Hopp til hovedinnhold

Regionale helseforetak

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av de regionale helseforetakene (RHF).

Delmål 1A - Innbygger skal ha mulighet for å administrere behandlingsforløp, digital dialog og innsynstjenester gjennom Helsenorge

  • Digitale innbyggertjenester fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Spesialisthelsetjenesten har kommet lengst i å tilby digitale helse- og omsorgstjenester. Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger gir helseforetak plikt til å gjøre tjenester for selvbetjening, dialog og innsyn tilgjengelig for pasienter og brukere på Helsenorge fra 1. januar 2023. Det gjenstår litt før dette er innfridd i alle fire regionene. Det pågår arbeid med å få på plass løsninger etter hvert som det innføres nye journalløsninger i Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst.

    Helseregionene har som mål å fortsette samarbeidet med å utvikle og bredde digitale innbygger tjenester for å bidra til at pasientens helsetjeneste blir en likeverdig helsetjeneste og at forskjellene i det digitale tjenestetilbudet i Norge reduseres.

    De regionale helseforetakene samarbeider og fordeler ansvar mellom seg for å få på plass nasjonale løsninger. Viktige prosjekter er Digitale pasienttjenester i Nord (Helse Nord) og Digitale innbyggertjenester - mine timeavtaler(Helse Sør-Øst). Videreutvikling av innbyggertjenestene utover dette i spesialisthelsetjenesten foregår i de enkelte helseforetakene.

    • Tjenester for foreldre til ungdom mellom 12 og 16 år (ledes av Helse Nord RHF). Etter hvert som barn og ungdom modnes, skal de involveres mer og mer i helsehjelpen selv i tillegg til foreldrene. I noen særtilfeller skal også ungdom kunne kontakt helsetjenesten uten at foreldrene involveres. Helse Nord etablerer funksjonalitet i EPJ der klinikere an gi og holde tilbake informasjon fra foreldre i tråd med barnets beste vurdering. Helsedirektoratet bidrar med en veileder til lov og forskrift på dette området.
    • Mine Timeavtaler (ledes av Helse Sør-Øst RHF) vil gi innbygger en forbedret timetjeneste på Helsenorge som gjør det mulig å henge på informasjon basert på alder, kjønn, timetype, hvor undersøkelsen og behandlingen skal foregå. Dette vil også legge til rette for bedre og mer relevant informasjon til innbygger. Dette vil trolig også bidra til at innbygger møter bedre forberedt til avtalen på sykehuset.

    Tjenestene Pasientens journaldokumenter, Pasientens legemiddelliste og Pasientens prøvesvar kan gi innbygger et større eierskap til egen helse og blir mer aktiv i egen helsehjelp. Tjenestene blir tilgjengelig gjennom Helsenorge. Tjenestene omtales under delmål 2B og delmål 2C.

    • Digital dialog, innføring Helse Sør-Øst og Helse Vest

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I følge Fellesplan 2024 IKT-utvikling og digitalisering planlegges det for at Helse Sør-Øst og Helse Vest skal innføre løsning for digital dialog etter 2025

      • Les mer om Digital dialog mellom pasient og behandler på Helse Nord sine hjemmesider

      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2027
      Innføring
      Tentativ tidsplan
    • Pasientoppgaver, registrere informasjon (skjema) Helse Vest, Helse Nord og Helse Sør-Øst

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I følge Felles plan 2023 IKT-utvikling og digitalisering planlegges det for at pasienten skal kunne registrere informasjon selv, les mer om planlagte innbyggertjenester i Felles plan 2024 IKT-utvikling og digitalisering.
      • I Helse Vest er Pasientoppgaver for skjema innført i alle foretak, fokus i 2024 var å få på plass flere skjema i løsningen, samt mer funksjonalitet og mulighet til å sende flere skjema samtidig. I første halvår 2024 sendte Helse Vest 20 000 pasientoppgaver for skjema til pasient, 80% via Helsenorge.
      • ​Digital skjema tas i bruk i hele Helse Nord, etter hvert som sykehusene innfører digitalt pasientbrev. Les mer om Digitale skjema på Helse Nord sine hjemmesider
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling
      innføring
    • Mine Timeavtaler

