Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren
Sammen om helhetlige, trygge og nyskapende tjenester som fremmer helse og mestring.
Nasjonal e-helsestrategi er helse- og omsorgssektorens felles strategi for digitalisering, og skal bidra til felles overordnede prioriteringer og økt gjennomføringsevne på e-helseområdet i Norge.
Det er prioritert fem strategiske mål som representerer satsingsområdene som sektoren skal jobbe sammen om frem mot 2030.
Les Mariann Hornnes og Rune Simensens introduksjon til strategien her.
-
Mål 1: Aktiv medvirkning i egen og næres helse
Digitale helse- og omsorgstjenester skal tilrettelegge for at innbyggere og pårørende enkelt kan involvere seg i forebygging, behandling og oppfølging av egen og næres helse og mestring. -
Mål 2: Enklere arbeidshverdag
Helsepersonell skal ha tilgang til brukervennlige digitale arbeidsverktøy som spiller godt sammen, gir god beslutningsstøtte og støtter deres arbeidsprosesser. -
Mål 3: Helsedata til fornying og forbedring
Helse- og omsorgstjenestene, helsepersonell og helseforvaltningen skal i økende grad ta beslutninger basert på data. -
Mål 4: Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling
Digital samhandling, styrket informasjonsforvaltning og økt standardisering skal sørge for at oppdaterte helseopplysninger er sikre, av god kvalitet og lett tilgjengelig ved behov. -
Mål 5: Samarbeid og virkemidler som styrker gjennomføringskraft
Gjennomføringskraften på e-helseområdet skal styrkes gjennom økt samarbeid og bedre bruk av virkemidler som regelverk og finansieringsmodeller.
Plan for realisering av nasjonal e-helsestrategi
Plan for realisering består av veikart som viser aktiviteter for å nå målene og indikatorer som viser forventet måloppnåelse.
Om Nasjonal e-helsestrategi
Forslag til nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgsektoren ble sendt på åpen høring 31. mai 2022 og hadde frist 1. oktober 2022. Du finner mer informasjon om høringen og en oppsummering av høringssvarene på ehelse.no.