Hopp til hovedinnhold

Helse og omsorgsdepartementet

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av Helse- og omsorgsdepartementet. 

 

Delmål 1E - Innbyggere skal ha tilgang på elektronisk helsekort for gravide

  • Digitalt helsekort for gravide

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Dagens gravide bærer med seg opplysninger om svangerskapet gjennom hele svangerskapet, dette utgjør en risiko for at informasjon kan gå tapt i form av at papiret glemmes eller at ikke alle opplysninger er dokumentert. Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort. Et digitalt helsekort vil bidra til økt kvalitet i svangerskapsomsorgen, redusere dobbeltarbeid og dobbeltføringer for helsepersonell og gi bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

    Målet er å tilby helsepersonell og den gravide digitale informasjonstjenester som støtter forløpet for svangerskap, fødsel og barsel mer helhetlig. Etablering av et digital helsekort for gravide skal bidra til å løfte kvaliteten i svangerskaps- og fødselsomsorgen, gjennom økt digital informasjonsdeling mellom virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten. Tiltaket innebærer at informasjon fra dagens papirhelsekort for gravide blir digitalt tilgjengelig for den gravide og for helsepersonell i svangerskaps- og fødselsomsorgen

    Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører. Formålet er å teste teknisk løsning, for å innhente læring og erfaring som kan brukes til å videreutvikle konseptet og forbedre løsningen i samarbeid med helsetjenesten. Dette skal bidra til å redusere risiko, og til at prosjektet er i stand til å starte utprøving i et større geografisk område når nødvendig regelverksutvikling er på plass. Representanter fra alle aktører som følger den gravide skal delta i testen.

    • Konsept, digitalt helsekort for gravide

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
    • Nasjonal utvikling av digitalt helsekort

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Utvikling og utprøving med aktuelle regioner

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Test av konsept i 2025.
      • I Statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen 26 millioner kroner til utprøving av et digitalt helsekort for gravide.
      • Når utprøvingen er ferdig, vil regjeringen ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Begrenset utprøving i geografisk områder

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Når utprøvingen med alle helseaktører i aktuell region i 2026.
      • Regjeringen vil ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis. En samlet vurdering av kostnad og nytte vil være en del av en slik avgjørelse
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Tentativ plan for innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tentativ plan for nasjonal innføring
      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Innføring av e-multidose til fastleger og apotek

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Multidose er maskinell pakking av legemidler i poser til personer som ønsker eller trenger hjelp til å dosere og huske å ta legemidlene sine. Med e-multidose, vil multidoseansvarlig lege (oftest fastlegen) videreformidle fullstendig legemiddelliste som sendes via Reseptformidleren til et multidoseapotek. Funksjonaliteten for e-multidose er knyttet til legens pasientjournalsystem (EPJ), men finnes også i SFM. Multidoseapotek pakker legemidler i multidose basert på legemiddellisten og eventuelt tilhørende resepter. E-multidose innebærer i likhet med PLL at det vedlikeholdes en oversikt over pasientens legemidler, og kan fungere som en forberedelse til å vedlikeholde legemiddellisten for alle pasienter.

    E-multidose er under utprøving og innføring i tett samarbeid med fastlegene, EPJ-leverandører for fastlegene, multidoseapotekene og kommunenes hjemmetjeneste. Det er et mål at 80 prosent av samhandlingen for multidose-pasienter foregår elektronisk i løpet av 2024.

    • E-multidose, tilpasning og utvidet utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • E-multidose: Innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastlege og apotek

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2027
      Innføring
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til fastleger og legevakt

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept. En rekke leverandører for fastleger, legevakt og avtalespesialister arbeider med utprøving av integrasjon av SFM fullversjon (se Leverandøroversikt), mens andre velger å utvikle funksjonalitet for PLL selv. SFM til disse brukergruppene er forsinket, men planlegges å være klar i fastlegemarkedet fra 2025, med tentativ plan for innføring til legevakt i løpet av 2025. Leverandørenes integrasjon med SFM har også tatt lengre tid enn planlagt, noe som forsinker utprøvingen av løsningen. Les mer om utprøving og innføring av SFM og PLL til fastleger i tiltaket EPJ-løftet sin siste rapportering til Nasjonal e-helseportefølje på ehelse.no

    Norsk helsenett har fremdrift i henhold til plan på sine oppgaver knyttet til utvikling av SFM, herunder viktige leveranser for stabilitet og skalerbarhet av løsningen. Vi har fortsatt mål om at SFM skal være godkjent for innføring i fastlegemarkedet i løpet av 2024.