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Prosjektet mine timeavtaler skal utvikle og innføre en tjeneste der pasienten vil kunne logge inn på helsenorge – se sine timer og ha digital dialog med avdeling om timene, les mer på Sykehuspartner sine hjemmesider.
      • I Felles plan 2024 IKT-utvikling og digitalisering fremgår det at pasienten skal kunne administrere timer selv i Helse Nord (2024-2025).
      • Helse Vest arbeider med innføring av Mitt timevalg versjon 1, Pasienten endrer time selv.
      • Helse Midt har timevisning på Helsenorge.
      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Pasientens journaldokumenter

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Innbygger får gradvis tilgang til dokumenter fra flere kilder, les mer om kjernejournal og dokumenter som deles på Helsenorge.no

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Utvikling, Pasientens prøvesvar til innbygger

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Utvikling og utprøving av tjenesten har foregått siden 2022, flere virksomheter har deltatt i begrenset utprøving for kvalitetssikring.

      • Innbygger får tilgang til egne prøvesvar på Helsenorge

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 30.06.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Pasientens prøvesvar

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Innbyggere vil få tilgang til alle sine prøvesvar på helsenorge.no, og kan ta et større eierskap til prøvesvarene og hvem som skal få tilgang til dem.

      • Les mer om Pasientens prøvesvar på Norsk helsenett sine hjemmesider

      Startdato: 01.07.2025
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Pasientens legemiddelliste

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Bredding gjennom utvidet utprøving i Helse Nord og Helse Vest i 2025.

      • Tilgjengeliggjøre for flere innbygger etter hvert som løsningen tas i bruk i flere regioner.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring

Delmål 1B - Innbyggere skal ha tilgang på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det nasjonale velferdsteknologiprogrammet hadde som hovedmål at velferdsteknologi skulle bli en integrert del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene. Digital hjemmeoppfølging var også en del av denne satsningen. Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble avsluttet i 2023, og da ble Helseteknologiordningen etablert. Helseteknologiordningen skal gi drahjelp til kommuner som tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi. Den skal stimulere kommuner til å gå foran, og til å samarbeide med andre kommuner om digitaliseringsarbeidet. Helseteknologiordningen skal bidra til stabile rammebetingelser for leverandører av helseteknologi, og øke investeringene i markedet.

    Målet med å innføre velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging er at det skal bidra til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.

    Økt bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgstjenestene skal bidra til at:

    • Pasienter og brukere opplever økt trygghet og bedre helse.
    • Pasienter og brukere opplever økt mestring og bedre evne til å ivareta egen helse.
    • Pasienter og brukere er mer tilfreds med oppfølgingen fra helse- og omsorgstjenestene.
    • Det er økt kvalitet i helse- og omsorgstjenestene på tvers av tjenestenivåer.
    • Spart tid og unngåtte kostnader i helse- og omsorgstjenestene gir samfunnsøkonomiske gevinster og økt omsorgskapasitet.

    Antall registrerte mottakere av en eller flere velferdsteknologitjenester har økt fra 95 718 personer i 2017 til 133 731 personer i 2024.

    I arbeidet med å tilrettelegge for datadeling innen velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) har det spesielt vært arbeidet med infrastruktur, standardisering og juridiske rammebetingelser for deling av journalnotater og måledata mellom VFT/DHO utstyr og journalsystem innenfor samme virksomhet Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) er i daglig bruk i 66 kommuner. VKP ble overført fra Direktoratet for e-helse til Norsk helsenett høsten 2022, og inngår nå i den nasjonale e-helseløsningen Helsenettet. Det er mange kommuner som ønsker å benytte VKP, så det forventes at utbredelsen vil øke. Oversikt over kommunersom har tatt i bruk VKP, se Norsk helsenett sine hjemmesider.

    • Digital hjemmeoppfølging med utgangspunkt i spesialist

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Helseregionene har flere pågående aktiviteter innen digital hjemmeoppfølging. Digital hjemmeoppfølging fra spesialisthelsetjenesten kan foregå i form av videokommunikasjon, nettbaserte behandlingsprogram, oppfølging basert på data fra pasienten og pasientopplæring.
      • ​Les mer om Digital hjemmeoppfølging på Helsedirektoratets hjemmeside
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
  • Pasientens måledata, datadeling mellom virksomheter

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Innen digital hjemmeoppfølging er det et stort behov for bedre samhandling. Helsedirektoratet anbefaler at datadeling vurderes for å dekke nye samhandlingsbehov. Målarkitekturen gir råd og anbefalinger om hvordan datadeling kan tas i bruk. Målet er å bidra til at dette blir enklere og raskere for aktørene. Dokumentet er særlig nyttig for beslutningstakere, arkitekter og tekniske prosjektledere.

