Hopp til hovedinnhold

Tiltak

Gi faglig støtte til kommunenes arbeid med standarder (standardiseringskoordinator)

Tiltaket handler om å tildele en standardiseringskoordinator til kommuner i Helseteknologiordningen. Dette vil gjøre det lettere for kommunene å anskaffe gode løsninger basert på internasjonale standarder og krav fra EU.

Start
2024
Slutt
2024
Ansvarlig
Helsedirektoratet i samarbeid med KS

Standardiseringstiltaket

  • Etablere en standardiseringskoordinator i Helseteknologiordningen for 2024:
    • Inngå avtale med en aktør i markedet 
    • Tildele kompetansen som faglig støtte til utvalgte kommuner/prosjekter i tilskuddsordningen
       
  • Aktøren vil hjelpe kommunene med å vurdere og velge standarder for sine prosjekter og bestillinger
     
  • Arbeidet vil støtte opp under kompetansebehov i kommunene, og hjelpe dem med å oppfylle tilskuddskriterier om at de må følge Samarbeidsmodellen for internasjonale standarder

Hvorfor gjør vi det?

  • Det gir bedre bestillinger og økt forutsigbarhet for kommuner og leverandører
  • Det gjør det lettere å lage løsninger som kan utveksle nødvendig helseinformasjon  
  • Arbeidet kan gjenbrukes og gi nytte for andre kommuner
  • Det stimulerer til økt utnyttelse av potensialet i helsenæringen
  • Det bidrar til å realisere målene for Helseteknologiordningen

 

Hva er planen fremover?

  • Gjennomføre en anskaffelsesprosess for å engasjere en aktør i markedet
  • Knytte aktøren til ett eller flere prosjekter i Helseteknologiordningen for å bistå i arbeid som pågår i 2024
  • Kartlegge erfaringer med bruk av standardiseringskoordinator-rollen
  • Vurdere muligheter for å videreutvikle rollen for kommende år