Virksomhetsstrategi
Direktoratet for e-helse jobber for et enklere Helse-Norge. Vi bidrar til kvalitet, økt pasientsikkerhet og mer effektive helse- og omsorgstjenester gjennom å styrke digitaliseringen.
Som nasjonal myndighet på e-helseområdet er vi en faglig rådgiver, pådriver og premissgiver. Direktoratet er en pådriver for gjennomføring av nasjonal e-helsestrategi og handlingsplan, og skal sørge for nasjonal koordinering og styring av e-helseområdet.
Denne virksomhetsstrategien gir strategisk retning for utvikling av direktoratet. Den angir kurs for hvordan vi følger opp samfunnsoppdraget vårt, og rigger oss for å møte framtidige utfordringer. Den er grunnlaget for direktoratets virksomhetsstyring og skal følges opp gjennom tiltak i virksomhetsplaner.
Vi har pekt ut fire strategiske temaer som utgangspunkt for årene fremover:
- Tydelig stemme
- Felles retning
- Klare rammer
- Attraktivt arbeidsmiljø
Medarbeiderne og samarbeidspartnerne er våre viktigste ressurser. En avgjørende forutsetning for å lykkes, er engasjerte ledere og medarbeidere som i fellesskap involverer Helse-Norge. Da får vi en felles retning for digitalisering til det beste for pasientene og samfunnet.
1. Samfunnsoppdrag, visjon, misjon og verdier
1.1 Samfunnsoppdrag
Direktoratet for e-helse skal styrke digitaliseringen i helse- og omsorgssektoren for å understøtte effektive og sammenhengende helse- og omsorgstjenester. Direktoratet skal legge til rette for nasjonal samordning og en helhetlig og forutsigbar e-helseutvikling.
1.2 Visjon: Et enklere helse-Norge
Det er satt tre overordnede mål for IKT-utviklingen i helse- og omsorgssektoren:
- Helsepersonell skal ha enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger.
- Innbyggerne skal ha tilgang på enkle og sikre digitale tjenester.
- Data skal være tilgjengelig for kvalitetsforbedring, helseovervåking, styring og forskning.
I direktoratet jobber vi for å realisere disse målene, så vi alle skal oppleve en trygg, effektiv og sammenhengende helsetjeneste.
1.3 Misjon: Vi samler helse-Norge om en felles retning for digitalisering
En trygg og sammenhengende helsetjeneste forutsetter at vi samarbeider om å løse felles utfordringer. Det som kan løses nasjonalt, skal bli løst nasjonalt. Derfor er det å samle aktørene i Helse-Norge om felles retning avgjørende for å lykkes med en digital transformasjon av helse- og omsorgssektoren.
1.4 Verdier
Verdiene våre skal hjelpe oss med å oppfylle samfunnsoppdraget vårt og bidra til at vi når våre mål.
Verdiene våre er: Lærende, Oppriktig og Samlende (LOS)
Lærende
- Vi tror at nøkkelen til nytenkning og utvikling ligger i læring. Vi bygger videre på ny kunnskap, og møter motforestillinger og nye innspill med åpenhet og interesse.
- Vi vet at ydmykhet overfor oppgaven, imøtekommenhet for andres idéer og evnen til å lære av egne feil er viktig for utvikling. Derfor er vi alltid på søken og lytter aktivt etter nye innspill og idéer. Vi er åpne for å revidere egne løsninger etter hvert som ny kunnskap utvikles.
- Vi verdsetter et arbeidsmiljø hvor det er trygt å si det en mener, hvor brytninger og forskjellighet verdsettes, og hvor vi opptrer støttende overfor hverandre både faglig, jobbmessig og som privatpersoner.
Oppriktig
- Vi staker ut retning og viser vei i den digitale transformasjonen innen helsesektoren. Vi er tydelige og oppriktige i våre anbefalinger og prioriterer det som er viktigst for at vi kan fylle vår rolle og nå våre mål.
- Vi tør å utfordre eksisterende tenkning, står for våre faglige vurderinger og anbefalinger, og deler vår kunnskap og våre perspektiver gjennom dialog og deltakelse i samfunnet.
