Hopp til hovedinnhold

Helsedirektoratet

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av Helsedirektoratet. 

Delmål 1B - Innbyggere skal ha tilgang på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det nasjonale velferdsteknologiprogrammet hadde som hovedmål at velferdsteknologi skulle bli en integrert del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene. Digital hjemmeoppfølging var også en del av denne satsningen. Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble avsluttet i 2023, og da ble Helseteknologiordningen etablert. Helseteknologiordningen skal gi drahjelp til kommuner som tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi. Den skal stimulere kommuner til å gå foran, og til å samarbeide med andre kommuner om digitaliseringsarbeidet. Helseteknologiordningen skal bidra til stabile rammebetingelser for leverandører av helseteknologi, og øke investeringene i markedet.​

    Målet med å innføre velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging er at det skal bidra til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.

    Økt bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgstjenestene skal bidra til at:

    • Pasienter og brukere opplever økt trygghet og bedre helse.
    • Pasienter og brukere opplever økt mestring og bedre evne til å ivareta egen helse.
    • Pasienter og brukere er mer tilfreds med oppfølgingen fra helse- og omsorgstjenestene.
    • Det er økt kvalitet i helse- og omsorgstjenestene på tvers av tjenestenivåer.
    • Spart tid og unngåtte kostnader i helse- og omsorgstjenestene gir samfunnsøkonomiske gevinster og økt omsorgskapasitet.

    Antall registrerte mottakere av en eller flere velferdsteknologitjenester har økt fra 89 227 personer i 2019 til 148 651 personer i 2023.

    I arbeidet med å tilrettelegge for datadeling innen velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) har det spesielt vært arbeidet med infrastruktur, standardisering og juridiske rammebetingelser for deling av journalnotater og måledata mellom VFT/DHO utstyr og journalsystem innenfor samme virksomhet Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) er i daglig bruk i 30 kommuner. VKP ble overført fra Direktoratet for e-helse til Norsk helsenett høsten 2022, og vil fra 1. januar 2024 inngå i den nasjonale e-helseløsningen Helsenettet. Det er mange kommuner som ønsker å benytte VKP, så det forventes at utbredelsen vil øke fra 2024. Helseplattformen har VKP integrasjon mot 14 av kommunene som har tatt i bruk Helseplattformen, og Helseplattformen kommunene har vært prioritert i 2023. Det er nødvendig at denne prioriteringen fortsetter i 2024 slik at de seks kommunene som skal på i november får nødvendig VKP integrasjon på plass.

    • Velferdsteknologisk knutepunkt/nasjonale samhandlingsløsninger

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      •Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble etablert for innføring av velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) i tjenesten gjennom tilskudd, opplæring, prosessveiledning, erfaringsutveksling, følgeforskning og infrastruktur for datadeling.

      •Se oppdatert oversikt over kommuner med VKP på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

      •Les mer om digital hjemmeoppfølging, hjemmesykehus og velferdsteknologi på Helsedirektoratets hjemmesider.

      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
      utvikling
    • Innføring velferdsteknologi i kommunene

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Velferdsteknologi er et viktig tiltak for å møte de demografiske utfordringene kommunene står ovenfor, mange bruker opplever økt livskvalitet ved bruk av Velferdsteknologi.

      • Mange kommuner strever med innføring, dette er et komplekst bilde som krever endringsledelse, tverrfaglighet, helhetlig implementering og gevinstrealisering. Å implementere velferdsteknologi i tjenestene innebærer anskaffelse av utstyr, men også kompetansehevning og integrering av teknologien i helhetlige tjenestemodeller.

      • Les er om modell for innføring av velferdsteknologi på KS sine hjemmesider, og kunnskap fra forskning, erfaring og brukere på Helsedirektoratets hjemmeseier.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Helseteknologiordningen (HTO) - veiledningstjeneste

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Veiledningstjenesten svarer på spørsmål om myndighetskrav innen de aktuelle teknologiområdene for Helseteknologiordningen.

      • Målgruppen for veiledningstjenesten er leverandører og virksomheter i helse- og omsorgstjenesten som skal anskaffe, vurdere eller utvikle og tilby helseteknologi. Les mer på Helsedirektoratets hjemmesider

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Helseteknologiordningen (HTO) - tilskuddsordningen

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Tilskuddsordningen fra Helseteknologiordningen skal avlaste kommuner som går foran i utprøving og innføring av digitaliseringstiltak.

      • Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
  • Datadeling mellom virksomheter, Pasientens måledata

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Innen digital hjemmeoppfølging er det et stort behov for bedre samhandling. Helsedirektoratet anbefaler at datadeling vurderes for å dekke nye samhandlingsbehov. Målarkitekturen gir råd og anbefalinger om hvordan datadeling kan tas i bruk. Målet er å bidra til at dette blir enklere og raskere for aktørene. Dokumentet er særlig nyttig for beslutningstakere, arkitekter og tekniske prosjektledere.

    Den enkelte aktør har ansvaret for å dele informasjon med andre, og vi ser at mange har behov for hjelp for å etablere datadeling. Det er derfor avklart at de dataansvarlige virksomhetene kan bruke en tredjepart til å etablere datadelingstjenester, uten å flytte dataansvaret. For aktører som har behov for dette, anbefaler vi å vurdere tjenesten Pasientens måledata fra Norsk helsenett.

    Grunnlaget for målarkitekturen Samhandlingsbehovet er ofte størst på tvers av helsevirksomheter innen et avgrenset geografisk område, for eksempel et helsefellesskap. Derfor ser vi ikke behov for å sentralisere dataansvaret i forbindelse med utprøving av Pasientens Måledata så lenge anvendelsesområdet begrenser seg til digital hjemmeoppfølging. Behov for endring av dataansvar og regelverksutvikling bør vurderes på nytt etter hvert som Pasientens måledata tas i bruk innenfor andre typer pasientforløp og anvendelsesområder.

