Hopp til hovedinnhold

Helsedirektoratet

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av Helsedirektoratet. 

Delmål 1B - Innbyggere skal ha tilgang på velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

  • Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det nasjonale velferdsteknologiprogrammet hadde som hovedmål at velferdsteknologi skulle bli en integrert del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene. Digital hjemmeoppfølging var også en del av denne satsningen. Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble avsluttet i 2023, og da ble Helseteknologiordningen etablert. Helseteknologiordningen skal gi drahjelp til kommuner som tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi. Den skal stimulere kommuner til å gå foran, og til å samarbeide med andre kommuner om digitaliseringsarbeidet. Helseteknologiordningen skal bidra til stabile rammebetingelser for leverandører av helseteknologi, og øke investeringene i markedet.

    Målet med å innføre velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging er at det skal bidra til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling.

    Økt bruk av velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgstjenestene skal bidra til at:

    • Pasienter og brukere opplever økt trygghet og bedre helse.
    • Pasienter og brukere opplever økt mestring og bedre evne til å ivareta egen helse.
    • Pasienter og brukere er mer tilfreds med oppfølgingen fra helse- og omsorgstjenestene.
    • Det er økt kvalitet i helse- og omsorgstjenestene på tvers av tjenestenivåer.
    • Spart tid og unngåtte kostnader i helse- og omsorgstjenestene gir samfunnsøkonomiske gevinster og økt omsorgskapasitet.

    Antall registrerte mottakere av en eller flere velferdsteknologitjenester har økt fra 95 718 personer i 2017 til 133 731 personer i 2024.

    I arbeidet med å tilrettelegge for datadeling innen velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) har det spesielt vært arbeidet med infrastruktur, standardisering og juridiske rammebetingelser for deling av journalnotater og måledata mellom VFT/DHO utstyr og journalsystem innenfor samme virksomhet Velferdsteknologisk knutepunkt (VKP) er i daglig bruk i 66 kommuner. VKP ble overført fra Direktoratet for e-helse til Norsk helsenett høsten 2022, og inngår nå i den nasjonale e-helseløsningen Helsenettet. Det er mange kommuner som ønsker å benytte VKP, så det forventes at utbredelsen vil øke. Oversikt over kommunersom har tatt i bruk VKP, se Norsk helsenett sine hjemmesider.

    • Velferdsteknologisk knutepunkt/nasjonale samhandlingsløsninger

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Nasjonalt velferdsteknologiprogram ble etablert for innføring av velferdsteknologi (VFT) og digital hjemmeoppfølging (DHO) i tjenesten gjennom tilskudd, opplæring, prosessveiledning, erfaringsutveksling, følgeforskning og infrastruktur for datadeling.

      • Se oppdatert oversikt over kommuner med VKP på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

      • Les mer om digital hjemmeoppfølging, hjemmesykehus og velferdsteknologi på Helsedirektoratets hjemmesider.

      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
      utvikling
    • Innføring velferdsteknologi i kommunene

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Velferdsteknologi er et viktig tiltak for å møte de demografiske utfordringene kommunene står ovenfor, mange bruker opplever økt livskvalitet ved bruk av Velferdsteknologi.

      • Mange kommuner strever med innføring, dette er et komplekst bilde som krever endringsledelse, tverrfaglighet, helhetlig implementering og gevinstrealisering. Å implementere velferdsteknologi i tjenestene innebærer anskaffelse av utstyr, men også kompetansehevning og integrering av teknologien i helhetlige tjenestemodeller.

      • Les er om modell for innføring av velferdsteknologi på KS sine hjemmesider, og kunnskap fra forskning, erfaring og brukere på Helsedirektoratets hjemmeseier.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Helseteknologiordningen (HTO) - veiledningstjeneste

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Veiledningstjenesten svarer på spørsmål om myndighetskrav innen de aktuelle teknologiområdene for Helseteknologiordningen.

      • Målgruppen for veiledningstjenesten er leverandører og virksomheter i helse- og omsorgstjenesten som skal anskaffe, vurdere eller utvikle og tilby helseteknologi. Les mer på Helsedirektoratets hjemmesider

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Helseteknologiordningen (HTO) - tilskuddsordningen

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Tilskuddsordningen fra Helseteknologiordningen skal avlaste kommuner som går foran i utprøving og innføring av digitaliseringstiltak.

      • Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
  • Pasientens måledata, datadeling mellom virksomheter

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Innen digital hjemmeoppfølging er det et stort behov for bedre samhandling. Helsedirektoratet anbefaler at datadeling vurderes for å dekke nye samhandlingsbehov. Målarkitekturen gir råd og anbefalinger om hvordan datadeling kan tas i bruk. Målet er å bidra til at dette blir enklere og raskere for aktørene. Dokumentet er særlig nyttig for beslutningstakere, arkitekter og tekniske prosjektledere.

    Den enkelte aktør har ansvaret for å dele informasjon med andre, og vi ser at mange har behov for hjelp for å etablere datadeling. Det er derfor avklart at de dataansvarlige virksomhetene kan bruke en tredjepart til å etablere datadelingstjenester, uten å flytte dataansvaret. For aktører som har behov for dette, anbefaler vi å vurdere tjenesten Pasientens måledata fra Norsk helsenett.

    Grunnlaget for målarkitekturen Samhandlingsbehovet er ofte størst på tvers av helsevirksomheter innen et avgrenset geografisk område, for eksempel et helsefellesskap. Derfor ser vi ikke behov for å sentralisere dataansvaret i forbindelse med utprøving av Pasientens Måledata så lenge anvendelsesområdet begrenser seg til digital hjemmeoppfølging. Behov for endring av dataansvar og regelverksutvikling bør vurderes på nytt etter hvert som Pasientens måledata tas i bruk innenfor andre typer pasientforløp og anvendelsesområder.

    Helsevirksomhetene har ulike forutsetninger og behov. I tillegg er datadeling innen digital hjemmeoppfølging et såpass nytt fagområde at det er for tidlig å beslutte ett løsningsmønster. Det må derfor være åpent for utprøving av ulike måter som samhandlingsbehovene kan løses på. Dette legger også grunnlaget for å komme raskt i gang med datadeling og skaffe oss flere erfaringer.

    Målarkitekturen forutsetter felles spesifikasjoner av informasjonsmodeller og grensesnitt, og at noen fellestjenester utvikles og tas i bruk.