    • Utvikling og test

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      • Sentral forskrivingsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som er viktig for å kunne innføre pasientens legemiddelliste (PLL)
      • Les mer om SFM på Norsk helsenett sine hjemmeside.
      Startdato: 30.06.2020
      Sluttdato: 30.06.2021
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Videreutvikling og begrenset utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      • Flere legekontor har tatt i bruk SFM fullversjon (med brukergrensesnitt).
      • Flere EPJ-leverandører er nå godkjent for bruk med SFM og flere blir klare til høsten. Helse Nord blir neste utprøvingsområde etter Bergen.
      Startdato: 01.07.2021
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning med EPJ-leverandører til FL

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Innføring med fastleger

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastlege

      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
    • Innføring med legevakt

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2025
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til kommunale helse- og omsorgstjenester

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral for skrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som skal dekke helsepersonell sine behov for håndtering av legemiddelopplysninger. SFM vil dekke behovet til brukergrupper som sykehjem, hjemmetjenesten og kommunal akutt døgnenhet (KAD). Utprøving av SFM i kommunal helse- og omsorgstjeneste er i gang, se hvem som har tatt i bruk SFM og les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Utvikling og begrenset utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning med EPJ-leverandører

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Utprøving og innføring av SFM gjennomføres i en prioritert rekkefølge der det i første omgang prioriteres utprøving ved fastlegekontor, avtalespesialister, legevakt, sykehjem og hjemmetjeneste.
      • Journal leverandører som ønsker å starte utprøving av SFM kan kontakte NHN kundesenter (kundesenter@nhn.no) og be om å starte prosess for å bli godkjent for begrenset utprøving.
      • Les mer om utprøving og innføring av SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til øvrige brukergrupper, eks. Helsestasjoner og Tannleger

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) vil på sikt også dekke behovet til andre brukergrupper som tannlegeklinikker og helsestasjoner. Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Utvikling og begrenset utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2020
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning med EPJ-leverandører

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Utprøving og innføring av SFM gjennomføres i en prioritert rekkefølge der vi i første omgang prioriterer utprøving ved fastlegekontor, avtalespesialister, legevakt, sykehjem og hjemmetjeneste.
      • Journalleverandører som ønsker å starte utprøving av SFM kan kontakte NHN kundesenter (kundesenter@nhn.no) og be om å starte prosess for å bli godkjent for begrenset utprøving.
      • Les mer om SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: 31.12.2027
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til spesialisthelsetjenesten (basis-API)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept, inkludert elektronisk multidose og Pasientens legemiddelliste.

    Leverandører av journalløsninger til sykehus har til nå valgt å bygge brukergrensesnitt for e-resept og PLL selv, med en teknisk integrasjon med SFM. DIPS Arena er godkjent for e-resept med SFM Basis API.

    Helseplattformen tok i bruk SFM basis API for sending av e-resept i april 2022, helseaktører i regionene tar i bruk SFM med innføring av Helseplattformen.

    De fleste leverandørene av journalløsninger til andre deler av helsetjenesten har gitt uttrykk for at de planlegger å integrere med SFM fullversjon, som inkluderer brukergrensesnitt.

    • Utvikling og begrenset utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en nasjonal legemiddel- og rekvireringsmodul som integreres i EPJ (SFM GUI) eller har grensesnitt (basis API) til EPJ. Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.
      • Leverandører av journalløsninger til sykehus har valgt å bygge brukergrensesnitt selv, med en teknisk integrasjon med SFM (SFM basis API).
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.03.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Tilpasning og utvidet utprøving øvrige RHF

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tilpasning med øvrige RHF og utvidet utprøving i flere regioner.
      • Helse Vest planlegger å starte innføring av DIPS medikasjon med støtte for SFM basis API i fjerde kvartal 2024. Det forventes å ha full støtte for SFM basis API i DIPS Arena i fjerde kvartal 2025.​
      • Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmeside og se hvem som har tatt i bruk SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2024
      Sluttdato: 30.06.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring RHF