    Helsevirksomhetene har ulike forutsetninger og behov. I tillegg er datadeling innen digital hjemmeoppfølging et såpass nytt fagområde at det er for tidlig å beslutte ett løsningsmønster. Det må derfor være åpent for utprøving av ulike måter som samhandlingsbehovene kan løses på. Dette legger også grunnlaget for å komme raskt i gang med datadeling og skaffe oss flere erfaringer.

    Målarkitekturen forutsetter felles spesifikasjoner av informasjonsmodeller og grensesnitt, og at noen fellestjenester utvikles og tas i bruk.

    Helsedirektoratet oppfordrer aktørene i helse- og omsorgssektoren til å prøve ut arkitekturen, enten ved å utvikle egne løsninger, benytte seg av tilbud fra markedet eller tjenester fra NHN. Vi vil sørge for å revidere arkitekturen etter hvert som aktørene gjør seg erfaringer og gir tilbakemeldinger om hva som bør justeres.

    Planer for arbeidet med pasientens måledata i 2024-2025

    • Det er planlagt oppstart av utprøvning av pasientens måledata i 2024. Norsk helsenett SF er ansvarlig for teknisk utvikling og utprøving av tiltaket. Norsk helsenett SF er ansvarlig for drift og forvaltning av løsningen.
    • En utprøving av tiltaket innebærer at målinger på en pasient gjort av en helsevirksomhet skal gjøres tilgjengelig for og anvendes av helsepersonell i en eller flere andre helsevirksomheter.
    • Et eksempel på dette er vitale målinger foretatt i forbindelse med digital hjemmeoppfølging, hvor en kommune har ansvaret for den digitale hjemmeoppfølging og hvor det er behov for at fastlege og spesialist får tilgang til måledataene som en del av pasientoppfølgingen. Dette betyr at virksomhetene som skal delta i utprøving av pasientens måledata har gjennomført eller planlegger å gjennomføre en tjenesteutvikling hvor prosesser og ansvar for pasientoppfølgingen på tvers av virksomhetene blir definert.
    • Målsetningen for utprøvingen i 2024 er at minst én virksomhet deler data med én annen virksomhet og at dette anvendes i oppfølging av et sett av pasienter innenfor en definert pasientgruppe. Ett eksempel på konkret utprøving kan være en kommune som har DHO for KOLS-pasienter og som deler måledata med sykehus og fastleger. Helsepersonell på sykehus samt fastlege kan da få tilgang til måledata fra DHO når de trenger det, typisk når pasienten kommer til konsultasjon eller poliklinisk behandling.
    • Målarkitektur for datadeling mellom virksomheter

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      •Målarkitektur for deling av måledata i DHO ble ferdigstilt i 2023, les mer om målarkitektur for deling av måledata i DHO.,

      •Nødvendige felleskomponenter og fellestjenester som understøtter konseptalternativene i målarkitekturen vil bli utviklet trinnvis basert på erfaringer fra utprøving i tjenesten.

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
      utvikling
  • Datadeling av behandlings- og egenbehandlingsplaner

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner (DBEP) mellom involverte behandlere er også et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging. Helsedirektoratet har, sammen med Norsk helsenett, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene (DBEP prosjektet). Et konsept, basert på masterlagring av planene i Kjernejournal, har vært under utprøving i Helse Nord i 2023. Rapport med erfaringer fra denne utprøvingen er utarbeidet i 2023. Foreløpig vurdering er at integrasjoner mot journalsystem, og noe mer funksjonalitet, må på plass før dette er klart for bredding. Det er en risiko knyttet til videreføring av dette tiltaket i 2024 på grunn av manglende finansiering, men Norsk helsenett har signalisert at de vil finansiere noe av dette arbeidet videre.

    Les mer om Digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner på Helsedirektoratets hjemmesider.

    • Digitale behandlingsplaner og egenbehandlingsplaner

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner mellom involverte behandlere er et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging.
      • Helsedirektoratet har, sammen med NHN, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene
      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2021
      Konsept
    • Utvikling av løsning og begrenset utprøving

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Helsedirektoratet utvikler løsning for digital behandlings- og egenbehandlingsplan med NHN.

      • Utprøving av løsning for digital behandling- og egenbehandlingsplan med Helse Nord og utvalgte kommuner.

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Nasjonalt konsept for deling av planer lanseres for hele sektoren

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tentativ plan for bredding av Nasjonalt konsept for deling av planer

      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2027
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan

Delmål 1C - Ungdom skal ha tilgang på digitale tjenester

  • Digitale innbyggertjenester fra kommunal / fylkeskommunal helse- og omsorgstjeneste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    DigiHelsestasjon som er beskrevet under 1A har også en ungdomsløsning. Ungdomsløsningen gir ungdom fra og med 13 år mulighet til å ta kontakt med skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom via Helsenorge-appen. Ungdom får tilgang til funksjonaliteten via Helsenorge-appen ved innlogging med MinID. Her får de tilgang til tjenester som gjør det mulig å få informasjon om og fra skolehelsetjenesten på egen skole. De kan be om, og få tildelt time hos skolehelsetjenesten på egen skole, og finne nærmeste helsestasjon for ungdom (HFU) i kart (nærmest der telefonen befinner seg), med mulighet for å finne informasjon om HFU også andre steder i Norge.

    Det er ikke timebestilling til helsestasjon for ungdom. Dette er et lavterskeltilbud som tilbyr ungdom tjenester direkte, uten foreldreinvolvering.

    Erfaringer fra pilotprosjektet viser at ungdom får enkel tilgang på kvalitetssikret helserelatert informasjon, som vil bidra til å gi ungdom mer kunnskap og større trygghet rundt egenhelse.

    KS legger i 2024 opp til et felles innføringsløp av DigiHelsestasjon med både basis- og ungdomsfunksjonalitet. Kommunene kan selv velge hvilken funksjonalitet de vil ta i bruk. For å lykkes med å nå ut til ungdommen, bør den enkelte skoleeier (kommune/fylkeskommune) i tett samarbeid med kommunens helsestasjons- og skolehelsetjeneste, sørge for god informasjon om hvordan ungdommene kan ta i bruk tjenesten.