    Helsedirektoratet oppfordrer aktørene i helse- og omsorgssektoren til å prøve ut arkitekturen, enten ved å utvikle egne løsninger, benytte seg av tilbud fra markedet eller tjenester fra NHN. Vi vil sørge for å revidere arkitekturen etter hvert som aktørene gjør seg erfaringer og gir tilbakemeldinger om hva som bør justeres.

    Planer for arbeidet med pasientens måledata i 2024-2025

    • Det er planlagt oppstart av utprøvning av pasientens måledata i 2025. Norsk helsenett SF er ansvarlig for teknisk utvikling, utprøving av tiltaket og drift og forvaltning av løsningen.
    • En utprøving av tiltaket innebærer at målinger på en pasient gjort av en helsevirksomhet skal gjøres tilgjengelig for og anvendes av helsepersonell i en eller flere andre helsevirksomheter.
    • Et eksempel på dette er vitale målinger foretatt i forbindelse med digital hjemmeoppfølging, hvor en kommune har ansvaret for den digitale hjemmeoppfølging og hvor det er behov for at fastlege og spesialist får tilgang til måledataene som en del av pasientoppfølgingen. Dette betyr at virksomhetene som skal delta i utprøving av pasientens måledata har gjennomført eller planlegger å gjennomføre en tjenesteutvikling hvor prosesser og ansvar for pasientoppfølgingen på tvers av virksomhetene blir definert.
    • Målsetningen for utprøvingen i 2025 er at medisinske måledata er utvekslet mellom helsevirksomheter som samarbeider om pasienten dvs. både kommunale helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjenesten kan sende og motta måledata. Ett eksempel på konkret utprøving kan være en kommune som har DHO for KOLS-pasienter og som deler måledata med sykehus. Helsepersonell på sykehus kan da få tilgang til måledata fra DHO når de trenger det, typisk når pasienten kommer til konsultasjon eller poliklinisk behandling. Utprøvingen skal vurdere om tjenesten er så moden at man kan gå videre med bredding. Basert på erfaring skal man være i stand til å sette ambisjoner og legge planer for videre utrulling.
    • Målarkitektur for datadeling mellom virksomheter

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      •Målarkitektur for deling av måledata i DHO ble ferdigstilt i 2023, les mer om målarkitektur for deling av måledata i DHO.,

      •Nødvendige felleskomponenter og fellestjenester som understøtter konseptalternativene i målarkitekturen vil bli utviklet trinnvis basert på erfaringer fra utprøving i tjenesten.

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
      utvikling
  • Datadeling av behandlings- og egenbehandlingsplaner

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Å tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner (DBEP) mellom involverte behandlere er også et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging. Helsedirektoratet har, sammen med Norsk helsenett, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene (DBEP prosjektet). Et konsept, basert på masterlagring av planene i Kjernejournal, har vært under utprøving i Helse Nord i 2023. Vurdering etter utprøvingen er at integrasjoner mot journalsystem, og noe mer funksjonalitet, må på plass før dette er klart for bredding. I 2024 besluttet Norsk helsenett å finansiere videreutvikling av løsningen som en del av sin "Satsning for fart".

    Les mer om Digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner på Helsedirektoratets hjemmesider. ​og om Norsk helsenett sin videreutvikling av løsningen på Norsk helsenett sine hjemmesider.

    • Digitale behandlingsplaner og egenbehandlingsplaner

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Tilrettelegge for endring og deling av digitale behandlings- og egenbehandlingsplaner mellom involverte behandlere er et høyt prioritert behov ved bruk av digital hjemmeoppfølging.
      • Helsedirektoratet har, sammen med NHN, siden 2020 arbeidet med konsept som møter disse behovene
      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2021
      Konsept

Delmål 1C - Ungdom skal ha tilgang på digitale tjenester

  • Digitale innbyggertjenester fra kommunal / fylkeskommunal helse- og omsorgstjeneste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    DigiHelsestasjon som er beskrevet under 1A har også en ungdomsløsning. Ungdomsløsningen gir ungdom fra og med 13 år mulighet til å ta kontakt med skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom via Helsenorge-appen. Ungdom får tilgang til funksjonaliteten via Helsenorge-appen ved innlogging med MinID. Her får de tilgang til tjenester som gjør det mulig å få informasjon om og fra skolehelsetjenesten på egen skole. De kan be om, og få tildelt time hos skolehelsetjenesten på egen skole, og finne nærmeste helsestasjon for ungdom (HFU) i kart (nærmest der telefonen befinner seg), med mulighet for å finne informasjon om HFU også andre steder i Norge.

    Det er ikke timebestilling til helsestasjon for ungdom. Dette er et lavterskeltilbud som tilbyr ungdom tjenester direkte, uten foreldreinvolvering.

    Erfaringer fra pilotprosjektet viser at ungdom får enkel tilgang på kvalitetssikret helserelatert informasjon, som vil bidra til å gi ungdom mer kunnskap og større trygghet rundt egenhelse.

    KS legger også i 2025 opp til et felles innføringsløp av DigiHelsestasjon med både basis- og ungdomsfunksjonalitet. Kommunene kan selv velge hvilken funksjonalitet de vil ta i bruk. For å lykkes med å nå ut til ungdommen, bør den enkelte skoleeier (kommune/fylkeskommune) i tett samarbeid med kommunens helsestasjons- og skolehelsetjeneste, sørge for god informasjon om hvordan ungdommene kan ta i bruk tjenesten.

    Les mer om DigiHelsestasjon for ungdom på KS sine hjemmesider

    • Digi-ung: søketjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Digi-Ung søketjenesten på ung.no er koblet opp mot ulike helsedatabaser slik at ungdommer lett kan finne frem til nærmeste helsestasjon for ungdom og legevakt.
      • Det vil etter hvert komme flere tjenester inn på søket som nærmest skolehelsetjeneste, fastlegekontor, politistasjon, barnevernskontor, mm. Relevante chattetjenester og selvhjelpsverktøy vises også gjennom søkefunksjonaliteten.
      • Les mer om Digi-Ung prosjektene på nettsiden digiung.no og Helsedirektoratets siste rapportering på tiltaket Digi-Ung til Nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no
      Startdato: 30.06.2021
      Sluttdato: 30.06.2023
      I bruk
  • Nasjonale tjenester

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Programmet DIGI-UNG skal levere lett tilgjengelig, og kvalitetssikret informasjon, veiledning og tjenester til ungdom, gjennom et helhetlig tverrsektorielt digitalt tilbud som bidrar til mestring og selvhjelp. Alle programmets tjenester samles på ung.no, som er statens primære kanal for digital informasjon, dialog og digitale tjenester til barn og unge (Digiung.no).

