Hopp til hovedinnhold

Helse og omsorgsdepartementet

For hvert strategisk mål er det her listet delmål med leveranser og aktiviteter som eies av Helse- og omsorgsdepartementet. 

 

Delmål 1E - Innbyggere skal ha tilgang på elektronisk helsekort for gravide

  • Digitalt helsekort for gravide

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Dagens gravide bærer med seg opplysninger om svangerskapet gjennom hele svangerskapet, dette utgjør en risiko for at informasjon kan gå tapt i form av at papiret glemmes eller at ikke alle opplysninger er dokumentert. Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort. Et digitalt helsekort vil bidra til økt kvalitet i svangerskapsomsorgen, redusere dobbeltarbeid og dobbeltføringer for helsepersonell og gi bedre ivaretakelse av personvern og informasjonssikkerhet.

    Målet er å tilby helsepersonell og den gravide digitale informasjonstjenester som støtter forløpet for svangerskap, fødsel og barsel mer helhetlig. Etablering av et digital helsekort for gravide skal bidra til å løfte kvaliteten i svangerskaps- og fødselsomsorgen, gjennom økt digital informasjonsdeling mellom virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten. Tiltaket innebærer at informasjon fra dagens papirhelsekort for gravide blir digitalt tilgjengelig for den gravide og for helsepersonell i svangerskaps- og fødselsomsorgen

    Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører. Formålet er å teste teknisk løsning, for å innhente læring og erfaring som kan brukes til å videreutvikle konseptet og forbedre løsningen i samarbeid med helsetjenesten. Dette skal bidra til å redusere risiko, og til at prosjektet er i stand til å starte utprøving i et større geografisk område når nødvendig regelverksutvikling er på plass. Representanter fra alle aktører som følger den gravide skal delta i testen.

    • Konsept, digitalt helsekort for gravide

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Digitalt helsekort for gravide skal erstatte dagens papirbaserte helsekort.
      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2023
      Konsept
    • Nasjonal utvikling av digitalt helsekort

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Prosjektet skal i 2024 utvikle en testversjon som kan testes ut med et fåtall aktører.
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Utvikling og utprøving med aktuelle regioner

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • I Statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen 26 millioner kroner til utprøving av et digitalt helsekort for gravide.
      • Når utprøvingen er ferdig, vil regjeringen ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis.
      Startdato: 01.01.2025
      Sluttdato: 31.12.2025
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Utprøving i geografiske områder

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Når utprøvingen med aktuelle regioner er ferdig, vil regjeringen ta stilling til om tiltaket skal innføres på nasjonal basis. En samlet vurdering av kostnad og nytte vil være en del av en slik avgjørelse
      Startdato: 01.01.2026
      Sluttdato: 31.12.2026
      Videreutvikling
      utvidet utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Tentativ plan for innføring

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2027
      Sluttdato: Udefinert
      Innføring
      Tentativ tidsplan

Delmål 2B - Helsepersonell skal ha tilgang til pasientens legemiddelliste (PLL)

  • Innføring av e-multidose til fastleger og apotek

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Multidose er maskinell pakking av legemidler i poser til personer som trenger hjelp til å dosere og huske å ta legemidlene sine.

    Med e-multidose, vil multidoseansvarlig lege (oftest fastlegen) videreformidle fullstendig legemiddelliste som sendes via Reseptformidleren til et multidoseapotek. Funksjonaliteten for e-multidose er knyttet til legens journalsystem (EPJ). Multidoseapotek pakker legemidler i multidose basert på legemiddellisten og tilhørende resepter.

    E-multidose er under utprøving og innføring i tett samarbeid med fastlegene, EPJ-leverandører for fastlegene, multidoseapotekene og kommunenes hjemmetjeneste. Det er et mål at 80 prosent av samhandlingen for multidose-pasienter foregår elektronisk i løpet av 2024. Les mer om erfaringer knyttet til bruk av e-multidose på ehelse.no.