    Les mer om DigiHelsestasjon for ungdom på KS sine hjemmesider

    • Digi-ung: søketjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Digi-Ung søketjenesten på ung.no er koblet opp mot ulike helsedatabaser slik at ungdommer lett kan finne frem til nærmeste helsestasjon for ungdom og legevakt.
      • Det vil etter hvert komme flere tjenester inn på søket som nærmest skolehelsetjeneste, fastlegekontor, politistasjon, barnevernskontor, mm. Relevante chattetjenester og selvhjelpsverktøy vises også gjennom søkefunksjonaliteten.
      • Les mer om Digi-Ung prosjektene på nettsiden digiung.no og Helsedirektoratets siste rapportering på tiltaket digi-Ung til Nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no
      Startdato: 30.06.2021
      Sluttdato: 30.06.2023
      I bruk
  • Nasjonale tjenester

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Programmet DIGI-UNG skal levere lett tilgjengelig, og kvalitetssikret informasjon, veiledning og tjenester til ungdom, gjennom et helhetlig tverrsektorielt digitalt tilbud som bidrar til mestring og selvhjelp. Alle programmets tjenester samles på ung.no, som er statens primære kanal for digital informasjon, dialog og digitale tjenester til barn og unge (Digiung.no).

    Ungdom er en gruppe som benytter helsetjenester i liten grad. Et eksempel er allmennlegetjenesten. Brukerinnsikt viser at mange ungdommer kvier seg for å ta kontakt med fastlegen, det er utfordrende for dem å komme seg frem til fastlegekontorer og de er usikre på hva de kan spørre om/få hjelp til. De vet også generelt for lite om tilbudet. Ungdommer representerer ca. 10 prosent av konsultasjonene hos fastlegen (totalt 400 000 pasienter i året). Ungdom er en gruppe som ikke har fått tilgang til digitale helsetjenester på Helsenorge, for denne gruppen skyldes ikke utenforskapet digitale ferdigheter, men at det ikke har vært løsninger som dekker kravene for denne brukergruppen.

    Det er behov for at ungdom i alderen 13 til 16 år får tilgang til tjenester på Helsenorge. det er viktig å sikre at ungdom får tilgang til tjenester som gir de mer kontroll over egen helseinformasjon og enklere tilgang til helsehjelp, samt redusere digitalt utenforskap.

    Det er prosjekter som har tatt tak i dette og jobbet frem tjenester for ungdom, eksempler er Digi helsestasjon, ungdomsløsningen og prosjektet "Fastlegetjenester for ungdom, som nå er samlet i prosjektet Helsenorge for ungdom.

    Dette prosjektet jobber for å utvikle tjenester for ungdom på Helsenorge. Prosjektet skal sørge for at ungdom har tilgang til nødvendige tjenester på Helsenorge, som informasjon om sin fastlege, timebestilling, oversikt over resepter og vaksiner, tilgang til selvhjelpsverktøy, med mer. Målet er at ungdom tidlig skal lære seg å benytte Helsenorge.no slik at de enklere kan oppsøke helsehjelp. Prosjektet har allerede fått på plass flere tjenester for ungdom på Helsenorge.

    Ungdom fra og med 13 år kan nå bruke Helsenorge med og uten foreldresamtykke. Med foreldrenes samtykke kan ungdom logge inn med bank id å bruke Helsenorge. Tjenester som tilbys er å se oversikt over sine resepter, se kontaktinformasjonen til fastlegen, se liste over hvilke vaksiner de har tatt og selvhjelpsverktøy (apper, videoer og kurs). Flere funksjoner er under utvikling. Planlagte tjenester er for eksempel bestille time hos fastlegen og fornye resepter.

    Ungdom kan også gjøre enkelte ting på Helsenorge uten å ha foreldresamtykke, dette er beskrevet over i ungdomsløsningen. Les mer om ungdomstjenester på Helsenorge sine hjemmesider.

    • Digi-ung: UngMestring

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Programmet DIGI-UNG skal levere lett tilgjengelig, og kvalitetssikret informasjon, veiledning og tjenester til ungdom, gjennom et helhetlig tverrsektorielt digitalt tilbud som bidrar til mestring og selvhjelp.
      • Prosjektet UngMeistring skal utvikle spill- og nettbaserte behandlinger og selvhjelpsprogram for ungdom 13-18 år. Behandlingene skal ligge i spesialisthelsetjenesten, mens selvhjelpsprogrammene skal gjøres tilgjengelig for befolkningen på ung.no.
      • Les mer om Digi-Ung prosjektene på nettsiden DigiUng.no og Helsedirektoratets siste rapportering på tiltaket Digi-Ung til Nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 01.05.2026
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Utvikling av ungdomstjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 30.06.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • DigiHelsestasjon: informasjonstjenester for ungdomsløsning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Ungdom med samtykke fra foreldre får tilgang til utvalgte tjenester på Helsenorge.

      • Tjenesten er tilgjengelig fra man er 13 år
      • Oversikt over resepter, kontaktinformasjon til fastlege, vaksinere og selvbetjeningsverktøy apper
      • Flere funksjoner er planlagt (bestille time hos fastlege)
      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 30.06.2026
      Innføring

Delmål 1D - Redusere digitale barrierer

  • Kartlegging og tiltak for å redusere digitalt utenforskap

    Mindre informasjon Mer informasjon

    En start på arbeidet med å motvirke digitalt utenforskap er å utføre innsiktsarbeid for å kartlegge digitalt utenforskap innenfor helsesektoren. I tillegg har Helsedirektoratet etablert en tilskuddsordning som har som målsetning å gi IKT-opplæring og veiledning som kan heve den digitale kompetansen blant eldre. Ved å legge til rette for møteplasser og samhandling som motvirker ensomhet og redusere digitalt utenforskap, bedre den digitale helsekompetansen slik at eldre kan tilegne seg helseinformasjon, og gjøre eldre i stand til å motta digitale helsetjenester.

