Hopp til hovedinnhold

Slik jobber du med standarder når du anskaffer helseteknologi

De beste systemene får vi når bestillere samarbeider med helsepersonell og leverandører om valg og tilpasning av e-helsestandarder. Slik kan du stille krav om bruk av de riktige standardene, når du anskaffer helseteknologi.

Sjekkliste for deg som er bestiller

  • Legg en plan for hvordan dere skal jobbe med standarder i prosjektet.
    Hvem skal bidra, hvem har ansvar? Hvordan kan dere bygge nødvendig kompetanse? Inkluder brukerne i alle faser av arbeidet.
     
  • Beskriv standardiseringsbehovet, blant annet:
    • Hvilke informasjonselementer skal kunne registreres
    • Hvem skal kunne bruke informasjonen
    • Hvordan må informasjonen være strukturert
       
  • Kartlegg og involver interessenter. Drøft standardiseringsbehovet med andre virksomheter og med leverandørene. Del erfaringer, og koordiner dere om valg.
     
  • Hent inn råd og kunnskapsgrunnlag fra standardiseringsorganisasjoner og myndigheter.
     
  • Lag en tydelig bestilling til leverandørene om hvordan de skal ta i bruk standarder, informasjonsmodeller, kodeverk/terminologi og profiler.
     
  • Dokumenter og del erfaringer fra standardiseringsarbeidet slik at andre kan dra nytte av det.