Tiltak
Gi faglig støtte til kommunenes arbeid med standarder (standardiseringskoordinator)
Tiltaket handler om å tildele en standardiseringskoordinator til kommuner i Helseteknologiordningen. Dette vil gjøre det lettere for kommunene å anskaffe gode løsninger basert på internasjonale standarder og krav fra EU.
- Start
- 2024
- Slutt
- 2024
- Ansvarlig
- Helsedirektoratet i samarbeid med KS
Standardiseringstiltaket
- Etablere en standardiseringskoordinator i Helseteknologiordningen for 2024:
- Inngå avtale med en aktør i markedet
- Tildele kompetansen som faglig støtte til utvalgte kommuner/prosjekter i tilskuddsordningen
- Aktøren vil hjelpe kommunene med å vurdere og velge standarder for sine prosjekter og bestillinger
- Arbeidet vil støtte opp under kompetansebehov i kommunene, og hjelpe dem med å oppfylle tilskuddskriterier om at de må følge Samarbeidsmodellen for internasjonale standarder
Hvorfor gjør vi det?
- Det gir bedre bestillinger og økt forutsigbarhet for kommuner og leverandører
- Det gjør det lettere å lage løsninger som kan utveksle nødvendig helseinformasjon
- Arbeidet kan gjenbrukes og gi nytte for andre kommuner
- Det stimulerer til økt utnyttelse av potensialet i helsenæringen
- Det bidrar til å realisere målene for Helseteknologiordningen
Hva er planen fremover?
- Gjennomføre en anskaffelsesprosess for å engasjere en aktør i markedet
- Knytte aktøren til ett eller flere prosjekter i Helseteknologiordningen for å bistå i arbeid som pågår i 2024
- Kartlegge erfaringer med bruk av standardiseringskoordinator-rollen
- Vurdere muligheter for å videreutvikle rollen for kommende år