    Helsedirektoratet og Norsk helsenett har i sammen med Bufdir og Skatteetaten fått i oppdrag å realisere løsning for å gi fosterforeldre tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester for barn de har ansvar for. Plan for realisering skal leveres november 2024. Dette tiltaket kan bidra til at utsatte barn får bedre helsehjelp og at fosterforeldre får en enklere hverdag.

    • Tilskuddsordning for IKT opplæring av eldre

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: KS / Kommuner

      • Helsedirektoratet har etablert en tilskuddsordning som har som målsetning å gi IKT-opplæring og veiledning som kan heve den digitale kompetansen blant eldre.
      • Tilskuddsordningen er foreslått avviklet i statsbudsjettet for 2024
      • Les mer om tilskuddsordningen på Helsedirektoratets nettsider
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2024
      Konsept
    • Digital tilgang for fosterforeldre

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Helsedirektoratet og Norsk helsenett samarbeider med Bufdir og Skatteetaten om å finne løsning for å gi fosterforeldre tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester for barn de har ansvar for.
      Startdato: 01.04.2023
      Sluttdato: 15.01.2024
      Konsept
    • Fosterforeldre: tilgang til digitale tjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Helsedirektoratet samarbeider med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Skatteetaten og Norsk Helsenett for at:

      • Relasjon mellom fosterbarn og fosterforeldre skal registreres i folkeregisteret

      • Bruke opplysningene til å gi fosterforeldre tilgang til relevante digitale helse- og omsorgstjenester på vegne av barnet de har ansvar for.

      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Utvikling og begrenset utprøving

Delmål 2A - Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy

  • Kommunal / fylkeskommunale virksomheter

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kommunal helse- og omsorgstjenester og fastleger har i dag en rekke ulike journalløsninger som i ulik grad er tilrettelagt for samhandling og strukturering av data. Kommunene og fastlegene i Midt-Norge får tilbud om å benytte Helseplattformen og får tilgang til samhandling og strukturert journal gjennom den. For øvrige kommuner er det fortsatt behov for et journalløft for å gi helsepersonell en enklere arbeidshverdag, og som kan forbedre samhandlingen med andre deler av helsetjenesten.

    Felles kommunal journal var et tiltak for å realisere målbildet om én innbygger – én journal, men tiltaket ble avsluttet juni 2023. Planer for hvordan journalløft for kommunene kan realiseres er ferdigstilt gjennom et styringsdokument for Felles journalløft for kommunen (Felles kommunal journal interim AS, 2023). Målet er at informasjonen den enkelte helsearbeider trenger blir lett tilgjengelig i de verktøyene de bruker til daglig (Felles kommunal journal - KS). Mange kommuner vil de nærmeste årene gjennomføre anskaffelser av nye journalløsninger. KS har sammen med utvalgte kommuner utformet felles rammer og anbefalinger, som vil gi kommunene støtte i anskaffelses-prosessen. Felles rammer og anbefalinger vil også synliggjøre hva som forventes av leverandørene. Les mer om Felles rammer og anbefalinger på KS.no.

    En annen satsning innen Felles journalløft er utprøving av samhandlingstjenester, der Norsk Helsenett i samarbeid med KS, legger til rette for å prøve ut samhandlingstjenester innad og på sikt mellom kommuner. Målet er å gi helsepersonell tilgang til relevant helseinformasjon direkte i sine arbeidsverktøy. I første fase foreslås to parallelle utprøvingsprosjekter, deling av pasientens NEWS 2- målinger (National Early Warning Score) og en oversikt over hvilke kommunale tjenester innbygger mottar. I tillegg til plattform består målbildet av en markedsplass som skal bidra med innovasjons- og erfaringsdeling, innkjøpssamarbeid og felles anskaffelser, og test- og utprøvingsarena for leverandørene. Tiltakene kan delfinansieres gjennom Helseteknologiordningen (HTO). Les mer om KS sitt videre arbeid med Felles journalløft, samhandlingstjenester på KS.no

    EPJ-løftet er et samarbeidsprosjekt som i over 10 år har arbeidet med å forbedre funksjonaliteten i fastlegers, avtalespesialisters, fysio- og manuellterapeuters journalløsninger. Hovedtilnærmingen i arbeidet har vært å samle helseaktører og leverandører av journalløsninger, kartlegge og spesifisere funksjonelle løsninger, og gjennomføre offentlige anskaffelser av IKT-utvikling. I 2024 har aktiviteten bl.a. dreid seg om enklere oppfølging av kliniske oppgaver, digital dialog med pasient, legemidler, m.m. Les mer om EPJ-løftet på ehelse.no.

    • EPJ-løftet

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: Udefinert
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Kjernejournal til sykehjem og hjemmetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Nasjonal kjernejournal er et sentralt virksomhetsovergripende behandlingsrettet helseregister, som deler helseopplysninger på tvers i helsevesenet. Kjernejournal er tatt i bruk i spesialisthelsetjenesten, og stadig flere kommuner tar i bruk løsningen. Denne innføringen oppleves som nyttig for helsepersonell.

    For sykepleiere er for eksempel kjernejournal eneste mulighet til å få tilgang til oversikt over pasientens resepter, og sikt PLL. Kartlegging av EPJ-systemer og deres støtte for nasjonale e-helseløsninger i januar 2023 viste at 32 av totalt 41 pasientjournalsystemer har integrert kjernejournal eller planlegger integrasjon. KS kompetansenettverk for e-helse bidrar til utbredelse av løsningen.

    Les mer om innføring av kjernejournal i kommuner via Felles innføringsløp.

