Pasientens legemiddelliste
Helse- og omsorgssektoren samarbeider om satsingen på pasientens legemiddelliste (PLL). Listen er en digital oversikt over pasientens legemiddelbruk, slik den er avtalt mellom pasient og behandler. Informasjonen deles mellom helsepersonell med tjenstlig behov. Pasienten og pårørende får innsyn i den samme listen gjennom Helsenorge.
Pasientens legemiddelliste (PLL) gir informasjon om legemiddelbehandling som er rekvirert eller ordinert fra alle deler av helse- og omsorgstjenesten, f.eks. fra fastlege, sykehjemslege og sykehuslege. Teknisk sett oppbevares pasientens legemiddelliste (PLL) som en melding i Reseptformidleren, og en kopi i kjernejournal.
Hensikten med pasientens legemiddelliste (PLL) er å redusere sannsynligheten for legemiddelfeil, spesielt når ansvaret for pasienter overføres mellom virksomheter i helsetjenesten. I tillegg reduserer pasientens legemiddelliste (PLL) tiden helsepersonell bruker på innhenting av legemiddelinformasjon. Tiltaket er et samarbeid mellom Helse- og omsorgsdepartementet, Helsedirektoratet, Norsk helsenett, fastleger, og helse- og omsorgstjenesten i helseforetak og kommuner.
Gjennomføring av satsing på pasientens legemiddelliste (PLL)
Pasientens legemiddelliste (PLL) skal realiseres gradvis ved å bygge på flere løsninger, som innføres stegvis:
- Kjernejournal i pleie- og omsorgstjenesten: Med kjernejournal vil sykehjem og hjemmetjenesten få innsyn i de nasjonale løsningene på lik linje med resten av helse- og omsorgstjenesten.
- Elektronisk multidose i legekontor, apotek og hjemmetjenesten: Ved bruk av multidose i e-resept vil multidoseansvarlig lege (oftest fastlegen) videreformidle fullstendig legemiddelliste som sendes via reseptformidleren til et multidoseapotek. Det er samme melding som skal benyttes i pasientens legemiddelliste (PLL)1.
- Teknisk tilrettelegging: For å ta i bruk pasientens legemiddelliste (PLL) er det en forutsetning at aktørene er teknisk tilrettelagt og har støtte for løsningen. Funksjonalitet for å lese og oppdatere pasientens legemiddelliste (PLL) må ha et godt brukergrensesnitt, hvor det sikres god arbeidsflyt for helsepersonell i journalsystemet de bruker. Norsk helsenett tilbyr to brukergrensesnitt for rekvirenter:
- SFM Fullversjon
- SFM Basis API, som er et teknisk grensesnitt.
- Utprøving av pasientens legemiddelliste (PLL) i regionene: Første utprøving er gjennomført i Bergen.
- Pasientens legemiddelliste (PLL) tas i bruk nasjonalt.
Videre planer for pasientens legemiddelliste (PLL)
- Helse Vest: Utprøvingen i Bergen avsluttes ved utgangen av mars 2024. Fra april 2024 overtar aktørene i regionen ansvaret for videre utprøving og innføring, med de aktiviteter dette innebærer. Regionen forbereder og mobiliserer for neste fase.
- Helse Nord: Det regionale helseforetaket forbereder utprøving sammen med kommuner i området, med mål om oppstart siste kvartal i 2024.
- Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst: Regionene legger i 2024 til rette for å støtte pasientens legemiddelliste (PLL), og bedre samsvar mellom legemiddelinformasjon i epikriser og e-resepter.
- Kvalitet i e-resept: En viktig del av forberedelser før utprøving med pasientens legemiddelliste (PLL) er å rydde i reseptformidleren. Norsk helsenett har laget gode tips for økt kvalitet i e-resept.
Helsedirektoratets rolle i pasientens legemiddelliste (PLL) i 2024
Helsedirektoratets skal:
- Publisere informasjon om pasientens legemiddelliste (PLL). Informasjonen vil inntil videre ligge på ehelse.no.
- Støtte og veilede aktørene. Direktoratet skal blant annet bistå med koordinering på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten i Helse Vest på enkelte områder i den videre utprøvingen.
- Samle og dele erfaringer på tvers av helseregionene.
- Evalueringsrapporten fra utprøvingsprosjektet .
- Kompensasjon for opprettelse av fastlegers første pasientens legemiddelliste (PLL) videreføres.
- Tildele tilskudd fra tilskuddsordningen til kommuner til støtte til sentrale roller i videre utprøving og innføring av pasientens legemiddelliste (PLL).
- Informasjon om pasientens legemiddelliste (PLL) vil på sikt publiseres på Helsedirektoratets nettsider, men inntil videre finnes informasjonen på ehelse.no.
- Informasjonssiden - "PLL i praksis" – gir praktiske råd om bruk av pasientens legemiddelliste (PLL). Innholdet er utarbeidet av en bredt sammensatt gruppe klinikere fra hele landet, med erfaring fra alle typer virksomheter som er involvert i behandlingskjeden for legemidler. Klinikergruppen har gjennomgått og beskrevet en hensiktsmessig og helhetlig arbeidsflyt mellom aktørene i kjeden. Informasjonssiden har vært på høring og det er kommet inn en rekke høringsinnspill.
- Helsedirektoratet viderefører og videreutvikler "PLL i praksis" nasjonalt. I tillegg er det foreslått at den regionale gruppen "PLL i praksis" i Helse Vest også videreføres. Direktoratet vil bistå gruppen i en overgangsperiode før overlevering til regionen.