Hopp til hovedinnhold

Utviklingstrekk 1: «Mangel på helsepersonell»

En økende mangel på helsepersonell og endret demografi skaper utfordringer for å opprettholde et tilfredsstillende tjenestetilbud i hele landet. Digitalisering er et sentralt virkemiddel for å møte denne utfordringen.

Befolkningssammensetningen i Norge i endring

Demografiske endringer vil påvirke helse- og omsorgssektoren betydelig. Med en økende andel eldre i befolkningen og en avtagende fødselsrate, vil det bli færre yrkesaktive og pårørende til å yte nødvendig hjelp og støtte. Ikke bare lever folk lenger, men flere innbyggere vil også stå overfor komplekse helseproblemer, noe som nødvendiggjør koordinerte tiltak innenfor helse- og omsorgsektoren. Befolkningsveksten vil også variere geografisk, med økning i urbane områder og nedgang i distriktskommuner.

Mangel på helsepersonell gir utfordringer

Helsepersonellmangelen er en voksende utfordring. I rapporten Arbeidsmarkedet for helsepersonell fram mot 2040 – SSB) er prognosene en forverring i mangelen på sykepleiere, og et økende behov for helsefagarbeidere, vernepleiere og ergoterapeuter. Utfordringene vil være mest fremtredende i kommunal omsorgstjeneste, hvor mange kommuner allerede opplever en bemanningskrise. Dette skaper utfordringer med å opprettholde et likeverdig tjenestetilbud.

Samtidig er det usikkerhet rundt fremtidige migrasjonstrender og i hvilken grad Norge kan forvente å dekke helsepersonellbehovet gjennom arbeidsinnvandring. Veksten av private helseinitiativer kan ifølge Helsepersonellkommisjonens rapport "Tid for handling" gi økt konkurranse om helsepersonell, potensielt til fordel for tjenester som ikke nødvendigvis er faglig prioriterte, men som har kunder villige til å betale.

Muligheten i digital transformasjon kan redusere behov for helsepersonell

"Tid for handling" trekker frem digitalisering som et av virkemidlene for å øke bærekraften i helse- og omsorgssektoren. Ved å implementere teknologiske løsninger som kunstig intelligens, persontilpasset medisin, moderniserte elektronisk pasientjournal og samhandlingsløsninger, kan helsepersonell effektivisere arbeidsprosessene sine og dermed håndtere flere pasienter.

Digital transformasjon handler imidlertid om mer enn bare bruk av teknologi. I Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor (2019-2025) er digital transformasjon beskrevet som å endre de grunnleggende måtene virksomhetene løser oppgavene på ved hjelp av teknologi. Det innebærer at virksomhetene gjennomgår endringer med mål om bedre brukeropplevelser og smartere og mer effektiv oppgaveløsning. En slik tilnærming kan føre til at organisasjonen må endres, ansvar flyttes, regelverket skrives om, eller prosesser designes på nytt.

Vellykket digital transformasjon krever endringsledelse, kompetanseutvikling, organisasjonsutvikling og forvaltningsutvikling. For å kunne utnytte teknologiens fordeler og navigere i den digitale transformasjonen bør både befolkningen og helsepersonell ha tilstrekkelig digital kompetanse.

Neste utviklingstrekk:

Utviklingstrekk 2: Innbyggerne selv er en viktig ressurs →