    • Kjernejournal innført i 60% av kommunene

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Nasjonal kjernejournal er et sentralt virksomhetsovergripende behandlingsrettet helseregister, som deler helseopplysninger på tvers i helsevesenet.
      • KS kompetansenettverk for e-helse bidrar til utbredelse av løsningen til kommuner.
      • Les mer om kjernejournal på Norsk Helsenett sine hjemmesider
      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2022
      Innføring
    • Innført i 80% av kommunene

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Innføring

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonells tilgang til journaldokumenter uavhengig av hvor pasienten har mottatt helsehjelp er et av de viktige digitaliseringstiltakene som trekkes frem i Meld. St 7 (2019-2020), Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 og Meld. St 9 (2023-2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027.

    Deling av pasientens journaldokumenter er en av flere former for deling av informasjon mellom virksomheter. Produsentene samler strukturert eller ustrukturert informasjon i godkjente dokumenttyper, og legger disse tilgjengelig for innsyn. Informasjonen som deles er ferdig produsert og godkjent av helsepersonell.

    Spesialisthelsetjenesten som kilde tilgjengeliggjør oppsummeringer av behandling (epikriser og sammenfatninger), henvisninger, samt svarrapporter for laboratorie- og bildedannende undersøkelser fra pasientjournalen i sykehusene. Spesialisthelsetjenesten er også konsument av dokumenter fra andre virksomheter direkte i egen journalløsning eller via kjernejournalportalen. Se Norsk helsenett sin bruksstatestikk for deling av pasientens journaldokumenter.

    I 2024 planlegges det for at Helse Sør-Øst, Helse Nord og Helse Vest vil dele dokumenter ved bruk av tillitsrammeverk, som er omtalt under delmål 4. Helsepersonell som deler journaldokumenter (kilde) er ansvarlig for å sette tilganger for helsepersonell som skal lese dokumentene, ref. tillitsmodell som er omtalt under mål 4. Helse Midt-Norge RHF, Felles plan 2023 IKT-utvikling og digitalisering, 2023). Ambisjonene er å innføre deling av pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten med bruk av tillitsrammeverk i 2024-2025.

    I Midt-Norge brukes Helseplattformen til dokumentdeling mellom sykehus og kommuner i regionen, og har planer om å tilgjengeliggjøre dokumentene via dokumentdeling til helsetjenesten i andre deler av landet.

    • Utvikling av tillitsrammeverk

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Norsk helsenett utvikler Tillitsrammeverk som definerer hvordan oppgaver knyttet til tilgangsstyring skal fordeles mellom partene, dvs. etablerer felles spilleregler som sikrer en felles aksept for personvern og informasjonssikkerhet i løsningen, på en måte som underbygger målet om økt pasientsikkerhet.
      • Les mer om Tillitsrammverket i Norsk helsenett sin Beskrivelse av tillitsrammeverk.pdf (nhn.no)

      Startdato: 01.10.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving

Delmål 3B - Bruk av kunstig intelligens for kvalitet og bedre ressursbruk

  • Rammer og retning for kunstig intelligens (KI) i helse- og omsorgstjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Nasjonale helse- og samhandlingsplan 2024-2027 peker på at kunstig intelligens (KI) vil kunne utgjøre et betydelig bidrag til en bærekraftig utvikling av vår felles helsetjeneste. KI kan bidra til å automatisere arbeidsoppgaver og forbedre arbeidsprosesser, noe som er essensielt for å møte fremtidige utfordringer innen helsepersonellkapasitet og tjenestekvalitet.

    Helsedirektoratet har fått i oppdrag å lede arbeidet med å tilrettelegge for trygg innføring av KI i helse- og omsorgstjenesten. Dette skjer i samarbeid med Direktoratet for medisinske produkter, Helsetilsynet, Folkehelseinstituttet, de regionale helseforetakene og KS.

    Det overordnede målet med planen er å øke bruken av trygge og effektive KI-systemer i helse- og omsorgstjenesten. Dette skal bidra til tjenester av like god eller bedre kvalitet og frigjøre tid for helsepersonell. Planen omfatter både kliniske og ikke-kliniske bruksområder, med vekt på å realisere gevinster gjennom effektiv implementering av KI-teknologi. Hovedretning for planen:

    • Understøtte behov i tjenesten: Tiltakene skal støtte behovene i kommuner og helseforetak. Involvering av pasienter og helsepersonell er viktig for å velge relevante KI-bruksområder.
    • Helsefaglig forsvarlig, etisk og trygg bruk er avgjørende for å sikre tillit blant helsepersonell og pasienter. Dette inkluderer å forhindre skjevheter i KI-systemer som kan føre til urettferdige behandlingsutfall.
    • Økt bruk av KI: Planen vektlegger økt klinisk bruk av KI og risikoreduserende tiltak for å sikre trygg bruk. Det er også stort potensial for bruk av KI i administrative funksjoner, som dokumentasjon og planlegging.
    • Bruk av kommersielle KI-produkter: Anskaffelse og bruk av kommersielle KI-produkter anses som en rask vei til å hente ut gevinster i helsetjenesten. Planen prioriterer mindre forskning og utvikling av KI-produkter.
    • Beregne og realisere gevinster: Det legges vekt på å tydeliggjøre og synliggjøre gevinster ved bruk av KI, inkludert å lære av andre sektorer og land.
    • Økt kompetanse: Økt kompetanse om digital transformasjon og KI er nødvendig for både ledere, helsepersonell og innbyggere for å oppnå tillit og hensiktsmessig bruk av KI-løsninger.
    • Europeisk samarbeid: Det er viktig med samarbeid innen EU og Norden for å tilpasse seg, bidra til og dra nytte av erfaringer og ressurser.
    • Tydelige myndigheter: Fra myndighetssiden er tydelige rammeverk, felles retningslinjer, veiledning, veiledere, standarder og kompetanse viktig for å bygge tillit til teknologien.

    Planen for innsatsområdene er strukturert i veikartet.

    Planen legger vekt på en smidig tilnærming, hvor tiltak blir jevnlig prioritert og igangsatt basert på behov og strategiske mål for helsesektoren. Tiltakene skal støtte opp under behovene i primær- og spesialisthelsetjenesten, sikre trygg og effektiv bruk av KI, og realisere gevinster gjennom kompetanseheving og europeisk samarbeid. Samtidig skal planen være fleksibel nok til å tilpasses den raske teknologiutviklingen, nye utfordringer og muligheter som oppstår i løpet av planperioden.

