Hopp til hovedinnhold

Grunndata

Det er høye krav til tilgjengelighet og kvalitet i dataene som brukes i helsesektoren, og grunndata er med sine ulike registre grunnleggende for elektronisk samhandling og for mange innbyggertjenester i Helse-Norge. Grunndata bidrar til enkel og sikker samhandling på tvers av virksomheter og forvaltningsnivå.

Grunndata leveres av Norsk helsenett og er den tekniske løsningen som gir aktørene i sektoren tilgang til relevante registre gjennom informasjonstjenester. Grunndatas formål er å være sannhetskilden med enhetlig og oppdatert informasjonsgrunnlag for informasjonstjenester knyttet til person, personell, virksomheter, og referansedata (kodeverk) for helsesektoren og andre interessenter. Det er virksomhetene selv som sørger for at egne data til enhver tid er korrekte. I 2022 ble Personregisteret erstattet med Persontjenesten for å muliggjøre samtidskobling mot Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret og Kartverket. Gjennom oppslag i tjenesten kan helsetjenesten få rask tilgang til personinformasjon.

Felles grunndata kan gjenbrukes på tvers av løsninger. Informasjonstypene som følges i Nasjonal e-helsemonitor er følgende:

  • Personoppslag - sikker identifikasjon av pasienter og personer
  • Personelloppslag - sikker identifikasjon av personell, autorisert helsepersonell og administrativt personell, samt hvor personen er ansatt
  • Virksomhetsoppslag - sikker identifikasjon av virksomheter, behandlingsteder, tjenester og elektronisk samhandling for hele sektoren

På sikt kan også andre grunndataområder som i dag ivaretas av andre eiere innlemmes i grunnmuren.

Utvikling over tid


De fleste av oppslagene gjøres fra maskin til maskin, for eksempel ved en automatisk oppdatering av en fastleges elektroniske pasientjournalsystem (EPJ-system). Et oppslag gjennom grunndata kan representere personhandlinger, men vil som oftest vise oppdatering og vedlikeholdelse av helsevirksomhetens opplysninger. I 2023 innførte Norsk helsenett nye oppslagsmetoder som gjør at det utføres færre automatiske oppslag fra EPJ-systemene til grunndataregistrene.

Ved å følge brukstallene over tid kan vi se hvordan innføring av nye tekniske løsninger påvirker faktisk bruk av informasjonstjenestene.

På grunn av endringene i 2023 nevnt over, har det vært en nedgang i totalt antall oppslag på informasjonstjenestene. Oppslag på virksomheter har som følger hatt en nedgang fra 6,6 milliarder oppslag i 2022 til 5,6 milliarder oppslag i 2023, men er fortsatt den mest brukte informasjonstypen. Totalt ble det utført 7,3 milliarder oppslag på informasjonstjenestene til grunndataregistrene i 2023. Dette er en nedgang på 14 % fra 2022.

I 2023 endret vi beregningsmetode for ulike informasjonstyper. Oppgangen i figuren under for perioden 2022-2023 viser derfor høyere vekst for oppslag på helsepersonell enn reel økning.