    Ungdom er en gruppe som benytter helsetjenester i liten grad. Et eksempel er allmennlegetjenesten. Brukerinnsikt viser at mange ungdommer kvier seg for å ta kontakt med fastlegen, det er utfordrende for dem å komme seg frem til fastlegekontorer og de er usikre på hva de kan spørre om/få hjelp til. De vet også generelt for lite om tilbudet. Ungdommer representerer ca. 10 prosent av konsultasjonene hos fastlegen (totalt 400 000 pasienter i året). Ungdom er en gruppe som ikke har fått tilgang til digitale helsetjenester på Helsenorge, for denne gruppen skyldes ikke utenforskapet digitale ferdigheter, men at det ikke har vært løsninger som dekker kravene for denne brukergruppen.

    Det er behov for at ungdom i alderen 13 til 16 år får tilgang til tjenester på Helsenorge. det er viktig å sikre at ungdom får tilgang til tjenester som gir de mer kontroll over egen helseinformasjon og enklere tilgang til helsehjelp, samt redusere digitalt utenforskap.

    Det er prosjekter som har tatt tak i dette og jobbet frem tjenester for ungdom, eksempler er Digi helsestasjon, ungdomsløsningen og prosjektet "Fastlegetjenester for ungdom, som nå er samlet i prosjektet Helsenorge for ungdom.

    Dette prosjektet jobber for å utvikle tjenester for ungdom på Helsenorge. Prosjektet skal sørge for at ungdom har tilgang til nødvendige tjenester på Helsenorge, som informasjon om sin fastlege, timebestilling, oversikt over resepter og vaksiner, tilgang til selvhjelpsverktøy, med mer. Målet er at ungdom tidlig skal lære seg å benytte Helsenorge.no slik at de enklere kan oppsøke helsehjelp. Prosjektet har allerede fått på plass flere tjenester for ungdom på Helsenorge.

    Ungdom fra og med 13 år kan nå bruke Helsenorge med og uten foreldresamtykke. Med foreldrenes samtykke kan ungdom logge inn med bank id å bruke Helsenorge. Tjenester som tilbys er å se oversikt over sine resepter, se kontaktinformasjonen til fastlegen, se liste over hvilke vaksiner de har tatt og selvhjelpsverktøy (apper, videoer og kurs). Flere funksjoner er under utvikling. Planlagte tjenester er for eksempel bestille time hos fastlegen og fornye resepter.

    Ungdom kan også gjøre enkelte ting på Helsenorge uten å ha foreldresamtykke, dette er beskrevet over i ungdomsløsningen. Les mer om ungdomstjenester på Helsenorge sine hjemmesider.

    • Digi-ung: UngMestring

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Programmet DIGI-UNG skal levere lett tilgjengelig, og kvalitetssikret informasjon, veiledning og tjenester til ungdom, gjennom et helhetlig tverrsektorielt digitalt tilbud som bidrar til mestring og selvhjelp.
      • Prosjektet UngMeistring skal utvikle spill- og nettbaserte behandlinger og selvhjelpsprogram for ungdom 13-18 år. Behandlingene skal ligge i spesialisthelsetjenesten, mens selvhjelpsprogrammene skal gjøres tilgjengelig for befolkningen på ung.no.
      • Les mer om Digi-Ung prosjektene på nettsiden digiung.no og Helsedirektoratets siste rapportering på tiltaket Digi-Ung til Nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 01.05.2026
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Utvikling av ungdomstjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Nå kan ungdom mellom 13-16 år bruke tjenester på Helsenorge med foreldre samtykke.

      • Oversikt over resepter, kontaktinformasjon til fastlege, vaksiner og selvbetjenings verktøy apper.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 30.06.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • DigiHelsestasjon: informasjonstjenester for ungdomsløsning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Ungdom med samtykke fra foreldre får tilgang til utvalgte tjenester på Helsenorge.

      • Tjenesten er tilgjengelig fra man er 13 år
      • Oversikt over resepter, kontaktinformasjon til fastlege, vaksinere og selvbetjeningsverktøy apper
      • Flere funksjoner er planlagt (bestille time hos fastlege)
      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 30.06.2026
      Innføring

Delmål 1D - Redusere digitale barrierer

  • Kartlegging og tiltak for å redusere digitalt utenforskap

    Mindre informasjon Mer informasjon

    En start på arbeidet med å motvirke digitalt utenforskap er å utføre innsiktsarbeid for å kartlegge digitalt utenforskap innenfor helsesektoren. I tillegg har Helsedirektoratet etablert en tilskuddsordning som har som målsetning å gi IKT-opplæring og veiledning som kan heve den digitale kompetansen blant eldre. Ved å legge til rette for møteplasser og samhandling som motvirker ensomhet og redusere digitalt utenforskap, bedre den digitale helsekompetansen slik at eldre kan tilegne seg helseinformasjon, og gjøre eldre i stand til å motta digitale helsetjenester.

    Helsedirektoratet og Norsk helsenett har i sammen med Bufdir og Skatteetaten fått i oppdrag å realisere løsning for å gi fosterforeldre tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester for barn de har ansvar for. Plan for realisering skal leveres november 2024. Dette tiltaket kan bidra til at utsatte barn får bedre helsehjelp og at fosterforeldre får en enklere hverdag.

    • Tilskuddsordning for IKT opplæring av eldre

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: KS / Kommuner

      • Tilskuddsordningen ble foreslått avviklet i statsbudsjettet for 2024, og inngår nå i Helseteknologiordningen som fra 2024 skal støtte innføring av ny teknologi i helse- og omsorgstjenesten og videreføre satsning på velferdsteknologiområdet.
      • Les mer om tilskuddsordningen på Helsedirektoratets nettsider
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2024
      Konsept
    • Digital tilgang for fosterforeldre

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Helsedirektoratet og Norsk helsenett samarbeider med Bufdir og Skatteetaten om å finne løsning for å gi fosterforeldre tilgang til digitale helse- og omsorgstjenester for barn de har ansvar for.
      Startdato: 01.04.2023
      Sluttdato: 15.01.2024
      Konsept
    • Fosterforeldre: tilgang til digitale tjenester

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Helsedirektoratet samarbeider med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Skatteetaten og Norsk Helsenett for at:

      • Relasjon mellom fosterbarn og fosterforeldre skal registreres i folkeregisteret

      • Bruke opplysningene til å gi fosterforeldre tilgang til relevante digitale helse- og omsorgstjenester på vegne av barnet de har ansvar for.