    Denne felles KI-planen for 2024-2025 er en helhetlig plan for å sikre trygg og effektiv bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom samarbeid, kompetanseutvikling og tydelige rammer og veiledninger for implementering, skal planen bidra til å forbedre tjenestekvaliteten, effektivisere arbeidsprosesser og møte fremtidige utfordringer innen helsesektoren. Samtidig vil økt oppmerksomhet knyttet til etisk bruk og økt europeisk samarbeid kunne sikre at teknologien brukes på en ansvarlig måte som bygger tillit blant både helsepersonell og pasienter.

    Prosjektet Rammer og retning for kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten ble startet 1.1. 2023, med Helsedirektoratet som ansvarlig etat.

    • Sektorsamarbeid om KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Opprettelse av KI-råd som skal gi strategiske råd til Helsedirektoratet om strategiske veivalg, prinsipielle spørsmål og anbefale prioritering og gjennomføring av tiltak for å legge til rette for trygg og effektiv innføring av KI i helse- og omsorgssektoren.
      • Les mer om KI-rådet på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring
    • Tverretatlig informasjonsside om KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning
      innføring
    • Tverretatlig regulatorisk veiledning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Veiledning om dagens regelverk (løpende)

      • Les mer om tverretatlige veiledningstjeneste på den tverretatlige informasjonssiden

      • Forberede for kommende regelverk, som den europeiske KI-forordningen og felles europeisk helsedataområde (European Health Data Space - EHDS) (løpende)

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
    • Rammer for bruk av KI i helse- og omsorgstjenesten

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Utarbeide rapport om kvalitetssikring av KI i helse- og omsorgstjenesten (rapport, oktober 2024)

      • Engasjere sektoren i relevant standardiseringsarbeid for KI, gjennom bl.a. etablering av en helsearbeidsgruppe for KI-standardisering, som del av Standard Norges speilkomite for kunstig intelligens (løpende)

      • Les mer om arbeidsgruppe for KI- standardisering i helse- og omsorgstjenesten på den tverretatlige informasjonssiden

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
    • Bruk av store språkmodeller

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Utarbeide kunnskapsgrunnlag om store språkmodeller (rapport, mai 2024)

      •Rapporten Store språkmodeller i helse- og omsorgstjenesten – et kunnskapsgrunnlag er publisert på den tverretatlige informasjonssiden på Helsedirektoratet.no

      • Vurdering av risiko ved bruk av store språkmodeller (rapport, desember 2024

      • Legge til rette for at bruken av store språkmodeller er tilpasset norske forhold (rapport, desember 2025).

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
    • Styrke kompetanse på KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Videreutvikle kunnskap og kompetanse på KI i etatene (løpende)
      • Anbefalinger for å møte kompetansebehovet for digital transformasjon med KI (rapport, oktober 2025)
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning
      innføring

Delmål 4A - Trygg og effektiv informasjonsdeling mellom aktører

  • Tillitsrammeverk

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Samhandlingstjenester som deling av pasientens journaldokumenter, forutsetter etablering av et nasjonalt tillitsrammeverk. Dette er under etablering av Norsk Helsenett SF. Deling av pasientens journaldokumenter via kjernejournal har blitt prøvd ut i Helse Sør-Øst RHF (med Oslo universitetssykehus som dokumentkilde) og Helse Nord RHF (med samtlige helseforetak som dokumentkilde) i perioden november 2020 til februar 2021 (Norsk Helsenett, 2021). Enkelte leger og sykepleiere ved utvalgte legevakter, kommunal akutt døgnenhet, sykehus og fastleger fikk tilgang til ulike typer journaldokumenter fra sykehus i sin region

    Utprøvingen har vist at løsningen må styrkes slik at HF og andre kilder som produserer dokumenter kan ivareta sin rolle som dataansvarlige. For å verifisere at kun helsepersonell med tjenstlige behov, og behandlerrelasjon til pasienten får gjøre oppslag, er det behov for å sende ytterligere informasjon av betydning for tilgangen. Dette behovet ivaretar Norsk Helsenett ved etablering av tillitsrammeverk som skal gjøre informasjonsutveksling mellom aktører i helsesektoren enklere og sikrere. Spesifikasjonene for tillitsrammeverket foreligger i første versjon. Tillitsrammeverket blir generisk og skal kunne understøtte ulike tjenester hvor det kreves tillit mellom aktørene. Det er Pasientens journaldokumenter som først vil prøve ut tillitsrammeverket og ta det i bruk, i 2024. EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitsrammeverket før begrenset utprøving kan starte på hvert område.

    Tillitsrammeverket utvikles i tråd med tillitsmodellen beskrevet av Helsedirektoratet. Helsedirektoratet gjennomfører en revisjon av tillitsmodellen basert på erfaringene fra etablering og utprøvingen av informasjonstjenester og tillitsrammeverk i sektoren.

    • Revidering av tillitsmodell

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tillitsrammeverket er under etablering av Norsk helsenett i samarbeid med helse- og omsorgssektoren, og er planlagt levert i første kvartal i 2024.

      • EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitsrammeverket før begrenset utprøving kan starte, etter planen fra andre kvartal i 2024.

      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
  • SMART in FHIR

    Mindre informasjon Mer informasjon

    SMART on FHIR er et integrasjonsrammeverk basert på åpne spesifikasjoner som ble utviklet i samarbeid mellom Boston Children's Hospital og Harvard Medical School, med støtte fra amerikanske myndigheter. Rammeverket brukes nå av mange sykehus i USA. Rammeverket er basert på velkjente teknologier fra internett og helse, inkludert HTML, JavaScript, OAuth, REST og HL7 FHIR.SMART on FHIR bruker FHIR-basert REST og FHIR innholdsmodeller til å kommunisere mellom webapplikasjonen og pasientjournalsystemet.