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.07.2025
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Innføring av Pasientens legemiddelliste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens legemiddelliste (PLL) vil som tidligere nevnt gi helsepersonell digital tilgang til oppdatert informasjon om pasientens legemiddelbruk på tvers av helsetjenesten. Utfyllende informasjon om PLL kan leses på prosjektets side på ehelse.no. Utprøvingsprosjektet i Helse Vest ble avsluttet i mars 2024, den begrensede utprøvingen har vært et samarbeid med fastleger, avtalespesialister, Helse vest og Bergen kommune. Helse Vest planlegger videre innføring i regionene, men dette må koordineresmed primærhelsetjenesten i kommunene i regionen. Tilpasning og innføring må også koordineres med utfasing av forskrivningsmodul (FM) og innføring av medikasjons- og e-reseptmodul med PLL-funksjonalitet i DIPS Arena (se mål 2a)

    Helse Nord skal lede samarbeidet rundt utviklingen av PLL-funksjonalitet i DIPS Arena, og utprøvingen med utvalgte aktører i Helse Nord sitt nedslagsfelt. PLL-funksjonaliteten skal bygge på eksisterende funksjonalitet i DIPS Arena, nasjonale tjenester som reseptformidler, kjernejournal, SFM basis API, og erfaringer fra utprøvingen i Helse Vest. Utviklingen vil skje tett på klinikere for å sikre en brukervennlig løsning som understøtter behov og arbeidsprosesser. Helsedirektoratet og Norsk helsenett er sentrale samarbeidspartnere og godkjenningsinstans (Felles Plan for IKT-utvikling og digitalisering 2023)

    • Tilpasning av PLL funksjonalitet i EPJ

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 30.06.2027
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring av PLL nasjonalt

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Koordinert nasjonal innføring av PLL, oppstart i 2025.
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2028
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Helsepersonells tilgang til journaldokumenter uavhengig av hvor pasienten har mottatt helsehjelp er et av de viktige digitaliseringstiltakene som trekkes frem i Meld. St 7 (2019-2020), Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 og Meld. St 9 (2023-2024) Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027.

    Deling av pasientens journaldokumenter er en av flere former for deling av informasjon mellom virksomheter. Produsentene samler strukturert eller ustrukturert informasjon i godkjente dokumenttyper, og legger disse tilgjengelig for innsyn. Informasjonen som deles er ferdig produsert og godkjent av helsepersonell.

    Spesialisthelsetjenesten som kilde tilgjengeliggjør oppsummeringer av behandling (epikriser og sammenfatninger), henvisninger, samt svarrapporter for laboratorie- og bildedannende undersøkelser fra pasientjournalen i sykehusene. Spesialisthelsetjenesten er også konsument av dokumenter fra andre virksomheter direkte i egen journalløsning eller via kjernejournalportalen. Se Norsk helsenett sin bruksstatestikk for deling av pasientens journaldokumenter.

    I 2024 planlegges det for at Helse Sør-Øst, Helse Nord og Helse Vest vil dele dokumenter ved bruk av tillitsrammeverk, som er omtalt under delmål 4. Helsepersonell som deler journaldokumenter (kilde) er ansvarlig for å sette tilganger for helsepersonell som skal lese dokumentene, ref. tillitsmodell som er omtalt under mål 4. Helse Midt-Norge RHF, Felles plan 2023 IKT-utvikling og digitalisering, 2023). Ambisjonene er å innføre deling av pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten med bruk av tillitsrammeverk i 2024-2025.

    I Midt-Norge brukes Helseplattformen til dokumentdeling mellom sykehus og kommuner i regionen, og har planer om å tilgjengeliggjøre dokumentene via dokumentdeling til helsetjenesten i andre deler av landet.

    • Videreutvikling og utvidet utprøving på tillitsrammverk

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • RHFene er i gang med tilpasninger til tillitsrammverket
      • i juni 2024 gikk Helse Vest i produksjon med Tillitsrammverk, som kilde.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Innføring på tillitsrammeverk i spesialisthelsetjenesten

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Flere produksjonssettinger hos dokumentkilder og EPJ-leverandører knyttet til tillitsrammeverker vil legge til rette for at flere virksomheter og helsepersonell får tilgang til å lese journaldokumenter

      • I desember 2024 / første kvartal 2025 planlegger Helse Vest å ha på plass teknisk løsning for å konsumere journaldokumenter via Kjernejournal API i DIPS, slik at helsepersonell kan se eksterne virksomheter sine journaldokumenter direkte i egen arbeidsflate