      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Utvikling og begrenset utprøving

Delmål 2A - Helsepersonell skal ha tilgang til moderniserte helhetlige digitale arbeidsverktøy

  • Kommunal / fylkeskommunale virksomheter

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kommunal helse- og omsorgstjenester og fastleger har en rekke ulike journalløsninger som i varierende grad er tilrettelagt for samhandling og strukturering av data. Kommunene og fastlegene i Midt-Norge får tilbud om å benytte Helseplattformen, som gir dem tilgang til samhandling og strukturert journal gjennom den. For øvrige kommuner er det fortsatt behov for et journalløft for å gi helsepersonell en enklere arbeidshverdag.

    Felles kommunal journal var et tiltak for å realisere målbildet om én innbygger – én journal, men tiltaket ble avsluttet juni 2023. Planer for hvordan journalløft for kommunene kan realiseres er ferdigstilt gjennom et styringsdokument for Felles journalløft for kommunen (Felles kommunal journal interim AS, 2023). Målet er at informasjonen helsepersonell trenger blir lett tilgjengelig i de verktøyene de bruker til daglig (Felles kommunal journal - KS).

    Mange kommuner vil de nærmeste årene gjennomføre anskaffelser av nye journalløsninger. KS har sammen med utvalgte kommuner utformet felles rammer og anbefalinger, som vil gi kommunene støtte i anskaffelses-prosessen. Felles rammer og anbefalinger vil også synliggjøre hva som forventes av leverandørene. Les mer om Felles rammer og anbefalinger på KS.no.

    En annen satsning innen Felles journalløft er utprøving av samhandlingstjenester, der Norsk Helsenett i samarbeid med KS, legger til rette for å prøve ut samhandlingstjenester innad og på sikt mellom kommuner. Målet er å gi helsepersonell tilgang til relevant helseinformasjon direkte i sine arbeidsverktøy. I første fase foreslås to parallelle utprøvingsprosjekter, deling av pasientens NEWS 2- målinger (National Early Warning Score) og en oversikt over hvilke kommunale tjenester innbygger mottar. I tillegg til plattform består målbildet av en markedsplass som skal bidra med innovasjons- og erfaringsdeling, innkjøpssamarbeid og felles anskaffelser, og test- og utprøvingsarena for leverandørene. Tiltakene kan delfinansieres gjennom Helseteknologiordningen (HTO). Les mer om KS sitt videre arbeid med Felles journalløft, samhandlingstjenester på KS.no

    EPJ-løftet er et samarbeidsprosjekt som i over 10 år har arbeidet med å forbedre funksjonaliteten i journalløsningene til fastleger, avtalespesialister, fysio- og manuellterapeuter. Hovedtilnærmingen i arbeidet har vært å samle helseaktører og leverandører av journalløsninger, kartlegge og spesifisere funksjonelle løsninger, og gjennomføre offentlige anskaffelser av IKT-utvikling. I 2024 har aktiviteten dreid seg om enklere oppfølging av kliniske oppgaver, digital dialog med pasient, legemidler, m.m. I 2025 er det også viktige tilpasning til tjenester for digital samhandling. Les mer om EPJ-løftet på ehelse.no.

    • EPJ-løftet

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: Udefinert
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Kjernejournal til sykehjem og hjemmetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Nasjonal kjernejournal er et sentralt virksomhetsovergripende behandlingsrettet helseregister, som deler helseopplysninger på tvers i helsevesenet. Kjernejournal er tatt i bruk i spesialisthelsetjenesten, og stadig flere kommuner tar i bruk løsningen. Denne innføringen oppleves som nyttig for helsepersonell.

    For sykepleiere er for eksempel kjernejournal eneste mulighet til å få tilgang til oversikt over pasientens resepter, og på sikt PLL. Kartlegging av EPJ-systemer og deres støtte for nasjonale e-helseløsninger i januar 2023 viste at 32 av totalt 41 pasientjournalsystemer har integrert kjernejournal eller planlegger integrasjon. KS kompetansenettverk for e-helse bidrar til utbredelse av løsningen.

    Les mer om innføring av kjernejournal i kommuner via Felles innføringsløp.

    • Kjernejournal innført i 60% av kommunene

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Nasjonal kjernejournal er et sentralt virksomhetsovergripende behandlingsrettet helseregister, som deler helseopplysninger på tvers i helsevesenet.
      • KS kompetansenettverk for e-helse bidrar til utbredelse av løsningen til kommuner.
      • Les mer om kjernejournal på Norsk Helsenett sine hjemmesider
      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2022
      Innføring

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonells tilgang til journaldokumenter uavhengig av hvor pasienten har mottatt helsehjelp er et av de viktige digitaliseringstiltakene som trekkes frem i Meld. St 7 (2019-2020), Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 og Meld. St 9 (2023-2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027.

    Deling av pasientens journaldokumenter er en av flere former for deling av informasjon mellom virksomheter. Produsentene samler strukturert eller ustrukturert informasjon i godkjente dokumenttyper, og legger disse tilgjengelig for innsyn for helsepersonell med tjenstlig behov. Informasjonen som deles gjennom tjenesten pasientens journaldokumenter er godkjent av helsepersonell.

    Spesialisthelsetjenesten som kilde tilgjengeliggjør oppsummeringer av behandling (epikriser og sammenfatninger), henvisninger, samt svarrapporter for laboratorie- og bildedannende undersøkelser fra pasientjournalen i sykehusene. Spesialisthelsetjenesten er også konsument av dokumenter fra andre virksomheter direkte i egen journalløsning eller via kjernejournalportalen. Se Norsk helsenett sin bruksstatestikk for deling av pasientens journaldokumenter.