    FHIR-grensesnittene og FHIR standardene som brukes av webapplikasjoner i SMART on FHIR kan potensielt gjenbrukes av andre integrasjoner enn webapplikasjoner, med eventuelle tilpasninger i sikkerhetsmekanismene. SMART on FHIR gjør det mulig for kliniske fagsystemer å tilrettelegge for at eksterne webapplikasjoner kan bli integrert inn i brukerflaten, med felles pålogging, delt pasientkontekst og dataintegrasjon. Det blir mulig for en applikasjonsleverandør å lage applikasjoner som kjører på EPJ'er fra forskjellige leverandører, uten å måtte utvikle spesielt per EPJ. SMART-applikasjonen kan hente ut og vise data fra EPJ og andre datakilder, og gir mulighet til å tilpasse brukerflaten til spesifikke brukerbehov. Rammeverket legger til rette for at en slik dataintegrasjon kan skje på enklere tvers av forskjellige leverandører. Med SMART on FHIR kan man åpne for at eksterne miljø kan tilby verktøy og visualiseringsmodeller direkte integrert med kliniske fagsystemer som del av forskningsprosjekt, for eksempel vekstkurver, risikokalkulatorer og andre nye diagnoseverktøy.

    SMART on FHIR tilbys av flere leverandører og er i kommersiell bruk i flere land. Erfaring og undersøkelser fra disse prosjektene kan brukes til å tilpasse rammeverket og gi viktig læring for åpning av integrasjon med eksterne applikasjoner i EPJ i Norge.

    • Oppdatere anbefaling av SMART on FHIR

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I 2024 arbeides det med en oppdatering av anbefaling om SMART on FHIR fra 2019
      • Det planlegges høring i Q3 2024
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Tilpasning av SMART on FHIR hos EPJ leverandører

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Webmed har utviklet støtte for SMART on FHIR.
      • To nye leverandører har inngått kontrakt.
      Startdato: 01.07.2022
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Digital førerrett tilgjengelig med SMART on FHIR

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Løsning produksjonssatt i 2023 hos første EPJ leverandør (Webmed). Helseattester (konklusjon) sendes digitalt til Statens vegvesen, sms/e-postvarslinger sendes til søker for innbetaling og førerkort fornyes automatisk deretter.
      • Løsningen fungerer som tiltenkt og Webmed har breddet løsningen til sine kunder.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring

Delmål 4B - Styrket informasjonsforvaltning og god og sikker tilgang til data

  • Standardisert bruk av kodeverk og terminologi

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonell benytter kodeverk og terminologi til å registrere helseinformasjon på en standardisert måte, eksempelvis med SNOMED CT eller ICD-10.

    Program kodeverk og terminologi har i samarbeid med Helseplattformen utviklet første versjon av et «felles språk» for helse- og omsorgstjenesten i Norge, basert på SNOMED CT terminologien. Ved å ta i bruk SNOMED CT med kobling til andre kodeverk vil dette bidra til mer presis dokumentasjon som registreres én gang først og fremst bidra til behandling av pasienten gjennom mer presis dokumentasjon som registreres en gang. Det gir også grunnlag for bedre samhandling mellom pasienter og helsepersonell, mellom helsepersonell i en virksomhet og mellom aktørene i helse- og omsorgssektoren (Direktoratet for e-helse , 2023).

    Fra 2023 skal prosessen for harmonisering og normering av variabler operasjonaliseres gjennom utprøving av aktiviteter og ansvarsdeling. Dette omfatter blant annet samhandlingsstrukturer- og arenaer på tvers av aktører og nivå, prinsipper for valg av variabler som skal harmoniseres og normeres, og hvordan harmoniseringsarbeidet kan knyttes opp mot pågående aktiviteter.

    Helse Midt-Norge har ved produksjonssetting av Helseplattformen i 2022 tatt i bruk strukturert journal bygget på SNOMED CT innenfor områdene legemidler, pleieplaner, medisinske kvalitetsregistre, funn/diagnose, virkestoffer og allergier. Helse Midt-Norge vil fortsette å ta i bruk standardiserte språk på andre områder etter hvert som nye områder blir klargjort for ibruktakelse.

    Helsedirektoratet har startet en utredning av overgang fra ICD-10 til ICD-11. Utredningen er utløst av at WHO har lansert ICD-11 som erstatning for ICD-10. Videre at helsesektoren etterspør et medisinskfaglig oppdatert kodeverk. Den aller viktigste endringen fra ICD-10 til ICD-11 er at den har innhold og struktur som speiler moderne medisinsk forståelse og kunnskap om sykdommer. Den andre viktigste endringen er at ICD-11 leveres og forvaltes på en heldigital plattform som leveres av WHO.

    En overgang fra ICD-10 til ICD-11 er et komplekst prosjekt. ICD-10 inngår i en rekke arbeidsprosesser og digitale systemer, og overgangen vil berøre mange aktører (virksomheter). I sum betyr dette omfattende endringer som betyr at mange aktiviteter må koordineres og mange virksomheter må komme til enighet. Det vil derfor ta lang tid å gjennomføre overgangen. I første omgang utredes hvilke endringer som må gjøres, også tas det sikter på at de første kan begynne å ta i bruk ICD-11 fra 2027.

    De regionale helseforetakene vil fortsette å prioritere utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av kliniske beskrivelser (Felles plan for IKT-utvikling og digitalisering 2022, 2022).

    • Kodeverk og terminologi (SNOMED CT, ICD)

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Felles kodeverk og terminologi er en viktig forutsetning for god samhandling mellom virksomheter. I tillegg støtter det opp om interne prosesser i virksomhetene som styrer, automatisk beslutningsstøtte og samhandling mellom profesjoner.

      • Standardisert kodeverk skal gi raskere, sikrere og mer enhetlig digitalisering av helse- og omsorgssektoren, og tilrettelegge for enkel og sikker samhandling.

