Hopp til hovedinnhold

Veikart for delmål 1A

Innbygger skal ha mulighet for å administrere behandlingsforløp, digital dialog og innsynstjenester gjennom Helsenorge

Innbyggere har enkel tilgang til informasjon og tjenester som setter dem i stand til å ta gode helsevalg og gjøre mer selv. Helsenorge er hovedinngangen til helse- og omsorgstjenester på nett, dette forutsetter at tjenester fra hver enkelt aktør i helse- og omsorgstjenesten er tilgjengelig via den nasjonale portalen. Delmålet skal ivareta innbyggers behov for helhet og oversikt, og videre støtte regjeringens mål om å gjøre det enklere for pasienter og pårørende å delta i beslutninger om egen helse og behandling, samt øke helsekompetansen i befolkningen.Per i dag er tilbudet på Helsenorge fragmentert, og det er geografiske ulikheter og manglende sammenheng i tilbudet. Det er et viktig mål å sikre at vår felles helse- og omsorgstjeneste åpner for at innbyggere finner tjenester på Helsenorge, som inngår i et økosystem med andre digitale dialogtjenester. Prinsipper for innbyggertjenester beskriver hvordan Helsenorge bør spille sammen med andre e-helseløsninger. Les mer om innbyggerprinsippene på ehelse.no

Les mer om delmål 1A

I Meld. ST. 24(2022- 2023)Felleskap og meistring – Bu trygt heime, vektlegges at digitale helse- og omsorgstjenester skal gi en mangfoldig befolkning likeverdige, trygge og sammenhengende tjenester av høy kvalitet, og bidra til mer geografisk likeverdige tjenester uavhengig av bosted. Innbyggere skal settes i stand til å være aktive i egen og næres helse, ta gode helsevalg, gjøre mer selv og være hjemme mest mulig ved hjelp av for eksempel digital hjemmeoppfølging.

Delmålet innebærer at innbyggere, pasienter og pårørende får tilgang til å administrerere mest mulig av sitt behandlingsforløp, som inkluderer å se status på henvisninger, følge med på timeavtaler og endre disse. Innbygger skal også ha mulighet til å starte en digital dialog med helsekontaktene sine, foreta oppgaver som reseptfornyelse, og motta varsler eller brev når det skjer endringer eller når det foreligger prøvesvar. Innbygger skal også kunne lese journaldokumenter som er relevante for behandlingsforløpet, og kunne gi fullmakt til sine nære. Innbygger skal kunne gjennomføre oppgaver i forbindelse med all helsehjelp som mottas fra den offentlige helsetjenesten, samt ha kontroll på hvem og hvordan de nærmeste involveres

Aktivitet som støtter opp om dette delmålet er listet opp i veikartet.

Hva betyr de ulike fasene?
  • Konsept

    Utredning av konsepter for løsning, som beslutningsunderlag før oppstart av nasjonal utvikling.

  • Nasjonal utvikling

    Utvikling av nasjonal tjeneste/regler, inkludert vurdering av nytte og nasjonal utprøvning.

  • Tilpasning

    Tilrettelegging for nasjonal tjeneste, ofte tilpasning i ulike relevante EPJ’er, for brukergrupper i helse- og omsorgssektoren.

  • Innføring

    Aktørene tar i bruk tjenesten, gjennom endring i virksomhetene med endrede arbeidsprosesser, opplæring og innføring av bruk.

  • Ny praksis i bruk

    Ny praksis i bruk betyr at aktørene har implementert den nye løsningen. Realisering av nytte.

  • Digitale innbyggertjenester i kommunal helse- og omsorgstjeneste

    Mindre informasjon Mer informasjon

    DigiHelse gir brukere av hjemmebaserte tjenester og deres pårørende med fullmakt mulighet til å ha dialog med helsetjenestene i sin kommune, via Helsenorge. Innbyggere kan sende og motta meldinger, se avtaler og avbestille hjemmebesøk. I tillegg kan innbygger få varsler om gjennomførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post. Noen kommuner har tatt løsningen i bruk og erfarer at DigiHelse gir innbyggere mulighet til å ta større styring i egen hverdag, gjøre hverdagen for innbyggere enklere, samt styrke samarbeidet med hjemmetjenesten.

    Innføringsprosjektet i regi av KS er avsluttet, men for å hjelpe nye kommuner i gang med Digihelse er det utarbeidet innføringsmateriell, som veileder nye kommuner gjennom de ulike fasene fra oppstart til realisering av gevinster.