    I 2024 ble Helse Sør-Øst, Helse Nord og Helse Vest dokumentkilde, ved at de deler dokumenter ved bruk av tillitsrammeverk, som er omtalt under delmål 4. Helsepersonell som deler journaldokumenter (kilde) er ansvarlig for å sette tilganger for helsepersonell som skal lese dokumentene, ref. tillitsmodell som er omtalt under mål 4. Helse Midt-Norge RHF, Felles plan 2023 IKT-utvikling og digitalisering, 2023). Helsedirektoratet vil i 2025 jobbe med informasjon til helse- og omsorgstjenesten og befolkningen for å bidra til tjenesten tas i bruk. Norsk Helsenett SF vil være pådriver for at leverandørene til legevaktenes journalsystemer kan gjøre oppslag i pasientens journaldokumenter.

    I Midt-Norge brukes Helseplattformen til dokumentdeling mellom sykehus og kommuner i regionen, og har i 2025 planer om å tilgjengeliggjøre dokumentene via dokumentdeling til helsetjenesten i andre deler av landet.

    • Utvikling av tillitsrammeverk

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Norsk helsenett utvikler Tillitsrammeverk som definerer hvordan oppgaver knyttet til tilgangsstyring skal fordeles mellom partene, dvs. etablerer felles spilleregler som sikrer en felles aksept for personvern og informasjonssikkerhet i løsningen, på en måte som underbygger målet om økt pasientsikkerhet.
      • Les mer om Tillitsrammverket i Norsk helsenett sin Beskrivelse av tillitsrammeverk.pdf (nhn.no)

      Startdato: 01.10.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving

Delmål 3B - Bruk av kunstig intelligens for kvalitet og bedre ressursbruk

  • Rammer og retning for kunstig intelligens (KI) i helse- og omsorgstjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Nasjonale helse- og samhandlingsplan 2024-2027 peker på at kunstig intelligens (KI) vil kunne utgjøre et betydelig bidrag til en bærekraftig utvikling av vår felles helsetjeneste. KI kan bidra til å automatisere arbeidsoppgaver og forbedre arbeidsprosesser, noe som er essensielt for å møte fremtidige utfordringer innen helsepersonellkapasitet og tjenestekvalitet.

    Helsedirektoratet har fått i oppdrag å lede arbeidet med å tilrettelegge for trygg innføring av KI i helse- og omsorgstjenesten. Dette skjer i samarbeid med Direktoratet for medisinske produkter, Helsetilsynet, Folkehelseinstituttet, de regionale helseforetakene og KS.

    Det overordnede målet med planen er å øke bruken av trygge og effektive KI-systemer i helse- og omsorgstjenesten. Dette skal bidra til tjenester av like god eller bedre kvalitet og frigjøre tid for helsepersonell. Planen omfatter både kliniske og ikke-kliniske bruksområder, med vekt på å realisere gevinster gjennom effektiv implementering av KI-teknologi. Hovedretning for planen:

    • Understøtte behov i tjenesten: Tiltakene skal støtte behovene i kommuner og helseforetak. Involvering av pasienter og helsepersonell er viktig for å velge relevante KI-bruksområder.
    • Helsefaglig forsvarlig, etisk og trygg bruk er avgjørende for å sikre tillit blant helsepersonell og pasienter. Dette inkluderer å forhindre skjevheter i KI-systemer som kan føre til urettferdige behandlingsutfall.
    • Økt bruk av KI: Planen vektlegger økt klinisk bruk av KI og risikoreduserende tiltak for å sikre trygg bruk. Det er også stort potensial for bruk av KI i administrative funksjoner, som dokumentasjon og planlegging.
    • Bruk av kommersielle KI-produkter: Anskaffelse og bruk av kommersielle KI-produkter anses som en rask vei til å hente ut gevinster i helsetjenesten. Planen prioriterer mindre forskning og utvikling av KI-produkter.
    • Beregne og realisere gevinster: Det legges vekt på å tydeliggjøre og synliggjøre gevinster ved bruk av KI, inkludert å lære av andre sektorer og land.
    • Økt kompetanse: Økt kompetanse om digital transformasjon og KI er nødvendig for både ledere, helsepersonell og innbyggere for å oppnå tillit og hensiktsmessig bruk av KI-løsninger.
    • Europeisk samarbeid: Det er viktig med samarbeid innen EU og Norden for å tilpasse seg, bidra til og dra nytte av erfaringer og ressurser.
    • Tydelige myndigheter: Fra myndighetssiden er tydelige rammeverk, felles retningslinjer, veiledning, veiledere, standarder og kompetanse viktig for å bygge tillit til teknologien.

    Planen for innsatsområdene er strukturert i veikartet.

    Planen legger vekt på en smidig tilnærming, hvor tiltak blir jevnlig prioritert og igangsatt basert på behov og strategiske mål for helsesektoren. Tiltakene skal støtte opp under behovene i primær- og spesialisthelsetjenesten, sikre trygg og effektiv bruk av KI, og realisere gevinster gjennom kompetanseheving og europeisk samarbeid. Samtidig skal planen være fleksibel nok til å tilpasses den raske teknologiutviklingen, nye utfordringer og muligheter som oppstår i løpet av planperioden.

    Denne felles KI-planen for 2024-2025 er en helhetlig plan for å sikre trygg og effektiv bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom samarbeid, kompetanseutvikling og tydelige rammer og veiledninger for implementering, skal planen bidra til å forbedre tjenestekvaliteten, effektivisere arbeidsprosesser og møte fremtidige utfordringer innen helsesektoren. Samtidig vil økt oppmerksomhet knyttet til etisk bruk og økt europeisk samarbeid kunne sikre at teknologien brukes på en ansvarlig måte som bygger tillit blant både helsepersonell og pasienter.

    Prosjektet Rammer og retning for kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten ble startet 1.1. 2023, med Helsedirektoratet som ansvarlig etat.