    Den enkelte aktør har ansvaret for å dele informasjon med andre, og vi ser at mange har behov for hjelp for å etablere datadeling. Det er derfor avklart at de dataansvarlige virksomhetene kan bruke en tredjepart til å etablere datadelingstjenester, uten å flytte dataansvaret. For aktører som har behov for dette, anbefaler vi å vurdere tjenesten Pasientens måledata fra Norsk helsenett.

    Grunnlaget for målarkitekturen Samhandlingsbehovet er ofte størst på tvers av helsevirksomheter innen et avgrenset geografisk område, for eksempel et helsefellesskap. Derfor ser vi ikke behov for å sentralisere dataansvaret i forbindelse med utprøving av Pasientens Måledata så lenge anvendelsesområdet begrenser seg til digital hjemmeoppfølging. Behov for endring av dataansvar og regelverksutvikling bør vurderes på nytt etter hvert som Pasientens måledata tas i bruk innenfor andre typer pasientforløp og anvendelsesområder.

    Helsevirksomhetene har ulike forutsetninger og behov. I tillegg er datadeling innen digital hjemmeoppfølging et såpass nytt fagområde at det er for tidlig å beslutte ett løsningsmønster. Det må derfor være åpent for utprøving av ulike måter som samhandlingsbehovene kan løses på. Dette legger også grunnlaget for å komme raskt i gang med datadeling og skaffe oss flere erfaringer.

    Målarkitekturen forutsetter felles spesifikasjoner av informasjonsmodeller og grensesnitt, og at noen fellestjenester utvikles og tas i bruk.

    Helsedirektoratet oppfordrer aktørene i helse- og omsorgssektoren til å prøve ut arkitekturen, enten ved å utvikle egne løsninger, benytte seg av tilbud fra markedet eller tjenester fra NHN. Vi vil sørge for å revidere arkitekturen etter hvert som aktørene gjør seg erfaringer og gir tilbakemeldinger om hva som bør justeres.

    Planer for arbeidet med pasientens måledata i 2024-2025

    • Det er planlagt oppstart av utprøvning av pasientens måledata i 2025. Norsk helsenett SF er ansvarlig for teknisk utvikling, utprøving av tiltaket og drift og forvaltning av løsningen.
    • En utprøving av tiltaket innebærer at målinger på en pasient gjort av en helsevirksomhet skal gjøres tilgjengelig for og anvendes av helsepersonell i en eller flere andre helsevirksomheter.
    • Et eksempel på dette er vitale målinger foretatt i forbindelse med digital hjemmeoppfølging, hvor en kommune har ansvaret for den digitale hjemmeoppfølging og hvor det er behov for at fastlege og spesialist får tilgang til måledataene som en del av pasientoppfølgingen. Dette betyr at virksomhetene som skal delta i utprøving av pasientens måledata har gjennomført eller planlegger å gjennomføre en tjenesteutvikling hvor prosesser og ansvar for pasientoppfølgingen på tvers av virksomhetene blir definert.
    • Målsetningen for utprøvingen i 2025 er at medisinske måledata er utvekslet mellom helsevirksomheter som samarbeider om pasienten dvs. både kommunale helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjenesten kan sende og motta måledata. Ett eksempel på konkret utprøving kan være en kommune som har DHO for KOLS-pasienter og som deler måledata med sykehus. Helsepersonell på sykehus kan da få tilgang til måledata fra DHO når de trenger det, typisk når pasienten kommer til konsultasjon eller poliklinisk behandling. Utprøvingen skal vurdere om tjenesten er så moden at man kan gå videre med bredding. Basert på erfaring skal man være i stand til å sette ambisjoner og legge planer for videre utrulling.
    • Konsept, utvikling og begrenset utprøving

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Nødvendige felleskomponenter og fellestjenester som understøtter konseptalternativene i målarkitekturen vil bli utviklet trinnvis basert på erfaringer fra utprøving i tjenesten

      • I første omgang skal måledata tilgjengeliggjøres fra Digital hjemmeoppfølging-system i kommune til tjenesten Pasientens måledata.

