Hopp til hovedinnhold

Pasientens prøvesvar, Helse Sør-Øst

Pasientens prøvesvar skal løse behovet for å dele prøvesvar på tvers, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor undersøkelsen er utført.

Nøkkelinformasjon

Eier

Helse Sør-Øst RHF

Risiko

Lav

Kontaktperson

Mariann Seland

Segment

Digital samhandling

Pasientens prøvesvar skal tilgjengeliggjøre prøvesvar på tvers av behandlingsnivå, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført. Innbyggere vil få tilgang til alle sine prøvesvar i Helsenorge, og kan ta et større eierskap til egen helse og hvem som skal få tilgang til prøvesvarene. Helsepersonell som behandler pasienten, kan slippe å etterlyse informasjon hos andre kilder, noe som kan bidra til raskere diagnostisering og bedre kvalitet i helsetjenestene.
Pasientens prøvesvar er en del av den nasjonale Digital samhandlings satsningen.

Pasientens prøvesvar er prioritert som et av de viktigste nasjonale tiltakene, og Helse Sør-Øst har fått i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å bidra til å realisere de ønskede gevinstene gjennom bruk av løsningen.

Status

Under kontroll

Regionalt porteføljestyre i HSØ får sak om overgang til gjennomføringsfase til beslutning den 7. november 2024. Foreløpig plan for gjennomføringsfasen er å starte med en minimumsløsning som gradvis bygges ut til å dele flere prøvesvar.

Risiko

Lav

Avhengigheter

Tiltaket har følgende avhengigheter.
Hva trenger tiltaket levert Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? Hva skal det brukes til? Frist Kritikalitet Status
Implementering i andre regioner Andre helseregioner Gjøre pasienters prøvesvar fra andre regioner tilgjengelig i HSØ Grønn
Nasjonale løsninger NHN NHN har databasen for pasientens prøvesvar og skal sørge for mekanismer som bl.a. gjør at kun prøvesvar til helsehjelp inkluderes og personvern ivaretas 01.12.2024 Høy Grønn