Utprøving av triageringsverktøy
Triageringsløsning er et digitalt dynamisk verktøy, for å prioritere og sortere digitale henvendelse til fastlegekontoret. Løsningen omfatter også kartlegging av helsetilstanden til innbyggerne som er årsaken til kontakten med legekontoret. Det innebærer at innbyggerne må fylle ut et digitalt dynamisk spørreskjema, som sendes til legekontoret før innbygger bestiller time. Dermed er innbygger og fastlege forberedt før innbygger kommer til timen. I tillegg har også innbygger bidratt med informasjon som leder innbyggeren til riktig time.
Nøkkelinformasjon
Status
Betydelige utfordringerStrategimål
2 - Enklere arbeidshverdag
Eier
Helsedirektoratet
Risiko
Ikke rapportertKontaktperson
Nina Brøyn
Segment
Observere
Triageringsverktøyet viser innbyggeren i en skjemaløsning til hvilken konsultasjonstype som er å anbefale og sender informasjonen som innbyggerne har skrevet inn til fastlegen, før innbygger bestiller konsultasjon.
Status
Risiko
Leveranser
Prosjektet er ferdig med 1 av 3 leveranser.
-
Utprøving av triageringsløsning på helsenorge
Ferdigstilt og levert: Ja
Leveransedato: 31.12.2023
Løsningen er prøvd ut på 5 legekontor fra 01.01.23-31.12.23. Utprøvning er evaluert av Oslo Economics. Prosjektet avventer beslutning fra HOD vedrørende videre bredding av løsningen
-
Utvikling og tilpasning i de 4 største EPJ-ene
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 01.08.2024
Det er behov for utvikling i EPJ-ene, slik at de kan ta i mot vedlegg på timeforespørsel, og at strukturerte data fra innbyggernes kartlegging kan komme automatisk inn i EPJ-en. I tillegg er det også et ønske at det blir bedre organisering av innboksen i EPJ-ene, slik at det blir bedre struktur på ulike vedlegg som kommer inn som bla kartleggingen fra innbyggerne.
-
Utvikle triageringsløsning på Helsenorge
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2024
Helsedirektoratet og Norsk Helsenett har utviklet i samarbeid med leger, en triageringsløsning på Helsenorge, som skal bidra til bedre sortering og prioritering av digitale henvendelser på fastlegekontoret. Prosjektet er et av tiltakene i handlingsplanen for allmennhelsetjenesten 2020-2024. Prosjektet startet i 2021 til 2022 med første utprøvning med 4 legekontorer med triageringsverktøy fra en ekstern leverandør Doctrin, som ble integrert på Helsenorge-plattformen. I 2022 fikk prosjektet midler gjennom Medfinansieringsordningen i Digitaliseringsdirektoratet for prosjektperioden fra 2022 til 2025, for å videreutvikle en triageringsløsning på Helsenorge. Evalueringene av utprøvningene tyder på at det ligger et stort potensial i tidsbesparelser for fastlegene hvis verktøyet utvikles og implementeres. Det er gode tilbakemeldinger på spørreskjema som innbyggere fyller ut før time på legekontoret, bla bidrar dette til at både innbygger og fastlege er bedre forberedt før timen. Erfaringene så langt tyder på at en triageringsløsning kan være sentralt i arbeidet med å avlaste en presset fastlegeordning. Etter utprøvningen i 2023, ble det planlagt videreutvikling av løsning med sakte bredding til ca. 37 legekontorer (ca. 150 fastleger) i 2024, og ca. 112 legekontorer (ca. 450 fastleger) i 2025. I 2024 har trageringsløsningen i hovedsak blitt ferdig utviklet, men prosjektet har måttet avventet igangsetting av en bredding, på politisk avklaringer i HOD. Avklaringen om at prosjektet skal avsluttes i 2024 ett år før opprinnelig planlagt, kom i statsbudsjettet for 2025. Det innebærer at det ikke blir bredding i en ny utprøvning, men at prosjektet i stedet må avsluttes innen utgangen av året. Det er nå fremskyndet utarbeiding av en sluttrapport for evalueringen for hele prosjektperioden fra Oslo Economics, som ferdigstilles ca. 1.12.2024.