      • Innbygger får tilgang til måledata og logg i Helsenorge.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Konsept
      utvikling
    • Utprøving på tvers av ett helsefelleskap

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Ambisjoner for 2025 sattes basert på utprøving.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan

Delmål 1C - Ungdom skal ha tilgang på digitale tjenester

  • Digitale innbyggertjenester fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    De regionale helseforetakene arbeider med tilgjengeliggjøre av innbyggertjenester for ungdom i aldergruppen 12 - 16 år. Det dreier seg blant annet om tilgang til dokumenter for barn og unge, foreldre. Ungdom i Helse Midt-Norge har tilgang til innbyggertjenester som blant annet vaksinasjon gjennom HelsaMi.

    • Tjenester for ungdom (ledes av Helse Nord RHF) skal gi ungdom mellom 12 og 16 år tilgang til utvalgte helsetjenester på Helsenorge.
    • Tjenester for foreldre til ungdom mellom 12 og 16 år (ledes av Helse Nord RHF). Etter hvert som barn og ungdom modnes, skal de involveres mer og mer i helsehjelpen selv i tillegg til foreldrene. I noen særlige tilfeller skal også ungdom kunne kontakte helsetjenesten uten at foreldrene involveres. Helse Nord etablerer funksjonalitet i EPJ der kliniker kan gi og holde tilbake informasjon fra foreldre i tråd med barns bestevurdering. Helsedirektoratet bidrar med en veileder til lov og forskrift på dette området.
    • Foreldre får tilgang til utvalgte tjenester

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Foreldre og unge mellom 12 og 16 har ikke tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester på Helsenorge. De regionale helseforetakene jobber med å løse dette ved å etablere bedre tilgangsstyring fra journalsystemene.

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving

Delmål 2A - Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy

  • Modernisering av IT-verktøy prehospitalt og i akuttmedisinsk kjede

    Mindre informasjon Mer informasjon

    De fire regionale helseforetakene samarbeider om innføring av ny AMK-løsning og felles løsning for prehospital EPJ (P-EPJ). Ved bruk av P-EPJ ønskes det å oppnå effektivisering og kvalitetsforbedring i ambulansetjenesten, og å gi øvrige deler av behandlingskjeden et bedre og mer oppdatert underlag for pasientbehandling (Helse Nord IKT, 2023) (Ambulanseforum, 2023). I Helse Midt-Norge har ambulansepersonalet tilgang til felles pasientjournal for sykehus og primærhelsetjenesten gjennom en integrasjon mellom Helseplattformen og prehospital journal via Helseplattformen Link. Muligheten til å innhente viktig informasjon fra pasientens journal prehospitalt styrker pasientsikkerheten.

    Dagens multimonitorer (avansert overvåkningsutstyr som inkluderer målinger av sirkulasjon og respirasjon hos pasienten) og deres mottaksløsninger driftes nå lokalt / regionalt til dels uten samhandling mellom regionene. Det er gjennomført en nasjonal anskaffelse av nye multimonitorer med felles nasjonal mottaksløsning i allmenn sky. Den nye multimonitorløsningen tilrettelegger for bedre samhandling, og målsettingen er å etablere en plattform som muliggjør samhandling uavhengig av organisatorisk tilhørighet. Helse Vest leder arbeidet, for mer informasjon om tiltaket Multimonitor henvises det til siste rapportering til nasjonal e-helseportefølje.

    Dagens IKT-løsninger i de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK) er fragmenterte, og muligheten til arbeidsflyt på tvers av sentralene er begrenset. For å imøtekomme behovet for en effektiv og fremtidsrettet AMK-løsning gjennomføres der et interregionalt AMK IKT-prosjekt, som ledes av Helse Vest. Ny AMK-løsning vil bidra til at helsepersonell er bedre rustet til å besvare medisinske nødsamtaler, og AMK-sentralene vil kunne avlaste hverandre i større grad enn i dag (Nasjonal IKT-løsning for AMK i Helse Sør-Øst - Sykehuspartner HF).