    DigiHelsestasjon er en meldingstjeneste mellom helsestasjons- og skolehelsetjenesten og innbygger. Her kan innbygger på en sikker og trygg måte sende og motta meldinger, få oversikt over avtaler, motta varslinger og få tilgang til relevant informasjon. Løsningen kan gi store gevinster knyttet til tilgjengelighet, involvering og tidsbruk. Brukeropplevelsen heves av at innbyggerne får enklere kontakt med helsepersonell gjennom et tilgjengelig og sikkert digitalt verktøy. Digihelsestasjon er teknisk ferdigutviklet både på Helsenorge og i journalsystemene. Det nasjonale innføringsprosjektet for Digihelsestasjon er avsluttet. Nye kommuner som ønsker å koble seg på kan bruke innføringshåndboka som ble utarbeidet av prosjektet

    • Digihelse: hjemmebaserte tjenester, innføring via nettverk

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2023
      Innføring
    • Digihelse: hjemmebaserte tjenester

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • DigiHelse gir brukere av hjemmebaserte tjenester og deres pårørende med fullmakt mulighet til å ha dialog med helsetjenestene i sin kommune, via Helsenorge.
      • Innføringsprosjektet i regi av KS er avsluttet, men for å hjelpe nye kommuner i gang med Digihelse er det utarbeidet innføringsmateriell, som veileder nye kommuner gjennom de ulike fasene fra oppstart til realisering av gevinster.
      • Les mer på KS sine hjemmesider om hvem som tilbyr DigiHelse og hvordan du kan komme i gang med DigiHelse på KS sine hjemmesider
      Startdato: 01.01.2024
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring
    • DigiHelsestasjon (Basisløsning), innføring via nettverk

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • DigiHelsestasjon er teknisk ferdigutviklet både på Helsenorge og i journalsystemene.
      • Det nasjonale innføringsprosjektet for DigiHelsestasjon er avsluttet.
      • Nye kommuner som ønsker å koble seg på kan bruke innføringshåndboka som ble utarbeidet av prosjektet.
      • Les mer om hvordan kommer i gang med DigiHelsestasjon og hvem som tilbyr DigiHelsestasjon på KS sine hjemmesider.
      Startdato: 01.10.2021
      Sluttdato: 31.12.2025
      Innføring
  • Øvrige digitale innbyggertjenester fra kommune og fylkeskommune

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Det pågår arbeid med å tilrettelegges for at fysio- og manuellterapeuter får timeadministrasjon og dialog via Helsenorge. I første omgang innebærer denne løsningen at innbygger kan se og bli varslet om timer og får mulighet til å avbestille time. Det vil også være mulig å sende meldinger til innbygger. Dette er planlagt klart frem mot 2024.

    I tillegg til tjenestene som er innført på Helsenorge gjennom større satsninger finnes det flere kommuner som har valgt å i tillegg gi innbyggere tilgang til helsekontakter på Helsenorge for ulike tjenester i kommunen. Eksempler er helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand, hjelpemidler, ergoterapi og frisklivstilbud. Noen kommuner har åpnet for digital kontakt for helsetjenester som demensteam, koordinator med/uten individuell plan, medisinering, kreftteam, rus og psykiatri, dagtilbud/aktivitetssenter og ulike bolig, og bo-støtte tilbud.

    Det er også en del kommuner som har tjenester for bistand til oppgaver som: hjelpemidler, velferdsteknologi, trygghetsalarm, parkering og TT-kort via Helsenorge.

    • Tilrettelegging for offentlige tannhelse-tjenester

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Tannhelse mangler støtte i den mest brukte journalløsningen for offentlig tannhelse
      Startdato: 01.07.2021
      Sluttdato: 31.12.2021
      Tilpasning
    • Tilrettelegging for manuell og fysioterapeuter

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Det tilrettelegges for at fysio- og manuellterapeuter får timeadministrasjon og dialog via Helsenorge
      Startdato: 01.01.2022
      Sluttdato: 30.06.2022
      Tilpasning
    • Videre tilgjengeliggjøring av eksisterende tjenester og utvikling av nye tjenester

      Eier: KS / Kommuner | Brukergrupper: Kommune og fylkeskommune

      • Flere kommuner som har valgt å gi innbyggere tilgang til helsekontakter på Helsenorge for ulike tjenester i kommunen. Eksempler er helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand, hjelpemidler, ergoterapi og frisklivstilbud.
      • Noen kommuner har åpnet for digital kontakt for helsetjenester som demensteam, koordinator med/uten individuell plan, medisinering, kreftteam, rus og psykiatri, dagtilbud/aktivitetssenter og ulike bolig, og bo-støtte tilbud.
      • Les mer om tjenester på Helsenorge som er tilgjengelig for kommunene på Norsk Helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: 01.07.2022
      Sluttdato: 31.12.2026
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Digitale innbyggertjenester fra fastlegetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Digital Dialog Fastlege gir den enkelte innbygger mulighet til å involvere seg i prosesser og beslutninger om egen helse. Det er gunstig for egenmestring, og kontakten mellom aktører i helse- og omsorgssektoren blir enklere.

    I dag tilbyr 72,6 prosent av fastlegene tjenester som gir mulighet for e-konsultasjon, e-kontakt, digital fornyelse av resept og timeadministrasjon via Helsenorge.no. Enkle verktøy for kartlegging og veiledning er inkludert.

