Pasientens legemiddelliste (PLL)
Pasientens legemiddelliste vil gi helsepersonell digital tilgang til oppdatert informasjon om pasientens legemiddelbruk. Opplysningene i legemiddellisten er tilgjengelig på tvers av helsetjenesten. Pasienten får digital oversikt via helsenorge.no.
Hensikten med pasientens legemiddelliste er å bidra til tryggere legemiddelbehandling og mer effektive arbeidsprosesser, spesielt i ansvarsovergangene mellom virksomhetene.
Ambisjoner i planperioden
- Kjernejournal er innført til minst 80 % av kommunene innen 2023
- Systemleverandørene har tilpasset sine løsninger til pasientens legemiddelliste innen 2023
- SFM som gir funksjonell støtte i arbeidsprosessene med PLL, er prøvd ut av prioriterte aktører innen 2024
- Multidose i e-resept som er en samhandling av PLL mellom multidoseansvarlig lege, multidose apotek og hjemmetjenesten, er innført hos fastleger innen 2024
- Pasientens legemiddelliste er prøvd ut og innført hos minimum 25 % av prioriterte aktører innen medio 2026
- Pasientens legemiddelliste er prøvd ut og innført hos 50 % av prioriterte aktører innen 2027
- Pasientens legemiddelliste er prøvd ut og innført hos 80 % av prioriterte aktører innen 2029
Pasient og pårørende har tilgang til en oppdatert digital legemiddelliste i takt med innføringen.
Arbeidet er organisert som et program som koordineres og samordnes av Direktoratet for e-helse. Sentrale bidragsytere er Norsk Helsenett, KS, kommuner, regionale helseforetak, Apotekforeningen med flere.
Med unntak av utprøvingen i Bergen, foreligger finansiering for aktiviteter for 2023. Videre finansiering er under avklaring.
Bidrar til å nå mål i plan for digitalisering på legemiddelområdet
- Samhandling
- Arbeidsprosesser
- Innbyggermedvirkning