Roller og ansvar i Samarbeidsmodellen
- Myndighetene setter overordnede rammer for bruk av e-helsestandarder, legger til rette for nasjonal koordinering og erfaringsdeling blant aktørene i sektoren.
- Fagmiljøene (virksomheter, leverandører) utvikler og tilpasser standarder og tekniske løsninger innenfor rammene i tråd med brukerbehov.
- Standardiseringsorganisasjonene bidrar med kunnskap og rådgivning.
Innbyggere og helsepersonell
Samarbeidsmodellen skal bidra til bedre tjenester for innbyggere og helsepersonell. IT-løsninger må utvikles i samarbeid med relevante brukergrupper, for å sikre at de ivaretar brukerbehovene. Standardisering bidrar til økt strukturering av pasientens digitale helseinformasjon. Dette sikrer korrekt forståelse når den utveksles mellom ulike systemer. Informasjon som registreres kan enkelt gjenbrukes til flere formål.
Brukerne sitt ansvar:
- Beskrive brukerbehov ved bestilling og utvikling av helseteknologi
- Delta i utforming av standarder
- Delta aktivt i standardiseringskomiteer og faggrupper
Kommuner og offentlige og private helseforetak
Virksomheter som offentlige og private helseforetak og kommuner har behov for å anskaffe ulike samhandlingsløsninger, for eksempel for velferdsteknologi, dokumentdeling, automatisert identifikasjon av legemidler og identifikasjon av helsepersonell og pasienter.
Virksomhetenes ansvar:
- Stille tydelige krav til leverandørene om hvilke standarder de må følge, inkludert informasjonsmodeller, kodeverk og terminologi
- Vite hva innbyggere og helsepersonell trenger. Involvere brukere gjennom hele prosessen, fra behovskartlegging til innføring
- Samarbeide med leverandørene, og med andre som kan hjelpe med å velge standarder som fungerer på tvers av behov og anvendelser, for eksempel andre virksomheter og standardiseringsorganisasjoner
- Dele valg og erfaringer med andre som kan dra nytte av arbeidet
- Delta aktivt i komitéer og utvalg som jobber med utvikling og bruk av standarder
Her finner du Sjekkliste for deg som anskaffer helseteknologi
Leverandører
Leverandørene har mye av kunnskapen som trengs for å velge riktige standarder. De må være involvert tidlig i prosessene, og foreslå standarder som samsvarer med regelverk, internasjonal utvikling og brukerbehov. Leverandørene sitt ansvar:
- Kjenne nasjonale krav og retningslinjer og internasjonale standarder
- Bidra i valg av standarder for spesifikke samhandlingsbehov
- Gjøre nødvendige tilpasninger av standarder, lage tjenester som oppfyller bestillinger og krav som settes gjennom standarder
- Samarbeide med andre leverandører, og delta aktivt på arenaer som jobber med utvikling og bruk av internasjonale standarder
- Spre kunnskap om hvordan andre land bruker standarder
Her finner du Sjekkliste for deg som utvikler helseteknologi
Standardiseringsorganisasjoner
Standardiseringsorganisasjonenes sitt ansvar:
- Administrere prosesser for å utvikle og forvalte internasjonale standarder, med deltakelse fra fagmiljøene i sektoren
- Involvere interessentgrupper
- Sikre at behov i Norge ivaretas når standarder utvikles
- Spre informasjon, bygge kompetanse og gi råd om standarder
- Innhente erfaringer om hvordan andre land bruker standarder
- Koordinere seg med andre standardiseringsorganisasjoner
Myndigheter: Helsedirektoratet
Helsedirektoratet sitt ansvar:
- Være premissgiver ved å gi overordnede rammer, krav og anbefalinger for bruk av nasjonale og internasjonale e-helsestandarder
- Være pådriver for digital samhandling om helseinformasjon
- Fasilitere at aktørene samarbeider, koordinerer seg og deler erfaringer. Legge til rette for bred involvering av interessenter i nasjonalt arbeid. Drive arenaer som Standardiseringsutvalget.
- Samarbeide med andre myndigheter nasjonalt og overnasjonalt
- Delta i relevant arbeid på nordisk og europeisk nivå, og følge med på internasjonal utvikling
- Veilede sektoren når det er behov for det