MF Helse Kommune
Prosjektet MF Helse Kommune skal støtte innføring av nye produkter i fylkeskommuner og kommuner i Norge.
Skatteetatens moderniserte folkeregister fører til utvikling av nye produkter for helse- og omsorgstjenestene. Prosjektet MF Helse Kommune skal støtte innføring av disse produktene i helsevirksomheter i fylkeskommuner og kommuner i Norge.
MF Helse skal bidra til at samfunnet til enhver tid er oppdatert på nyfødte og avdøde personer i Norge, samt sikre at helse- og omsorgstjenesten har tilgang til et oppdatert folkeregister.
Bakgrunn og behov
MF Kommune ble opprettet i mai 2017. I november 2017 etablerte KS MF Kommune for å bistå Direktoratet for e-helse sitt prosjekt MF helse med et prosjekt rettet mot kommunene. Gjennom 2018 ble prosjektet ledet av KS.
I 2019 tok Direktoratet for e-Helse et større ansvar for å utvikle og bistå med innføring av ny Persontjeneste i kommunene, men det er fremdeles svært viktig med et nært samarbeid med KS for å lykkes med arbeidet mot kommunene.
Hovedoppgavene for MF Helse Kommune, som prosjektet nå heter, er følgende:
Konsument:
• Være pådriver for konsument innføring av ny Persontjeneste for fylkeskommuner (tannhelsetjenester) og kommuner (som er omfattet av lov om kommunale helse- og omsorgstjenester)
Produsent:
• Innføre elektronisk melding om dødsfall og dødsårsak (webløsning) for kommuner i tråd med gjeldende innføringsstrategi
• Utrede behov for lett integrasjon knyttet til elektronisk melding om dødsfall og dødsårsak.
Tidsplan, leveranser og milepæler
2018-2019:
• Kartlegging av helse- og omsorgstjenester i kommunal sektor som er avhengige av ubrutt tilgang til folkeregisteropplysninger; vurdering av kritikalitet.
• Etablering av referanse- og arbeidsgrupper i kommunal sektor.
• Gjennomføre utvidet utprøving av webløsning for elektronisk melding om død og dødsårsak i kommunene.
• Kartlegge behov for lett integrasjon av elektronisk melding om død og dødsårsak i spesialisthelsetjenesten.
• Tett dialog, samhandling og forankring av all informasjon til kommuner samkjøres av både KS og MF Helse Kommune i fellesskap.
2020:
• Oppstart nasjonal innføring elektronisk melding om død og dødsårsak i kommunene (fra mars 2020).
• Sammen med KS, sikre dialog, samhandling og forankring av informasjon til kommunal sektor.
Berørte aktører
• Alt kommunalt og fylkeskommunalt helse- og administrativt personell som jobber med folkeregisterdata og EPJ-systemer.
Organisering av prosjektet
Direktoratet for e-helse har fått i oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) å koordinere arbeidet med modernisering av folkeregisteret i samarbeid med sektoren. Prosjektet er organisert under programmet MF Helse i Direktoratet for e-helse.