    Prosjektet som utviklet digitale tjenester for fastleger er avsluttet, men tjenestene for fastleger er under kontinuerlig utvikling basert på identifiserte behov i sektoren, og egne prosjekter med særskilt finansiering, som for eksempel EPJ-løftet.

    Tjenester for fastleger drives videre i forvaltning hos Norsk Helsenett SF, og videre innføring vil skje ved at fastlegene inngår avtaler om digitale tjenester med sin journalleverandør. De fleste leverandører har gjort nødvendige tilrettelegginger. Norsk Helsenett har tilgjengeliggjort informasjon om hvordan tjenestene fungerer, hvordan komme i gang og hvordan fastlegene kan tilpasse egen informasjon på Helsenorge.

    • Videre tilgjengeliggjøring av eksisterende tjenester og utvikling av nye tjenester

      Eier: Norsk Helsenett | Brukergrupper: Fastlege

      • I dag tilbyr 72,6 prosent av fastlegene tjenester som gir mulighet for e-konsultasjon, e-kontakt, digital fornyelse av resept og timeadministrasjon via Helsenorge.no.
      • Prosjektet som utviklet digitale tjenester for fastleger er avsluttet, men tjenestene for fastleger er under kontinuerlig utvikling basert på identifiserte behov i sektoren, og egne prosjekter med særskilt finansiering, som for eksempel EPJ-løftet.
      • På Norsk Helsenett sine hjemmesider kan du lese mer om hvilke nasjonale e-helseløsninger som er tilgjengelig og planlagt fra fastleger
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 30.06.2026
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan
  • Digitale innbyggertjenester fra spesialisthelsetjenesten

    Mindre informasjon Mer informasjon

    Spesialisthelsetjenesten har kommet lengst i å tilby digitale helse- og omsorgstjenester. Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger gir helseforetak plikt til å gjøre tjenester for selvbetjening, dialog og innsyn tilgjengelig for pasienter og brukere på Helsenorge fra 1. januar 2023. Det gjenstår litt før dette er innfridd i alle fire regionene. Det pågår arbeid med å få på plass løsninger etter hvert som det innføres nye journalløsninger i Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst.

    Helseregionene har som mål å fortsette samarbeidet med å utvikle og bredde digitale innbygger tjenester for å bidra til at pasientens helsetjeneste blir en likeverdig helsetjeneste og at forskjellene i det digitale tjenestetilbudet i Norge reduseres.

    Videreutvikling av innbyggertjenestene utover dette i spesialisthelsetjenesten foregår i det enkelte helseforetak. Viktige prosjekter er Alle møter (Helse Vest), Digitale pasienttjenester i Nord (Helse Nord) og Digitale innbyggertjenester - mine timeavtaler (Helse Sør-Øst). De regionale helseforetakene samarbeider og fordeler ansvar mellom seg for å få på plass nasjonale løsninger.

    • Tjenester for foreldre til ungdom mellom 13 og 15 år (ledes av Helse Nord RHF). Ungdom skal kunne ha kontakt med helsetjenesten uten involvering av foreldrene, og kunne bestemme at foreldre ikke skal ha informasjon. Helse Nord etablerer funksjonalitet i EPJ og rutiner for hvordan klinikker kan unnta informasjon for foreldre i tråd med ungdommens ønske om privatliv, slik at man kan tilby foreldre digitale tjenester på vegne av denne gruppen på Helsenorge.
    • Mine Timeavtaler (ledes av Helse Sør-Øst) vil gi innbygger en forbedret timetjeneste på Helsenorge som gjør det mulig å henge på informasjon basert på alder, kjønn, timetype, hvor undersøkelsen og behandlingen skal foregå. Dette vil også legge til rette for bedre og mer relevant informasjon til innbygger. Dette vil trolig også bidra til at innbygger møter bedre forberedt til avtalen på sykehuset.
    • Digital dialog mot behandlende enhet

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      • Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger gir helseforetak plikt til å gjøre tjenester for selvbetjening, dialog og innsyn tilgjengelig for pasienter og brukere på Helsenorge.
      • Det pågår arbeid med å få på plass løsninger etter hvert som det innføres nye journalløsninger i Helse Midt-Norge og Helse Sør-Øst.
      • Les mer om hvilke nasjonale e-helseløsninger som er tilgjengelig på planlagt fra helseforetak på Norsk helsenett sine hjemmesider.
      Startdato: Udefinert
      Sluttdato: 31.12.2022
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
    • Videre tilgjengeliggjøring av eksisterende tjenester og utvikling av nye tjeneste

      Eier: RHF | Brukergrupper: Spesialisthelsetjenesten

      Startdato: 01.01.2023
      Sluttdato: 30.06.2026
      Nasjonal utvikling
      Tilpasning
      Innføring
      Tentativ tidsplan