Hopp til hovedinnhold

MF Helse Konsument

MF Helse Konsument har ansvar for å lage Persontjenesten, som skal tilby oppdaterte folkeregisteropplysninger til virksomheter.

Skatteetatens moderniserte folkeregister fører til utvikling av nye produkter for helse- og omsorgstjenestene. MF Helse Konsument har ansvar for å lage Persontjenesten.

Prosjektet handler om å tilby Persontjenesten til helsevirksomheter som skal bruke oppdaterte folkeregisteropplysninger.

Bakgrunn og behov

Det er i dag ulike informasjonsgrunnlag på personområdet i helse- og omsorgssektoren. Det medfører at det kan være ulik informasjon om én og samme pasient hos den enkelte helseaktør (virksomhet) og på tvers av virksomheter. Det er store variasjoner ved bruk av kilde til folkeregisteropplysninger, distribusjon av disse og generell bruk av persongrunndata i sektoren. Det finnes for eksempel kopier i flere ledd.

Disse variasjonene medfører at personinformasjon ikke kan distribueres effektivt og sikkert, for eksempel ved tildeling av d-nummer til asylsøkere eller endring av kommunenummer ved kommunesammenslåing. Virksomhetene har ikke en felles kilde til folkeregisteropplysninger, og har ulike metoder for å oppdatere personopplysninger. I tillegg er oppdateringsfrekvensen svært varierende og i en del tilfeller mangler det systematisk oppdatering.

For å kunne gå over til modernisert folkeregister og utnytte potensialet som ligger der med ny informasjonsmodell og nye tjenester, er det behov for tilpasninger og endringer i helse- og omsorgssektorens systemer og bruksmønstre.

Tidsplan, leveranser og milepæler

2019: Forberedelse
• Kartlagt omfang av bruk av folkeregisterinformasjon og behov for endringer i systemer.
• Klargjort for å starte utvikling av Persontjenesten.
• Klargjort grensesnittsdokumentasjon.

2020: Begrenset utprøving

• Ferdigstille utvikling av den første versjonen av Persontjenesten som skal inngå i en begrenset utprøving.
• Planen for å kunne gjennomføre en første begrenset utprøving legges og detaljeres i samarbeid med kjernejournal, som er første virksomhet som skal begynne å bruke Persontjenesten.
• Videreutvikle Persontjenesten til den versjonen som skal tilbys virksomhetene i sektoren.

2021: Utvidet utprøving og skalerbarhet for innføring

• Første versjon av Persontjenesten og modernisert Grunndataplattform klar til test for virksomheter som skal ta den i bruk, blant annet nasjonale e-helseløsninger i Norsk Helsenett. Målsettingen er at legevakt og helse- og omsorgstjenesten får tilgang til oppdaterte folkeregisteropplysninger via den nye Persontjenesten i 2021.

• Sørge for skalerbarhet for innføring

• Plan om oppstart nasjonal innføring av Persontjenesten medio 2021. En nasjonal innføring av Persontjenesten forutsetter at hele helsetjenesten legger planer for dette. Disse planene foreligger ikke i tilstrekkelig grad til at det kan settes noen sluttdato for innføringen.
I tillegg vil erfaringene man gjør seg i utprøving være avgjørende for videre planlegging

Juridiske endringer

Det er i dag ikke et krav om at virksomheter henter sine folkeregisteropplysninger fra Norsk Helsenett sine registre (Personregisteret, PREG). Personregisteret er planlagt faset ut 31.12.2022, og skal erstattes av Persontjenesten – helsesektorens nye sektorkopi for bruk av folkeregisteropplysninger.

Forslag til ny e-helselov og endringer i forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten er på høring. Helse- og omsorgsdepartementet foreslår endringer som er nødvendige for å sikre raskere innføring av viktige nasjonale e-helsetiltak, herunder tydeligere nasjonal koordinering, sektorinvolvering og styring.

Oppkobling mot Persontjenesten er ett av tiltakene som kan bidra til å realisere målene med ny e-helselov, og forslaget innebærer en plikt til å tilby Persontjenesten i virksomhetene.
For mer informasjon om forslag til lovendring, se Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).

Berørte aktører

• Virksomheter i helse- og omsorgssektoren som bruker folkeregisterinformasjon i sine pasientjournalsystemer eller andre fagsystemer.
• Alt helsepersonell som jobber med folkeregisterinformasjon

Organisering av prosjektet

Direktoratet for e-helse har fått i oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) å koordinere arbeidet med modernisering av folkeregisteret i samarbeid med sektoren. Prosjektet er organisert under programmet MF Helse i Direktoratet for e-helse.