      • Les mer om kodeverk og terminologi på ehelse.no

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Forvalte standardisert kodeverk og terminologi

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 30.09.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • ICD-11

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.10.2026
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Felles standardisert språk i helse- og omsorgssektoren

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • De regionale helseforetakene vil fortsette med utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av kliniske beskrivelser.
      • Kommunal sektor skal gradvis innføre standardisert språk på utvalgte informasjonsområder.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan

Delmål 4C - Samhandling på tvers av landegrenser i EU

  • myHealth@EU

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det pågår arbeid med Norges tilknytning til MyHealth@EU. Ambisjonsnivået i minimumsløsningen omfatter etablering av en nasjonal infrastruktur (NCP-B: norsk kontaktpunkt) for å koble Norge til den europeiske infrastrukturen for innhenting av helseopplysninger knyttet til EU-borgere.

    For å komme i gang med norsk deltakelse i det europeiske samarbeidet vil det etableres en minimumsløsning hvor norsk helsepersonell kan bruke for å spørre om helseopplysninger tilhørende EU-borgere. I første omgang vil dette være helseopplysninger knyttet til tjenestene ePrescription og Patient Summary.

    Utenlandsk helsepersonell i EU sin tilgang til helseopplysninger om norske pasienter, inngår ikke i omfanget av det pågående prosjektet. Les mer om MyHealth@EU på Helsedirektoratets hjemmesider.

    • Etablere nasjonalt kontaktpunkt og mulighet for å motta informasjon om pasientoppsummering og e-resept (NCP-B) løsning om å motta pasientopplysninger fra andre land

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Videreutvikle med flere funksjonaliteter, ekspedere e-resept

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Videreutvikling av løsning med nye tjenester (lab resultater, epikriser, røntgen / medisinske bilder og ekspedere e-resept)
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 30.06.2027
      Utvikling
      tilpasning
      Tentativ tidsplan
    • Norge bidrar inn i EU sitt arbeid knyttet til tjenester for å motta helseopplysninger

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Konsept
      utvikling
      Tentativ tidsplan

Delmål 5A - Forordningsforslaget Europeiske helsedataområdet (EHDS), fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata på tvers av landegrenser

  • Bistå og benytte EHDS vedtak

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Målet med EHDS er å fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata på tvers av landegrenser. Tiltak EU iverksetter innen det digitale indre markedet får direkte betydning for Norge og norsk næringsliv. Forordningen er merket som EØS-relevant, noe som betyr at den skal behandles for innlemmelse i EØS-avtalen etter vedtak i EU. Innlemmelse vil også forutsette et eget norsk regelverksarbeid.

    Direktoratet har som koordinerende myndighet i Norge for det internasjonale e-helseområdet, ansvar for å informere og involvere helse- og omsorgssektoren og helsenæringen.

    • Forhandlinger i EU

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Konsept
    • Overgangsordning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 30.06.2026
      Konsept
      Tentativ tidsplan

Delmål 5B - Regulatorisk veiledning for økt gjennomføringskraft

  • Veiledning innen deling av helseopplysninger

    Mindre informasjon Mer informasjon

    For å sikre felles forståelse av handlingsrommet i gjeldende rett, er det behov for mer regulatorisk veiledning til sektor. Dette vil også kunne bidra til å avdekke behov for regelverksendringer.

    Helsedirektoratet vurderer tiltak som kan være egnet til å øke forståelsen av handlingsrommet i eksisterende regelverk og samtidig avdekke behov for regelverksendringer på et tidlig tidspunkt.

    • Utarbeide, publisere og planlegge

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Manglende og ulik forståelse av regelverk om behandling av helseopplysninger oppleves av helse- og omsorgssektoren som et hinder for digitalisering og samhandling. Regelverket oppleves som krevende å sette seg inn i og det legges til grunn ulike tolkninger.
      • For å sikre felles forståelse av handlingsrommet i gjeldende rett, er det behov for mer regulatorisk veiledning til helse- og omsorgssektoren. Dette vil også kunne bidra til å avdekke behov for regelverksendringer.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2027
      Konsept
    • Faste samarbeidsmøter mellom jurist i Hdir, Htil og NHN

      Eier: Helsedirektoratet

      • Det er etablert nettverk med faset samarbeidsmøter med jurister i Helsedirektoratet, Helsetilsynet og Norsk Helsenett.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2025
      I bruk

Delmål 5C - Bedre journal- og samhandlingsløsninger i kommunene gjennom Helseteknologiordningen

  • Utredning og utprøving av Helseteknologiordningen

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helseteknologiordningen for anskaffelser av bedre journalløsninger og innføring av velferdsteknologi er etablert med formål om å styrke kommunenes kundemakt og avlaste risiko for kommuner som går foran. Oktober 2023 ble første av tre tilskuddsordninger åpen for kommuner som ønsker å søke støtte til anskaffelse eller innføring av bedre journalløsninger. Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.

    • Utredning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2022
      Konsept
    • Videre utredning og forbredelser

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Helseteknologiordningen består av ulike virkemidler, blant annet etablering av en veiledningstjeneste for helseteknologi, søknadsbasert tilskuddsordning for kommunene, tilskudd til nettverk i kommunene, støtte til standardiseringsarbeid og prosessveiledning.
      • Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
    • Helseteknologiordning trer i kraft

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Målet med helseteknologiordningen er å gi drahjelp til og avlaste risiko for kommuner som går foran og tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi, gjerne sammen med andre kommuner.
      • Oktober 2023 ble den første av tre tilskuddsordninger åpen for kommuner som ønsker å søke om støtte til anskaffelse eller innføring av journalløsninger.
      • Les mer om tilskudd gjennom Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      I bruk
    • Helseteknologiordningen videreutvikles

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Helseteknologiordningen skal bygges ut over tid, og den skal bidra til at helseteknologi kommer i drift heller enn å starte nye piloteringer.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: Udefinert
      I bruk
      Tentativ tidsplan