    • Tilpasning og innføring av e-multidose til fastleger og apotek

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastlege og apotek

      Startdato: 01.01.2019
      Sluttdato: 31.12.2024
      Tilpasning
      Innføring
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til fastleger inkl. legevakt og avtalespesialister

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept. Leverandører av journalløsninger til sykehus har valgt å bygge brukergrensesnitt selv, med en teknisk integrasjon med SFM (SFM basis API). Helseplattformen tok i bruk SFM basis API for sending av e-resept i april 2022. De fleste leverandørene av journalløsninger til andre deler av helsetjenesten planlegger å bruke SFM fullversjon.

    • Utvikling og test

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      • Sentral forskrivingsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som er viktig for å kunne innføre pasientens legemiddelliste (PLL)
      • Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmeside.
      Startdato: 30.06.2020
      Sluttdato: 30.06.2021
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Fastleger og avtalespesialister

      Startdato: 01.07.2021
      Sluttdato: 30.06.2022
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til sykehjem og hjemmetjeneste inkl. KAD/ØHD

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral for skrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som skal dekke helsepersonell sine behov for håndtering av legemiddelopplysninger (Norsk Helsenett sine hjemmesider om SFM). SFM vil dekke behovet til ulike brukergrupper deriblant sykehjem, hjemmetjenesten og kommunal akutt døgnenhet (KAD). Utprøving av SFM i kommunal helse- og omsorgstjeneste er i gang. Les mer om utprøving og innføring av SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Utvikling, test og utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2020
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Tilrettelegging og innføring med EPJ-leverandører

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Utprøving og innføring av SFM gjennomføres i en prioritert rekkefølge der vi i første omgang prioriterer utprøving ved fastlegekontor, avtalespesialister, legevakt, sykehjem og hjemmetjeneste.
      • Journalleverandører som ønsker å starte utprøving av SFM kan kontakte NHN kundesenter (kundesenter@nhn.no) og be om å starte prosess for å bli godkjent for begrenset utprøving.
      • Les mer om utprøving og innføring av SFM på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.04.2023
      Sluttdato: 30.06.2025
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til øvrige brukergrupper, eks. Helsestasjoner og Tannleger

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral for skrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som skal dekke helsepersonell sine behov for håndtering av legemiddelopplysninger (Norsk Helsenett sine hjemmesider om SFM). SFM vil dekke behovet til ulike brukergrupper deriblant tannlegeklinikker og helsestasjoner. Les mer om utprøving og innføring av SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Utvikling og test

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2020
      Sluttdato: 30.06.2023
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2023
      Sluttdato: 31.03.2024
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Innføring med EPJ-leverandører

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.04.2024
      Sluttdato: 30.09.2025
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Sentral forskrivningsmodul (SFM) til spesialisthelsetjenesten (basis-API)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en legemiddelmodul som leverandører av journalløsninger kan velge å integrere for å få dekkende funksjonalitet innen e-resept, inkludert elektronisk multidose og Pasientens legemiddelliste. Leverandører av journalløsninger til sykehus har valgt å bygge brukergrensesnitt selv, med en teknisk integrasjon med SFM (SFM basis API). Helseplattformen tok i bruk SFM basis API for sending av e-resept i april 2022. De fleste leverandørene av journalløsninger til andre deler av helsetjenesten har gitt uttrykk for at de planlegger å integrere med SFM fullversjon (med brukergrensesnitt).

    • Utvikling og test

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Sentral forskrivningsmodul (SFM) er en nasjonal legemiddel- og rekvireringsmodul som integreres i EPJ (SFM GUI) eller har grensesnitt (basis API) til EPJ. Les mer om SFM på Norsk Helsenett sine hjemmesider.
      • Leverandører av journalløsninger til sykehus har valgt å bygge brukergrensesnitt selv, med en teknisk integrasjon med SFM (SFM basis API).

