Helsefaglig dialog
Standard som brukes når en pasient mottar helsetjenester fra ulike virksomheter.
Teknisk dokumentasjon
Sarepta - teknisk arkiv (helsedir.no)
Formål og bruksområde
Helsefaglig dialog gir helsepersonell mulighet for raskere kontakt om helsehjelp til en pasient, noe som kan bidra til å redusere antall unødvendige henvisninger og telefonsamtaler.
Standarden er en profil av Dialogmelding v1.1, og skal kun brukes ved pasientoppfølging.
Virksomheter som bruker Helsefaglig dialog må være trygge på at meldingen kan mottas av de som de samhandler med. Dette kan for eksempel gjøres med bilaterale avtaler mellom virksomhetene.
Standarden gjelder for
Virksomhetstype | Anbefalt |
Allmennlegetjenesten | Motta og sende |
Kommunal helse- og omsorgstjeneste | Motta og sende |
Spesialisthelsetjenesten | Motta og sende |
Offentlig tannhelsetjeneste | Motta og sende |
Private virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester
| Motta og sende |
Merk
Norsk helsenett har hatt ansvar for nasjonal koordinert innføring av Helsefaglig dialog. Les mer om innføring av e-helsestandarder på nhn.no.
Direktoratet for e-helse besluttet i desember 2021 at innføringsløpet avsluttes. Hovedgrunnen er at det vil ta flere år å få innført standarden hos alle virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten. Standarden er fortsatt anbefalt.