    • Sektorsamarbeid om KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Opprettelse av KI-råd som skal gi strategiske råd til Helsedirektoratet om strategiske veivalg, prinsipielle spørsmål og anbefale prioritering og gjennomføring av tiltak for å legge til rette for trygg og effektiv innføring av KI i helse- og omsorgssektoren.
      • Les mer om KI-rådet på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      I bruk
    • Tverretatlig informasjonsside om KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      I bruk
    • Tverretatlig regulatorisk veiledning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Veiledning om dagens regelverk (løpende)

      • Les mer om tverretatlige veiledningstjeneste på den tverretatlige informasjonssiden

      • Forberede for kommende regelverk, som den europeiske KI-forordningen og felles europeisk helsedataområde (European Health Data Space - EHDS) (løpende)

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      I bruk
    • Rammer for bruk av KI i helse- og omsorgstjenesten

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Utarbeide rapport om kvalitetssikring av KI i helse- og omsorgstjenesten (rapport, oktober 2024)

      • Engasjere sektoren i relevant standardiseringsarbeid for KI, gjennom bl.a. etablering av en helsearbeidsgruppe for KI-standardisering, som del av Standard Norges speilkomite for kunstig intelligens (løpende)

      • Les mer om arbeidsgruppe for KI- standardisering i helse- og omsorgstjenesten på den tverretatlige informasjonssiden

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
    • Bruk av store språkmodeller

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Utarbeide kunnskapsgrunnlag om store språkmodeller (rapport, mai 2024)

      •Rapporten Store språkmodeller i helse- og omsorgstjenesten - et kunnskapsgrunnlag er publisert på den tverretatlige informasjonssiden på Helsedirektoratets hjemmesider.

      • Vurdering av risiko ved bruk av store språkmodeller (rapport, desember 2024

      • Legge til rette for at bruken av store språkmodeller er tilpasset norske forhold (rapport, desember 2025).

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling
      tilpasning
      innføring
    • Styrke kompetanse på KI

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Videreutvikle kunnskap og kompetanse på KI i etatene (løpende)
      • Anbefalinger for å møte kompetansebehovet for digital transformasjon med KI (rapport, oktober 2025)
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning
      innføring

Delmål 4A - Trygg og effektiv informasjonsdeling mellom aktører

  • Tillitsrammeverk

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Samhandlingstjenester hvor helseinformasjon utveksles mellom virksomheter på forespørsel, som deling av pasientens journaldokumenter, forutsetter etablering av et nasjonalt tillitsrammeverk. Tillitsrammeverket utvikles i tråd med tillitsmodellen beskrevet av Helsedirektoratet, som beskriver omforente behov, rammer og retning for utviklingen av tillitsrammeverket. Helsedirektoratet har gjennomført en revisjon av tillitsmodellen basert på erfaringene fra etablering og utprøvingen av informasjonstjenester og tillitsrammeverk i sektoren og vil videreutvikle tillitsmodellen basert på erfaringene fra etableringen av tillitsrammeverket.

    Deling av pasientens journaldokumenter via kjernejournal har blitt prøvd ut i Helse Sør-Øst RHF (med Oslo universitetssykehus som dokumentkilde) og Helse Nord RHF (med samtlige helseforetak som dokumentkilde) i perioden november 2020 til februar 2021 (Norsk Helsenett, 2021). Enkelte leger og sykepleiere ved utvalgte legevakter, kommunal akutt døgnenhet, sykehus og fastleger fikk tilgang til ulike typer journaldokumenter fra sykehus i sin region

    Tillitsrammeverk som utvikles av Norsk helsenett ble tilpasset slik at HF og andre kilder som produserer dokumenter kan ivareta sin rolle som dataansvarlige. For å verifisere at kun helsepersonell med tjenstlige behov, og behandlerrelasjon til pasienten får gjøre oppslag, er det behov for å sende ytterligere informasjon av betydning for tilgangen. Målet er at tillitsrammeverket skal være generisk og understøtte ulike tjenester hvor det kreves tillit mellom aktørene. Det er Pasientens journaldokumenter som har gjennomført utprøving og har tatt i bruk tillitsrammeverket først, i løpet av 2024. EPJ-leverandørene må tilpasse løsningene sine for bruk av tillitsrammeverket før utprøving kan starte på hvert samhandlingsområde.

    Tillitsrammeverket utvikles i tråd med tillitsmodellen beskrevet av Helsedirektoratet. Helsedirektoratet gjennomfører en revisjon av tillitsmodellen basert på erfaringene fra etablering og utprøvingen av informasjonstjenester og tillitsrammeverk i sektoren.

    • Revidering av tillitsmodell

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Det er tidligere utarbeidet en anbefaling om tillitsmodell for data- og dokumentdeling (Direktoratet for e-helse, 2019). Rapporten konkluderte med at det er et behov for å samordne sektoren gjennom etablering av felles tillitsankerfunksjon hos Norsk helsenett som vil være avtalepunkt og bindeleddet mellom aktørene som samhandler.
      • Det er utarbeidet en revidert versjon av tillitsmodellen som beskriver hvordan virksomhetene kan dele helseopplysninger på forespørsel når det foreligger tjenstlig behov, samtidig som virksomhetene ivaretar taushetsplikten og personvernet.
      • Revisjonen inkluderer beskrivelse av behovene for å ivareta tillitt mellom aktørene ved digital samhandling, beskrivelse av gap, forslag til tiltak og gjeldende rettslige rammer.
      • Revisjonen tar utgangspunkt i tidligere anbefaling og publiseres Q1 2025
      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
  • SMART on FHIR

    Mindre informasjon Mer informasjon

    SMART on FHIR er et integrasjonsrammeverk basert på åpne spesifikasjoner som ble utviklet i samarbeid mellom Boston Children's Hospital og Harvard Medical School, med støtte fra amerikanske myndigheter (ONC). Rammeverket brukes nå av mange sykehus i USA, og ser samtidig ut til å øke populariteten blant europeiske aktører.. Rammeverket er basert på velkjente teknologier fra internett og helse, inkludert HTML, JavaScript, OAuth, REST og HL7 FHIR. SMART on FHIR bruker FHIR API for å utveksle data mellom webapplikasjonen og pasientjournalsystemet. Disse kan potensielt gjenbrukes av andre integrasjoner enn webapplikasjoner, med eventuelle tilpasninger i sikkerhetsmekanismene. SMART on FHIR gjør det mulig for kliniske fagsystemer å tilrettelegge for at eksterne webapplikasjoner kan bli integrert inn i brukerflaten, med felles pålogging, delt pasientkontekst og dataintegrasjon for å få tilgang til pasientens helseopplysninger i fagsystemet. Fra sluttbrukerens perspektiv, vil da webapplikasjonen oppleves som en del av EPJ-systemet. Det blir mulig for en applikasjonsleverandør å lage applikasjoner som kjører på EPJ systemer fra forskjellige leverandører, uten å måtte utvikle spesielt for det enkelte EPJ system. SMART-applikasjonen kan hente ut og vise data fra EPJ systemet og andre datakilder, og gir mulighet til å tilpasse brukerflaten til spesifikke brukerbehov. Rammeverket legger til rette for at en slik dataintegrasjon kan skje enklere og på tvers av forskjellige leverandører. Med SMART on FHIR kan man åpne for at eksterne miljø kan tilby verktøy og visualiseringsmodeller direkte integrert med kliniske fagsystemer som del av forskningsprosjekt, for eksempel vekstkurver, risikokalkulatorer og andre nye diagnoseverktøy.