      Startdato: 01.07.2020
      Sluttdato: 31.12.2022
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
  • Utprøving av Pasientens legemiddelliste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens legemiddelliste (PLL) vil gi helsepersonell digital tilgang til oppdatert informasjon om pasientens legemiddelbruk på tvers av helsetjenesten. Utfyllende informasjon om PLL kan leses på programmets hjemmeside på ehelse.no. Pasientens legemiddelliste er under begrenset utprøving i Bergen, i samarbeid med fastleger, avtalespesialister, Helse vest og Bergen kommune. Helse Nord skal lede samarbeidet om teknisk tilrettelegging for PLL i DIPS Arena (EPJ i spesialisthelsetjenesten i Helse Nord RHF, Helse Vest RHF og Helse Sør-Øst RHF). Den nasjonale løsningen skal bygge på DIPS Arena medikasjon, nasjonale tjenester (reseptformidler, kjernejournal, SFM basis API) og erfaringer fra utprøving i Helse Vest.

    • Teknisk og organisatorisk tilrettelegging

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.07.2020
      Sluttdato: 30.09.2021
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • SFM i Helse Nord og Helse Sør-Øst

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      Startdato: 01.10.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Koordinere nasjonal innføring av PLL

    Mindre informasjon Mer informasjon
    • Koordinere nasjonal innføring av PLL

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Koordinere nasjonal innføring av PLL (oppstartspakke) fra 2024 - 2029
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2028
      Innføring

Delmål 2C - Helsepersonell skal ha tilgang til relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten gjennom nye digitale verktøy for samhandling

  • Tilgjengeliggjøring av Pasientens journaldokumenter fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens journaldokumenter er tatt i bruk i Helse Sør-Øst og Helse Nord, og det er fastleger, leger og psykologer i en del helseforetak og kommuner som kan åpne dokumenter på tvers av virksomheter og behandlingsnivå. Utprøving av deling av pasientens journaldokumenter har vist stor nytteverdi og er positivt mottatt hos virksomheter som har deltatt i utprøvingen.

    I 2023 har viktige valg vedrørende felles tillitsmodell blitt avklart, og det er lagt planer for implementering av tillitsmodell. Norsk Helsenett utvikler tillitsmodellen som antas å være ferdigstilt i første kvartal i 2024.

    • Nasjonal tilpasning spesialisthelsetjenesten

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Deling av pasientens journaldokumenter innebærer i første omgang at definerte grupper helsepersonell utenfor sykehus skal kunne lese journaldokumenter fra sykehuset.
      • En skalerbar samhandlingstjeneste som deling av pasientens journaldokumenter forutsetter etablering av et nasjonalt tillitsrammeverk, som er under etablering av Norsk helsenett og planlegges levert i første kvartal i 2024
      • Les mer om Deling av pasientens journaldokumenter og beskrivelse av tillitsrammeverket på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2021
      Sluttdato: 01.01.2024
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
      Tentativ tidsplan
    • Tilpasning i spesialisthelsetjenesten

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Norsk Helsenett utvikler tillitsrammeverk som skal benyttes for deling av pasientens journaldokumenter.
      • Tilrettelegging for Helse Vest, Helse Nord og Helse Sør-Øst.
      Startdato: 01.02.2023
      Sluttdato: 31.03.2024
      Videreutvikling
      utvidet utprøving
    • Koordinere stegvis nasjonal innføring av dokumentdeling for spesialisthelsetjenesten

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.03.2025
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) i Helse Vest

    Mindre informasjon Mer informasjon

    I en behandlingssituasjon er det viktig for helsepersonell å vite om det er registrert Kritisk informasjon om pasienten, og som kan påvirke valg av behandling eller utredning. Eksempler på kritisk informasjon er allergier, spesielle lidelser eller tidligere komplikasjoner ved anestesi. Kjernejournal skal være en felles autorativ kilde for kritisk informasjon.

    Kritisk informasjon gir nytte for helsepersonell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Før kjernejournal ble innført var det ingen mulighet for elektronisk deling av slik informasjon på tvers av behandlingssteder, annet enn ved en-til-en-meldinger og varselkort som pasienten bar på seg.

