Utviklingstrekk 3: «Teknologi kan både skape muligheter og legge press på tjenesten»
Teknologiutvikling og innovasjon er viktige virkemidler til en mer bærekraftig helse- og omsorgstjeneste gjennom å effektivisere arbeidsprosesser, forbedre diagnostikk og behandlingsmetoder. Digitalisering er samtidig krevende og altomfattende endringsprosesser som kan være utfordrende.
Teknologiutvikling og innovasjon - en forutsetning for økt bærekraft
Digitalisering har potensiale til å effektivisere driften ved å automatisere manuelle oppgaver, redusere tidsbruk og kutte kostnader. Dette kan gi helsepersonell bedre tilgang til informasjon, forbedrer nøyaktigheten i diagnostisering og fremmer utvikling av nye behandlingsmetoder.
Eksempelvis kan kunstig intelligens (KI) brukt på en effektiv og etisk måte representerer en teknologisk innovasjon med et stort potensial for å forbedre effektiviteten og bærekraften i helse- og omsorgstjenesten. Dette vil danne grunnlaget for helt nye metoder å tilby og utføre helsetjenester på.
Økt bruk av digitale konsultasjoner
Statistikk om allmennlegetjenester fra Helsedirektoratet viser en økning i det totale antallet konsultasjoner med fastleger de siste årene, primært drevet av økningen i digitale konsultasjoner. Økningen i digitale konsultasjoner kan skyldes at pasienter har gode erfaringer med digital kontakt med fastlegen: Blant innbyggere som har hatt én eller flere videokonsultasjoner med fastlege / privat allmennlege i løpet av de siste 12 månedene, opplevde 72 % at de fikk tilstrekkelig hjelp med sitt problem ved seneste konsultasjon i 2023, jf. Innbyggerundersøkelsen om e-helse 2023.
Av innbyggerne som har benyttet digitale helsetjenester de siste 12 månedene, har over halvparten brukt tjenestene tre eller flere ganger i 2023. Dette kan tyde på lavere terskel for å benytte digitale helsetjenester igjen når man først har fått erfaring med dem. Innbyggerundersøkelsen finner samtidig at 15 % av innbyggerne opplever at muligheten for å ta kontakt med fastlegen / privat allmennlege digitalt gjør at de kontakter dem oftere enn før dette var mulig, dvs. at det fører til lavere terskel for å ta kontakt. Dette støttes av funn fra Kvalitativ oppfølging av helsepersonellundersøkelsen om e-helse, som indikerer at noen pasienter oftere tar kontakt når tjenesten er tilgjengelig digitalt.
IKT-løsninger må oppleves som nyttige og enkle for å bli tatt i bruk
Flere forskningsstudier viser at det en sammenheng mellom opplevd brukervennlighet og utbrenthet. I Norge er utfordringene med implementering av IKT-løsninger i helse- og omsorgssektoren blant annet beskrevet i Riksrevisjonens rapport Utnyttelse av IT-systemer på sykehus. Rapporten avdekker bekymringer knyttet til feil og mangler ved flere av de digitale systemene som er tatt i bruk. Helsepersonell opplever at systemene har dårlig brukervennlighet og at det mangler opplæring for helsepersonell som utfører klinisk arbeid.
Helsepersonellundersøkelsen om e-helse 2023 viser at omtrent halvparten av helsepersonell har positive erfaringer med det elektroniske pasientjournalsystemet (EPJ-system) på arbeidsplassen i 2023. Man finner den pasientinformasjonen man trenger og at systemet bidrar til høy kvalitet og effektivitet i pasientarbeidet. Samtidig er det en økning i andelen helsepersonell med negative erfaringer med EPJ-systemet fra 2022 til 2023, og de negative erfaringene har blitt sterkere.
Helsepersonell i helseforetak i Helse Midt-Norge har oftere negative erfaringer med sitt EPJ-system, og er oftere misfornøyd med systemet sammenlignet med helsepersonellgjennomsnittet i 2023. Resultatene ses i sammenheng med innføringen av Helseplattformen, som medfører et krevende endringsarbeid og stor omstilling for mange.
Digital kompetanse – stadig viktigere
Helsepersonellkommisjonen omtaler at helsepersonell har gode digitale ferdigheter med solide kunnskaper om utvikling og bruk av teknologi for å løse ulike oppgaver. Samtidig opplever 85 % av helsepersonell at det stilles økende krav til IKT-ferdigheter i arbeidet ifølge Helsepersonellundersøkelsen om e-helse for 2022. Dette indikerer at morgendagens helsepersonell i stadig større grad må ha IKT-kompetanse for å nyttiggjøre seg av de digitale hjelpemidlene.
Digital transformasjon forutsetter helhetlig virksomhetsutvikling og digital kompetanse
For å realisere fordelene med nye digitale løsninger, er det viktig å prioritere en helhetlig virksomhetsutvikling som inkluderer søkelys på endringsledelse, kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling. Det innebærer at virksomhetene gjennomgår endringer med mål om bedre brukeropplevelser og smartere og mer effektiv oppgaveløsning. En slik tilnærming er avgjørende for å sikre en vellykket implementering og utnyttelse av digital innovasjon i helse- og omsorgstjenesten og bidrar samtidig til at man håndterer de utfordringene som kan oppstå i kjølvannet av digitaliseringen
Neste utviklingstrekk:
Utviklingstrekk 4: Fortsatt utfordringer i overgangene i pasientforløpene →