- Vi er opptatt av pasientens rettigheter og behov, men er ellers uavhengige av særinteresser. Vi har integritet til å stå for det vi mener, er målrettet, handlekraftige og holder ut selv når vi møter motbør.
Samlende
- Vi tenker helhet og jobber mot felles mål. Vi er lojale mot samfunnsoppdraget og lar ikke egne interesser eller hensyn gå på bekostning av dette.
- Vi tror på kraften som ligger i samarbeid og samhandling. Vi tar utgangspunkt i det vi mener er faglig riktig, og søker å samle gjennom dialog og involvering.
- Vi tror åpenhet og transparens er viktige forutsetninger for å bygge tillit og gode relasjoner. Derfor er vi åpne om egne vurderinger, agendaer og planer.
Verdiene danner et akronym, LOS. LOS handler om å vise vei, gå foran og stake ut kursen. LOS er den som tar vare på andre, som «står i stormen» og som tør å ta sjanser på egne vegne for å bringe andre frem. LOS er å være et ankerpunkt, den du ser til, stoler på og følger når verden rundt virker usikker.
2. Strategiske temaer
Direktoratet har fire strategiske temaer for hva vi må gjøre for å få til samfunnsoppdraget, visjonen og misjonen. De strategiske temaene tydelig stemme, felles retning og klare rammer gir direkte verdi for helse- og omsorgssektoren. Som forutsetning for disse tre må vi ha et attraktivt arbeidsmiljø.
2.1 Tydelig stemme
Direktoratet for e-helse er nasjonal rådgiver for digital transformasjon av helse- og omsorgssektoren. Direktoratet skal ha en faglig, nøytral og uavhengig stemme. Dette innebærer at vi skal:
- følge med på forhold som påvirker e-helseutviklingen
- sammenstille og formidle kunnskap og erfaringer om e-helseutviklingen nasjonalt og internasjonalt
- utfordre barrierer og anbefale virkemidler for digital transformasjon
- utrede og anbefale tiltak som gir samfunnsnytte
- arbeide for økt kompetanse i digital transformasjon
2.2 Felles retning
Direktoratet for e-helse skal gjennom dialog og involvering være en pådriver for en felles retning i e-helseutviklingen og for felles nasjonale e-helsetiltak. Dette innebærer at vi skal:
- få innsikt i felles utfordringer og behov ved å samle helse- og omsorgssektoren og interesseorganisasjoner på nasjonale arenaer
- bidra til at aktørene samler seg om en Nasjonal e-helsestrategi
- prioritere tiltak gjennom Nasjonal styringsmodell for e-helse
- eie og gjennomføre nasjonale programmer og prosjekter
- samarbeide med næringsliv og forskningsmiljø for å styrke innovasjon, bruk av markedet og næringsutvikling
2.3 Klare rammer
Direktoratet for e-helse skal stille krav og gi rammer for den digitale transformasjonen av helse- og omsorgssektoren. Direktoratet skal legge til rette for trygg utveksling og deling av helseopplysninger. Dette innebærer at vi skal:
- bidra til tydelige juridiske rammebetingelser
- fortolke og foreslå endringer i forskrift for IKT-standardisering
- delta aktivt i internasjonalt arbeid med standarder, kodeverk og terminologi
- utarbeide og forvalte nasjonale veiledere og retningslinjer om standarder, kodeverkterminologi, arkitektur og informasjonssikkerhet
- legge til rette for innovasjon og næringsutvikling gjennom tydelige krav og rammer
2.4 Attraktivt arbeidsmiljø
Alle i Direktoratet for e-helse skal bidra til et godt arbeidsmiljø som fremmer engasjement og arbeidsglede. Direktoratet skal ha god ledelse og medarbeidere med riktig kompetanse, som samarbeider effektivt på tvers for å oppnå resultater med høy kvalitet. Dette innebærer at vi skal:
- fremme et trygt, raust og inkluderende arbeidsmiljø
- anerkjenne og gjøre hverandre gode
- tiltrekke og utvikle kompetanse for å oppnå høy kvalitet og helhet i våre leveranser
- jobbe i åpne prosesser med hensiktsmessige verktøy som vektlegger samarbeid mot felles mål
- bruke metoder basert på beste praksis, kunnskap og forskning