjonal innføring av pasientens legemiddelliste, pasientens journaldokumenter, kritisk informasjon og pasientens måledata. Samlet vil tiltakene bidra til et mer sammenhengende pasientforløp og gi nytte for både innbygger og helsepersonell.
Fra 2024 er også Helseteknologiordningen etablert for å gi drahjelp til kommunene i digitaliseringsarbeidet. Denne ordningen har som mål å redusere risikoen for kommuner som ønsker å være tidlig ute med implementering av teknologi, og samtidig stimulere til samarbeid og samordning mellom kommunene. Ordningen støtter anskaffelse, utprøving og innføring av velferdsteknologi, digital hjemmeoppfølging og journalløsninger. Helseteknologiordninger består av tilskudd, veiledning og støtte til standardiseringsarbeid. Innretning skal kunne utvikles over tid etter behov. Riktig implementering og bruk i samarbeid med fagfolk, pasienter, brukere og pårørende er en sentral forutsetning for å lykkes.
Standardisering er sentralt for digital samhandling og avgjørende for at opplysninger kan utveksles korrekt mellom virksomheter, helsepersonell og innbyggere. I Norge har Helsedirektoratet det overordnede ansvaret for å utvikle, formidle og vedlikeholde nasjonale veiledere, retningslinjer og standarder for helse- og omsorgstjenesten. Standardiserte terminologier og informasjonsmodeller er avgjørende for sikker og effektiv deling av pasientinformasjon mellom ulike aktører i helse- og omsorgssektoren.
Helsedirektoratet samarbeider med flere land om standardiseringsarbeid. Økt bruk av internasjonale standarder sikrer at systemer og løsninger kan “snakke” sammen på tvers av landegrenser, organisasjoner og plattformer.
Neste utviklingstrekk:
Utviklingstrekk 5: Europeisk samarbeid i sterk vekst →