      Startdato: 01.07.2024
      Sluttdato: 30.06.2025
      Innføring
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) som støtter IPS (EHDS standard)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    I en behandlingssituasjon er det viktig for helsepersonell å vite om det er registrert Kritisk informasjon om pasienten, fordi denne kan påvirke valg av behandling eller utredning. Eksempler på kritisk informasjon er allergier, overfølsomhet overfor legemidler, spesielle sykdommer, eller tidligere komplikasjoner ved anestesi. Kjernejournal skal være en felles autorativ kilde for kritisk informasjon.

    Kritisk informasjon gir nytte for helse­personell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelse­tjenesten. Før kjernejournal ble innført var det ingen mulighet for elektronisk deling av slik informasjon på tvers av behandlingssteder, annet enn ved en-til-en-meldinger og varselkort som pasienten bar på seg.

    Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) vil bidra til at flere innbyggere får registrert kritisk informasjon i kjernejournal. Dette vil redusere risiko for feilbehandling og redusere tiden helsepersonell bruker på å lete etter kritisk informasjon. Verdien av løsningen vil øke i takt med antall innbyggere som har fått registrert kritisk informasjon i kjernejournal. Det antas at omtrent 5 prosent (274 000 i 2022) av landets innbyggere har kritisk informasjon som bør registreres, se Norsk helsenett sine hjemmesider for registreringer av kritisk informasjon.

    Kritisk informasjon inneholder flere av de samme helseopplysningene som er del av den internasjonale Patient Summary (IPS) standarden. Ambisjonen er at kritisk informasjon er registrert i kjernejournal og tilgjengelig for oppslag i helsepersonell sine journalløsninger i løpet av 2028. Det langsiktige målet er å kunne registrere kritisk informasjon på at internasjonalt format som sikrer kapabilitet med EU siden anbefalinger og eventuelle krav gjennom EHDS.

    • Utvikling og begrenset utprøving av API

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Norsk helsenett har i 2023 etablert API for kritisk informasjon i Kjernejournal.
      Startdato: 01.03.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning API

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      •Helse Vest gikk i februar 2024 i gang med utprøving av kritisk informasjon integrert i egen EPJ.

      •Helse Nord og Helse Sør-Øst ser behov for å samkjøre innføring av Kritisk informasjon med innføring av støtte for Pasientens legemiddelliste.

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Pasientens prøvesvar

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens prøvesvar skal gi helsepersonell oversikt over og tilgang til laboratorie- og radiologisvar digitalt, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført, og prøvesvar blir tilgjengelig i kjernejournal.

    Tilgjengeligheten vil kunne bidra til å redusere feil, legge til rette for gjenbruk av prøvesvar og gi raskere tilgang på informasjon som kan sikre raskere helsefaglige beslutninger. Pasientens prøvesvar vil også kunne bidra til å kutte kostnader knyttet til unødvendig prøvetakning.

    Prosjektet pasientens prøvesvar bygger på erfaringer som er gjort ved tilgjengeliggjøring av covid-19 prøvesvar i kjernejournal og Helsenorge. Prosjektet vil tilgjengeliggjøre prøvesvar innen alle fagområder (medisinsk biokjemi, immunologi og transfusjonsmedisin, klinisk farmakologi, medisinsk mikrobiologi, genetikk, patologi, radiologi og nukleærmedisin), og inngår som del av program digital samhandling. Dette innebærer at det etableres en nasjonal informasjonstjeneste som følger:

    • laboratorie- og radiologisystemene ved alle landets laboratorier og radiologiske virksomheter tilpasses, slik at kopi av alle svarmeldinger går til den nasjonale løsningen
    • nødvendige tilpasninger i kjernejournal gjennomføres for å håndtere søk etter og visning av svarrapporter og prøvesvar
    • Helsenorge tilpasses slik at innbygger får ivaretatt sine rettigheter, herunder innsyn, sperring mv.