    Kommunikasjonsløsning for Akuttmedisinsk Kjede (KAK) er et prosjekt for anskaffelse, etablering og utskifting av nødnett (ICCS) til en ny og moderne løsning. Dagens kommunikasjonsløsning for helse i nødnett brukes på alle landets AMK, legevaktsentraler og akuttmottak. For å møte dagens - og fremtidens behov har Helsetjenestens Driftsorganisasjon (HDO) inngått kontrakt med Frequentis AG om leveranse av produktet LifeX 3020. Denne løsningen vil gi økt fleksibilitet, inneha fremtidsrettet funksjonalitet, samt at den vil bli mer kostnadseffektiv å forvalte. Innføring av LifeX vil gjennomføres som et samarbeid mellom lokale prosjekter i regi av kommunene og de regionale helseforetakene, Brukergrensesnittet til LifeX 3020 har større fleksibilitet enn dagens ICCS, og kan tilpasses de ulike brukergruppenes behov, les mer om KAK på HDO sine hjemmesider, Kommunikasjonsløsning for Akuttmedisinsk Kjede (KAK) - HDO HF.

    • Prehospital EPJ, alle RHF

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Innføring av Prehospital elektronisk pasientjournal (P-EPJ) er planlagt innført i Helse Nord RHF i løpet av 2024, øvrige helseregioner har tatt løsningen i bruk.
      • P-EPJ er eksempelvis tilgjengelig for ambulanse (Legevakter har andre fagsystemer)
      Startdato: 01.01.2021
      Sluttdato: 31.12.2024
      Innføring
    • Multimonitor, innføring

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Multimonitor er innført i 3 av 4 regioner, Helse Sør-Øst, Helse Vest og Helse Midt-Norge. Det er fremdeles noen enkelte helseforetak som ikke er ferdig, men de forventes over i løpet av første kvartal 2025.
      • Helse Nord har en tentativ plan om innføring i løpet av 2025.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan
    • AMK IKT: utvikling og begrenset utprøving

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Anskaffelse av ny AMK IKT-løsning med tilhørende kartløsning ble gjennomført i 2020.

      • Dagens IKT-løsning i de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK) er fragmentert og det er begrenset mulighet for helhetlig arbeidsflyt på tvers av sentralene.

      • Løsningene skal piloteres ved AMK Bergen og AMK Oslo før videre utrulling til øvrige AMK-sentraler.

      • Les mer om Nasjonal IKT-løsning for AMK i Helse Sør-Øst på Sykehuspartner sine hjemmesider.

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling
      tilpasning
    • Innføring AMK IKT

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Innføring i øvrige helseregioner vil gjøres etappevis i samarbeid med valgt leverandør.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
    • KAK: Utvikling og implementering

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Kommunikasjonsløsning for Akuttmedisinsk Kjede (KAK), prosjekt for anskaffelse og etablering av dagens kommunikasjonsløsning for helse i nødnett, ICCS.
      • For å møte dagens - og fremtidens behov inngikk HDO (Helsetjenestens driftsorganisasjon) den 8. september 2023, kontrakt med Frequentis AG om leveranse av produktet LifeX 3020. Denne løsningen vil gi økt fleksibilitet, inneha fremtidsrettet funksjonalitet, samt at den vil bli mer kostnadseffektiv å forvalte.
      • Utvikling og implementeringsfasen planlegges ferdig i Q1 2025
      • Les mer om KAK HDO sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • KAK: tilpasning og utvidet utprøving

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Tilpasning av applikasjonen som skal integreres og samspille med andre løsninger.
      • Dette kan eksempelvis være autentisering (HelseID), kartlegge operasjonell konfigurasjonsdata (som kodeverk samt avklare hvilke kontrollrom som skal kunne ta over for og støtte hverandre), nettverkskonfigurasjon og oppsett av operatørplasser for pilot.
      • Pilot gjennomføres med legevaktsentralene i Lofoten og Bodø, akuttmottakene i romsø, samt AMK-sentralene i Trondheim og Ålesund.
      • Les mer om KAK HDO sine hjemmesider.
      Startdato: 01.02.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • KAK Innføring