    • Nasjonal tilrettelegging spesialisthelsetjenesten

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Utvikling av API mot Kjernejournal kritisk informasjon
      Startdato: 01.04.2020
      Sluttdato: 30.06.2022
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) som støtter IPS (EHDS standard)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kritisk informasjon gir nytte for helsepersonell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

    Praktisk informasjon om Kjernejournal og kritisk informasjon finner på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Nasjonal tilrettelegging og innføring av API for kritisk informasjon for Helse Midt-Norge, Helse Sør-Øst og Helse Nord

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Norsk helsenett har i 2023 etablert API for kritisk informasjon i Kjernejournal.
      • Helse Nord og Helse Sør-Øst ser behov for å samkjøre innføring av Kritisk informasjon med innføring av støtte for Pasientens legemiddelliste.
      Startdato: 01.03.2023
      Sluttdato: 31.12.2027
      Nasjonal utvikling
      Innføring
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) for fastleger og avtalespesialister

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kritisk informasjon gir nytte for helsepersonell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

    Praktisk informasjon om Kjernejournal og kritisk informasjon finner på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Nasjonal tilrettelegging og innføring av API for kritisk informasjon for fastleger og avtalespesialister

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 31.12.2027
      Nasjonal utvikling
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Kritisk informasjon gjennom datadeling (API) for sykehjem og øyeblikkelig hjelp dagtilbud (ØHD)/kommunal akutt døgnenhet (KAD)

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Kritisk informasjon gir nytte for helsepersonell både i primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Før kjernejournal ble innført var det ingen mulighet for elektronisk deling av slik informasjon på tvers av behandlingssteder, annet enn ved en-til-en-meldinger og varselkort som pasienten bar på seg. Praktisk informasjon om Kjernejournal og kritisk informasjon finner på Norsk Helsenett sine hjemmesider.

    • Nasjonal tilrettelegging og innføring av API for kritisk informasjon for sykehjem og ØHD/KAD

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2026
      Nasjonal utvikling
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Pasientens prøvesvar

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Pasientens prøvesvar skal gi helsepersonell oversikt over og tilgang til laboratorie- og radiologisvar digitalt, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført, og prøvesvar blir tilgjengelig i kjernejournal.

    Tilgjengeligheten vil kunne bidra til å redusere feil, legge til rette for gjenbruk av prøvesvar og gi raskere tilgang på informasjon som kan sikre raskere helsefaglige beslutninger. Pasientens prøvesvar vil også kunne bidra til å kutte kostnader knyttet til unødvendig prøvetakning.

    Prosjektet pasientens prøvesvar bygger på erfaringer som er gjort ved tilgjengeliggjøring av covid-19 prøvesvar i kjernejournal og Helsenorge. Prosjektet vil tilgjengeliggjøre prøvesvar innen alle fagområder (medisinsk biokjemi, immunologi og transfusjonsmedisin, klinisk farmakologi, medisinsk mikrobiologi, genetikk, patologi, radiologi og nukleærmedisin), og inngår som del av program digital samhandling. Dette innebærer at det etableres en nasjonal informasjonstjeneste som følger:

    • laboratorie- og radiologisystemene ved alle landets laboratorier og radiologiske virksomheter tilpasses, slik at kopi av alle svarmeldinger går til den nasjonale løsningen
    • nødvendige tilpasninger i kjernejournal gjennomføres for å håndtere søk etter og visning av svarrapporter og prøvesvar
    • Helsenorge tilpasses slik at innbygger får ivaretatt sine rettigheter, herunder innsyn, sperring mv.

    Pasientens prøvesvar er under utprøving og det er planlagt nasjonal innføring i løpet av 2024.

    • Helsepersonell: Nasjonal tilrettelegging og utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2021
      Sluttdato: 31.12.2024
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Innbygger: Nasjonal tilrettelegging og utprøving

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      • Pasientens prøvesvar skal være ferdigstilt med muligheter for innbyggers innsyn i egne prøvesvar på Helsenorge.no
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Nasjonal utvikling
      begrenset utprøving
    • Tilpasning

      Eier: Helse- og omsorgsdepartementet | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten og kommune

      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 31.12.2023
      Videreutvikling
      utvidet utprøving