Slik jobber du med standarder når du anskaffer helseteknologi
De beste systemene får vi når bestillere samarbeider med helsepersonell og leverandører om valg og tilpasning av e-helsestandarder. Slik kan du stille krav om bruk av de riktige standardene, når du anskaffer helseteknologi.
Sjekkliste for deg som er bestiller
- Legg en plan for hvordan dere skal jobbe med standarder i prosjektet.
Hvem skal bidra, hvem har ansvar? Hvordan kan dere bygge nødvendig kompetanse? Inkluder brukerne i alle faser av arbeidet.
- Beskriv standardiseringsbehovet, blant annet:
- Hvilke informasjonselementer skal kunne registreres
- Hvem skal kunne bruke informasjonen
- Hvordan må informasjonen være strukturert
- Kartlegg og involver interessenter. Drøft standardiseringsbehovet med andre virksomheter og med leverandørene. Del erfaringer, og koordiner dere om valg.
- Hent inn råd og kunnskapsgrunnlag fra standardiseringsorganisasjoner og myndigheter.
- Lag en tydelig bestilling til leverandørene om hvordan de skal ta i bruk standarder, informasjonsmodeller, kodeverk/terminologi og profiler.
- Dokumenter og del erfaringer fra standardiseringsarbeidet slik at andre kan dra nytte av det.