    SMART on FHIR tilbys av flere leverandører og er i kommersiell bruk i flere land, inkludert Norge. Erfaring og undersøkelser fra disse prosjektene kan brukes til å tilpasse rammeverket og gi viktig læring for åpning av integrasjon med eksterne applikasjoner i EPJ i Norge. I dag brukes SMART on FHIR i Norge i Digital førerrett, og MSIS klinikermelding.

    • Oppdatere anbefaling av SMART on FHIR

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I 2024 har det arbeidet med en oppdatering av anbefalingen om SMART on FHIR fra 2019
      • Det planlegges høring om oppdateringen og normeringsnivå i Q1 2025
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.03.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Tilpasning av SMART on FHIR hos EPJ leverandører

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Webmed har utviklet støtte for SMART on FHIR i 2024.
      • To nye leverandører har inngått kontrakt.
      Startdato: 01.07.2022
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Digital førerrett tilgjengelig med SMART on FHIR

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Løsning produksjonssatt i 2023 hos første EPJ leverandør (Webmed). Helseattester (konklusjon) sendes digitalt til Statens vegvesen, sms/e-postvarslinger sendes til søker for innbetaling og førerkort fornyes automatisk deretter.
      • Løsningen fungerer som tiltenkt og Webmed har breddet løsningen til sine kunder.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring

Delmål 4B - Styrket informasjonsforvaltning og god og sikker tilgang til data

  • Standardisert bruk av kodeverk og terminologi

    Mindre informasjon Mer informasjon

    I 2025 skal myndighetsrollen utvikles videre, samt at funksjonen for informasjonsforvaltning skal implementeres hos de sentrale aktørene. Sammen skal vi videreutvikle et kompetansenettverk som er en arena for å drøfte og foreslå felles løsninger på felles utfordringer i forbindelse med de store endringsoppgavene som ligger foran oss.

    I parallell vil det være forvaltning av nasjonale kodeverk og terminologier som før. Denne forvaltningen må også ses opp mot virksomhetenes ansvar slik at det også her i større grad blir en felles utfordring og en felles oppgave, både i forhold til nasjonale behov og internasjonale krav.

    • Kodeverk og terminologi (SNOMED CT, ICD)

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Felles kodeverk og terminologi er en viktig forutsetning for god samhandling mellom virksomheter. I tillegg støtter det opp om interne prosesser i virksomhetene som styrer, automatisk beslutningsstøtte og samhandling mellom profesjoner.

      • Standardisert kodeverk skal gi raskere, sikrere og mer enhetlig digitalisering av helse- og omsorgssektoren, og tilrettelegge for enkel og sikker samhandling.

      • Les mer om kodeverk og terminologi på Helsedirektoratets hjemmeside

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Forvalte standardisert kodeverk og terminologi

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Etablere informasjonsforvaltning

      Eier: Helsedirektoratet

      • Gjennom 2023 og 2024 er det gjort et omfattende arbeid på å etablere informasjonsforvaltning som funksjon hos aktørene i helse- og omsorgssektoren. Først som et konsept, og deretter oppstart av en operasjonalisering av konseptet.
      • I 2025 skal myndighetsrollen utvikles videre, samt at funksjonen for informasjonsforvaltning skal implementeres hos de sentrale aktørene

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 21.12.2027
      Konsept
      utvikling
    • Felles standardisert språk i helse- og omsorgssektoren

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • De regionale helseforetakene vil fortsette med utvikling av standardisert språk innen områdene medisinske kvalitetsregistre, legemidler, pleieplaner og deler av kliniske beskrivelser.
      • Kommunal sektor skal gradvis innføre standardisert språk på utvalgte informasjonsområder.
      • Dette må sees i sammenheng med overgang fra ICD-10 og OCD-11, og EHDS
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • ICD-11

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.10.2026
      Sluttdato: Udefinert
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan

Delmål 4C - Samhandling på tvers av landegrenser i EU

  • myHealth@EU

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det pågår arbeid med Norges tilknytning til MyHealth@EU. Ambisjonsnivået i minimumsløsningen omfatter etablering av en nasjonal infrastruktur (NCP-B: norsk kontaktpunkt) for å koble Norge til den europeiske infrastrukturen for innhenting av helseopplysninger knyttet til EU-borgere.

    For å komme i gang med norsk deltakelse i det europeiske samarbeidet vil det etableres en minimumsløsning hvor norsk helsepersonell kan bruke for å spørre om helseopplysninger tilhørende EU-borgere. I første omgang vil dette være helseopplysninger knyttet til tjenestene ePrescription og Patient Summary.

    Utenlandsk helsepersonell i EU sin tilgang til helseopplysninger om norske pasienter, inngår ikke i omfanget av det pågående prosjektet, men det er planer om å starte et arbeid knyttet til dette for tjenestene ePrescription og Patient Summary. Les mer om MyHealth@EU på Helsedirektoratets hjemmesider.

    • Etablere nasjonalt kontaktpunkt og mulighet for å motta informasjon (NCP-B)

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Etablere nasjonalt kontaktpunkt og mulighet for å dele helseinformasjon om norske innbyggere til helsepersonell i EU

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Etablere nasjonalt kontaktpunkt (NCP-A) med mulighet for å sende informasjon om pasientoppsummeringer og e-resepter om norske innbygger til helsepersonell i EU-land
      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: Udefinert
      Konsept
      utvikling
      Tentativ tidsplan

Delmål 5A - Forordningsforslaget Europeiske helsedataområdet (EHDS), fremme sikker tilgang til og utveksling av helsedata på tvers av landegrenser

  • Bistå og benytte EHDS vedtak

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Forordningen om det europeiske helsedataområdet - European Health Data Space (EHDS) - er en del av EUs datastrategi fra 2020, og helse er det første av per nå 14 planlagte europeiske dataområder. Det europeiske helsedataområdet er et sett av felles regler, standarder og infrastrukturer for deling av helsedata til primærbruk (til helsehjelp) og til sekundærbruk (til forskning og formål av offentlig interesse). Målsetningen er tredelt:

    · Gi innbyggere tilgang og kontroll på egne helsedata og gi helsepersonell tilgang til data på de pasienter de behandler

    · Fremme et indre marked for digitale helsetjenester- og produkter

    · Tilrettelegge for sikker og effektiv deling av helsedata til bl.a. forskning, innovasjon og politikkutforming.