    Pasientens prøvesvar gikk over fra testing til første trinn av utprøving i desember 2023, med formål kvalitetssikring. Første trinn innebar manuell innsending av svarrapporter. I juni 2024 gikk prosjektet inn i andre trinn av utprøvingen, som innebar at alle prøvesvar for utvalgte rekvirenter sendes automatisk fra ett labsystem. I Q1 2025 planlegges oppstart av minimumsløsning med formål helsehjelp. Minimumsløsning er deling av alle eksterne rekvirenter sine prøvesvar fra ett lab-system. Utvidet minimumsløsning er deling av eksterne og interne rekvirenter sine svarrapporter fra alle lab-systemer. Den vil være på plass i 2025/2026. Full produksjon inkluderer støtte for registrering av rekvisisjon på papir​, og det forventes i løpet av 2026.

    • Nasjonal tilrettelegging og begrenset utprøving (kvalitetssikring)

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Pasientens prøvesvar er en nasjonal informasjonstjeneste som tilgjengeliggjør prøvesvar til helsepersonell på tvers av behandlingsnivåer i Kjernejournal portalen eller integrert som en del av verdikjeden i egen EPJ.

      • Pasientens prøvesvar er under utvikling og begrenset utprøving, for kvalitetssikring.

      • Helse Vest har deltatt i utprøvingen.

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2024
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Begrenset utprøving til helsehjelp

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Det planlegges for videreutvikling og begrenset utprøving til helsehjelp med oppstart i 2025. Pasientens prøvesvar brukes direkte til helsehjelp. Utprøvingen vil inkludere rekvirent, konsument, produsent og innbygger.

      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Utvikling og begrenset utprøving
    • Tilpasning hos laboratorier og radiologi

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tilpasning med flere leverandører i forbindelse med begrenset utprøving (kvalitetssikring)
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Tilpasning og utvidet utprøving
    • Tilpasning og utvidet utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tilpasning med flere leverandører og utvidet utprøving til helsehjelp med flere aktører.

      Startdato: 01.07.2025
      Sluttdato: 30.06.2026
      Tilpasning og utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring (rekvirent og konsument, produsent, innbygger)

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Tentativ plan om innføring av Pasientens prøvesvar i 2026. Produsenter er laboratorie- og radiologivirksomheter med helsepersonell som konsumenter.

      Startdato: 01.07.2026
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 4A - Trygg og effektiv informasjonsdeling mellom aktører

  • Tillitsrammeverk

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Samhandlingstjenester som deling av pasientens journaldokumenter, forutsetter etablering av et nasjonalt tillitsrammeverk. Dette er under etablering av Norsk Helsenett SF. Deling av pasientens journaldokumenter via kjernejournal har blitt prøvd ut i Helse Sør-Øst RHF (med Oslo universitetssykehus som dokumentkilde) og Helse Nord RHF (med samtlige helseforetak som dokumentkilde) i perioden november 2020 til februar 2021 (Norsk Helsenett, 2021). Enkelte leger og sykepleiere ved utvalgte legevakter, kommunal akutt døgnenhet, sykehus og fastleger fikk tilgang til ulike typer journaldokumenter fra sykehus i sin region

    Utprøvingen har vist at løsningen må styrkes slik at HF og andre kilder som produserer dokumenter kan ivareta sin rolle som dataansvarlige. For å verifisere at kun helsepersonell med tjenstlige behov, og behandlerrelasjon til pasienten får gjøre oppslag, er det behov for å sende ytterligere informasjon av betydning for tilgangen. Dette behovet ivaretar Norsk Helsenett ved etablering av tillitsrammeverk som skal gjøre informasjonsutveksling mellom aktører i helsesektoren enklere og sikrere. Spesifikasjonene for tillitsrammeverket foreligger i første versjon. Tillitsrammeverket blir generisk og skal kunne understøtte ulike tjenester hvor det kreves tillit mellom aktørene. Det er Pasientens journaldokumenter som først vil prøve ut tillitsrammeverket og ta det i bruk, i 2024. EPJ-leverandørene må tilpasse bruk av tillitsrammeverket før begrenset utprøving kan starte på hvert område.

    Tillitsrammeverket utvikles i tråd med tillitsmodellen beskrevet av Helsedirektoratet. Helsedirektoratet gjennomfører en revisjon av tillitsmodellen basert på erfaringene fra etablering og utprøvingen av informasjonstjenester og tillitsrammeverk i sektoren.

    • Tilpasning av Tillitsrammeverk, Pasientens journaldokumenter

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.10.2023
      Sluttdato: 30.06.2025
      Tilpasning og utvidet utprøving