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Innføring av KAK på Legevaktsentraler planlegges i 2026.
      • Innføring med AMK-sentraler (akuttmedisinske kommunikasjonssentralene) i første halvår 2026, samkjørt med nytt kart- og oppdragshåndteringsverktøy
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Innføring av Pasientens legemiddelliste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens legemiddelliste (PLL) vil som tidligere nevnt gi helsepersonell digital tilgang til oppdatert informasjon om pasientens legemiddelbruk på tvers av helsetjenesten. Utfyllende informasjon om PLL kan leses på prosjektets side på ehelse.no. Utprøvingsprosjektet i Helse Vest ble avsluttet i mars 2024, den begrensede utprøvingen har vært et samarbeid med fastleger, avtalespesialister, Helse vest og Bergen kommune. Helse Vest planlegger videre innføring i regionen, men dette koordineres med primærhelsetjenesten i kommunene i regionen. Tilpasning og innføring må også koordineres med utfasing av forskrivningsmodul (FM) og innføring av medikasjons- og e-reseptmodul med PLL-funksjonalitet i DIPS Arena (se mål 2a)

    Helse Nord skal lede samarbeidet rundt utviklingen av PLL-funksjonalitet i DIPS Arena, og utprøvingen med utvalgte aktører i Helse Nord sitt nedslagsfelt. PLL-funksjonaliteten skal bygge på eksisterende funksjonalitet i DIPS Arena, nasjonale tjenester som reseptformidler, kjernejournal, SFM basis API, og erfaringer fra utprøvingen i Helse Vest. Utviklingen vil skje tett på klinikere for å sikre en brukervennlig løsning som understøtter behov og arbeidsprosesser. Helsedirektoratet og Norsk helsenett er sentrale samarbeidspartnere og godkjenningsinstans (Felles Plan for IKT-utvikling og digitalisering 2023)

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonells tilgang til journaldokumenter uavhengig av hvor pasienten har mottatt helsehjelp er et av de viktige digitaliseringstiltakene som trekkes frem i Meld. St 7 (2019-2020), Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 og Meld. St 9 (2023-2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027.

    Deling av pasientens journaldokumenter er en av flere former for deling av informasjon mellom virksomheter. Produsentene samler strukturert eller ustrukturert informasjon i godkjente dokumenttyper, og legger disse tilgjengelig for innsyn for helsepersonell med tjenstlig behov. Informasjonen som deles gjennom tjenesten pasientens journaldokumenter er godkjent av helsepersonell.

    Spesialisthelsetjenesten som kilde tilgjengeliggjør oppsummeringer av behandling (epikriser og sammenfatninger), henvisninger, samt svarrapporter for laboratorie- og bildedannende undersøkelser fra pasientjournalen i sykehusene. Spesialisthelsetjenesten er også konsument av dokumenter fra andre virksomheter direkte i egen journalløsning eller via kjernejournalportalen. Se Norsk helsenett sin bruksstatestikk for deling av pasientens journaldokumenter.

    I 2024 ble Helse Sør-Øst, Helse Nord og Helse Vest dokumentkilde, ved at de deler dokumenter ved bruk av tillitsrammeverk, som er omtalt under delmål 4. Helsepersonell som deler journaldokumenter (kilde) er ansvarlig for å sette tilganger for helsepersonell som skal lese dokumentene, ref. tillitsmodell som er omtalt under mål 4. Helse Midt-Norge RHF, Felles plan 2023 IKT-utvikling og digitalisering, 2023). Helsedirektoratet vil i 2025 jobbe med informasjon til helse- og omsorgstjenesten og befolkningen for å bidra til tjenesten tas i bruk. Norsk Helsenett SF vil være pådriver for at leverandørene til legevaktenes journalsystemer kan gjøre oppslag i pasientens journaldokumenter.

    I Midt-Norge brukes Helseplattformen til dokumentdeling mellom sykehus og kommuner i regionen, og har i 2025 planer om å tilgjengeliggjøre dokumentene via dokumentdeling til helsetjenesten i andre deler av landet.

    • Innføring på tillitsrammeverk i spesialisthelsetjenesten

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Flere produksjonssettinger hos dokumentkilder og EPJ-leverandører knyttet til tillitsrammeverker vil legge til rette for at flere virksomheter og helsepersonell får tilgang til å lese journaldokumenter

      • I desember 2024 / første kvartal 2025 planlegger Helse Vest å ha på plass teknisk løsning for å konsumere journaldokumenter via Kjernejournal API i DIPS, slik at helsepersonell kan se eksterne virksomheter sine journaldokumenter direkte i egen arbeidsflate

      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 30.06.2025
      Innføring