    Forordningen forventes vedtatt i EU i februar 2025, og får generell virkning to år etter, dvs. i 2027. Deretter vil kravene inntreffe trinnvis i hhv 2029 og 2031 for de prioriterte helsedatakategorier. I perioden frem til 2027 skal kommisjonen detaljere forordningen i "Implementing Acts" (gjennomføringsrettsakter) på områder hvor det er særlig viktig å sikre en enhetlig implementering. I perioden fra 2024-2026 skal det jobbes med innspill til Implementing Acts på sekundær området gjennom prosjektet som er EUs samarbeid på myndighetsnivå, og hvor Norge deltar. Les mer om dette samarbeidet på TEHDAS2.

    Den formelle EØS-behandlingen starter når forordningen er offisielt vedtatt i EU. Ambisjonen er at tidslinjen i EU også skal gjelde i Norge. EHDS-forordningen vil stille krav til hvordan helsedata til primær- og sekundærbruk skal håndteres og deles på tvers av landegrenser i EU og nasjonalt. Oppfyllelse av kravene i EHDS vil kreve lovendringer i Norge, og det forventes behov for endringer i nasjonale e-helseløsninger og i mange systemer i sektoren (også utover EPJ-systemer).

    Les mer om EHDS på Europa kommisjonens hjemmesider.

    I tidsperioden august 2024 til mars 2025 arbeides i Norge med en overordnet konsekvensutredning (gap-analyse) av EHDS forordningen.

    • Forhandlinger i EU

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 31.12.2024
      Konsept
    • Transisjonsperiode

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Europeisk Rådet vedtar i februar 2025 ny forordning som forbedrer grensekryssende tilgang til helsedata i EU. Forordningen skal formelt signeres av Rådet og Europaparlamentet. Den trer i kraft 20 dager etter publisering i EUs Official Journal
      • Les mer om EHDS på Europa kommisjonens hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 30.06.2026
      Konsept
      Tentativ tidsplan
    • GAP analyse EHDS

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I tidsperioden august 2024 til mars 2025 arbeides i Norge med en overordnet konsekvensutredning (gap-analyse) av EHDS forordningen
      Startdato: 01.08.2024
      Sluttdato: 31.03.2025
      Konsept

Delmål 5B - Regulatorisk veiledning for økt gjennomføringskraft

  • Veiledning innen deling av helseopplysninger

    Mindre informasjon Mer informasjon

    For å sikre felles forståelse av handlingsrommet i gjeldende rett, er det behov for mer veiledning om regelverket til helse- og omsorgstjenesten. Dette vil også kunne bidra til å avdekke behov for regelverksendringer. Det er utarbeidet en temaside om regelverket om digital deling av helseopplysninger på Helsedirektoratets hjemmesider. Denne vil bli utvidet med mer informasjon om nye regelendringer. Helsedirektoratet arbeider løpende med veiledning og vurderer tiltak som kan være egnet til å øke forståelsen av handlingsrommet i eksisterende regelverk og samtidig avdekke behov for regelverksendringer på et tidlig tidspunkt.

    • Utarbeide, publisere og planlegge

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Manglende og ulik forståelse av regelverk om behandling av helseopplysninger oppleves av helse- og omsorgssektoren som et hinder for digitalisering og samhandling. Regelverket oppleves som krevende å sette seg inn i og det legges til grunn ulike tolkninger.
      • For å sikre felles forståelse av handlingsrommet i gjeldende rett, er det behov for mer regulatorisk veiledning til helse- og omsorgssektoren. Dette vil også kunne bidra til å avdekke behov for regelverksendringer.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2027
      Konsept
    • Faste samarbeidsmøter mellom jurist i Hdir, Htil og NHN

      Eier: Helsedirektoratet

      • Det er etablert nettverk med faset samarbeidsmøter med jurister i Helsedirektoratet, Helsetilsynet og Norsk Helsenett.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2025
      I bruk

Delmål 5C - Bedre journal- og samhandlingsløsninger i kommunene og innføring av (arbeidsbesparende teknologi) Helseteknologiordningen

  • Bruk og videreutvikling av Helseteknologiordningen

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helseteknologiordningen skal bygges ut over tid, og den skal bidra til at helseteknologi kommer i drift heller enn å starte nye piloteringer. Helseteknologiordningen består av ulike virkemidler, blant annet etablering av en veilednings- og godkjenningsordning for helseteknologi, søknadsbasert tilskuddsordning for kommunene, tilskudd til nettverk i kommunene, støtte til standardiseringsarbeid og prosessveiledning.

    Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.

    • Utredning

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2022
      Konsept
    • Videre utredning og forbredelser

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Helseteknologiordningen består av ulike virkemidler, blant annet etablering av en veiledningstjeneste for helseteknologi, søknadsbasert tilskuddsordning for kommunene, tilskudd til nettverk i kommunene, støtte til standardiseringsarbeid og prosessveiledning.
      • Les mer om Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
    • Helseteknologiordning trer i kraft

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Målet med helseteknologiordningen er å gi drahjelp til og avlaste risiko for kommuner som går foran og tar initiativ til å investere i helseteknologi som journalløsninger og velferdsteknologi, gjerne sammen med andre kommuner.
      • Oktober 2023 ble den første av tre tilskuddsordninger åpen for kommuner som ønsker å søke om støtte til anskaffelse eller innføring av journalløsninger.
      • Les mer om tilskudd gjennom Helseteknologiordningen på Helsedirektoratets hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      I bruk
    • Helseteknologiordningen videreutvikles

      Eier: Helsedirektoratet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Helseteknologiordningen skal bygges ut over tid, og den skal bidra til at helseteknologi kommer i drift heller enn å starte nye piloteringer.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: Udefinert
      I bruk