Hopp til hovedinnhold

Pasientens kritiske informasjon, Norsk helsnett

Pasientens kritiske informasjon (alvorlige diagnoser og tilstander), er opplysninger som det i en behandlingssituasjon er særskilt viktig at helsepersonell kjenner til for å ta de rette behandlings valgene og som vil være med å øke pasientsikkerheten

Nøkkelinformasjon

Eier

Norsk Helsenett

Risiko

Lav

Segment

Digital samhandling

Pasientens kritiske informasjon blir oftest registrert i aktørens egne fagsystemer. Kritisk informasjon som i tillegg registreres i Kjernejournal blir tilgjengelig for deling mellom aktører nasjonalt, for dem som har innført Kjernejournal. Innbyggere får innsyn via helsenorge.
Tiltaket skal bidra til å øke registreringsgraden av kritisk informasjon nasjonalt, ved at helsepersonell kan registrere opplysningene i eget fagsystem – samtidig som data overføres automatisk til Kjernejournalen. Dette skal bidra til at flere innbyggere får registrert kritisk informasjonen i Kjernejournal og dermed redusere risiko for feil behandling, som for eksempel alvorlige legemiddelreaksjoner. Tiltaket vil også redusere tiden helsepersonell bruker på å lete etter slik informasjon.

Pasientens kritiske informasjon er en del av Digital samhandlings satsningen. Les mer om Digital samhandling på regjeringens hjemmeside.
Norsk helsenett SF er ansvarlig for teknisk utvikling og utprøving av tiltaket, Pasientens kritiske informasjon. Norsk helsenett SF er også ansvarlig for drift og forvaltning av løsningen

Status

Under kontroll

Oppsummering:
- Norsk helsenett har levert løsning for Kritisk informasjon API i Kjernejournal og har ferdigstilt en oppsummering av erfaringer fra utprøvingen i helseregion Vest.
- Kjernejournal Kritisk info APIet er klar for integrasjon og utprøving for alle helseregioner.

Risiko

Lav

Resultatmålene for 2024 er levert i henhold til planen. Norsk helsenett understøtter EPJ-leverandører slik at de kan ta i bruk KI API. Risiko knyttet til egne leveranser bortfaller som følge av dette.



Leveranser

Prosjektet er ferdig med 1 av 2 leveranser.

  • Utprøving av kritisk informasjon API i Helse Vest

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 31.03.2024

    Anvende og tilpasse tillitsrammeverk, innføringsplan, oppsummere erfaringsgrunnlaget.

  • Bidra til at alle EPJ-leverandører kan håndtere kritisk informasjon via API

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 31.12.2024

    Dialog med leverandørene

Avhengigheter

Tiltaket har følgende avhengigheter.
Hva trenger tiltaket levert Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? Hva skal det brukes til? Frist Kritikalitet Status
Utprøving og tilpasning av EPJ (DIPS Arena) Helse Vest Begrenset utprøving med Kritisk informasjon med tillitsrammeverk 31.03.2024 Oppfylt
Avklare mulighet for en felles kilde for overfølsomhet til kjernejournal Helsedirektoratet Innføringsplan, kritisk informasjon 31.12.2024 Grønn
Bidra inn i arbeidet med IPS Heledirektoratet Bidra inn i IPS 31.12.2024 Grønn