Digitale innbygger- og samhandlingstjenester i nord
Utvikle helhetlige digitale pasient- og samhandlingstjenester som understøtter pasientforløp og virksomhetene.
Nøkkelinformasjon
Status
Noen utfordringerStrategimål
1 - Aktiv medvirkning i egen og næres helse
Eier
Helse Nord RHF
Risiko
MiddelsKontaktperson
Tove Sørensen
Segment
Koordinere
Les mer om tiltaket på Helse Nord sine nettsider, i sak til styret i Helse Nord 22.6.2021 og Sak 145-2023.
Status
Risiko
Leveranser
Prosjektet er ferdig med 1 av 7 leveranser.
-
Pasientbrev på Helsenorge med ettersending
Ferdigstilt og levert: Ja
Leveransedato: 30.04.2023
Formidle inntaksbrev via Helsenorge som ettersender til fysisk post dersom mottaker ikke åpner det. Innføring av nasjonale "Klart språk" brevmaler er en forutsetning. Informasjon i brevet skal samsvare med og vise til informasjon på helseforetakenes nettside og Helsenorge. Andre leveranser er digitalt helseopplysningsskjema. Tjenesten er innført i hele regionen.
-
Digital dialog med behandlende enhet
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.10.2024
Alle digitale pasienttjenester bør ha dialog. Dette prosjektet skal utvikle og produksjonssette sikker dialog mellom behandlende enhet og pasient som beskrevet i det nasjonale DIS-prosjektet i 2019. Her kan spesialisthelsetjenesten starte dialog. Teknisk løsning for Helsekontakt er i produksjon. Planen var stegvis innføring med Helsekontakt (høsten 2023) og standard- og fleksibel dialog i 2024.
-
Digitale pasienttjenester for barn og unge
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 02.12.2024
Tjenesten består av flere del-leveranser: Tilgang basert på henvisning, tilgang for foreldre og tilgang for pasienten selv (12-16) år. Tilgang basert på henvisning er en forutsetning for tilgang 12-16 år. Tilgang på vegne av ungdom (12-16) er avhengig av juridisk veiledning fra Helsedirektoratet. Prosjektet har fått innsyn i Veilederen 15.3. Innspill er gitt om at dette vil føre til endret løsningsforslag og manuelle prosedyrer i sykehusene. Manglende digital pålogging for aldersgruppen 12-16 år og krav om samtykke fra foreldre, kan føre til redusert bruk. Uklar leveransedato. Utbredelse av tjenester for 12-16 år, er avhengig av at andre tjenester tar høyde for tilgangsmekanismer (nekting / sperring).
-
Digitale skjema
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 02.12.2024
Ta i bruk og tilpasse digitale skjema til helsetjenesten og pasientenes behov. Skjema bør være pre-utfylt, kunne gjenbrukes og ha svarmulighet. Pasientens inngang skal være Helsenorge uavhengig av skjemaleverandør. Noen skjema skal inn i sak- og arkivsystem og noen inn i fagsystem og er levert. Integrasjon med ekstern skjemaleverandør på Helsenorge planlegges første halvår 2024, men er forsinket. Innføring av Dips Pasientskjema er etablert som eget prosjekt.
-
Timer i Nord
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 30.06.2025
Dagens timeavtaler i Helse Nord viser timen (inkludert video- og telefontimer) på Helsenorge og har dialogmulighet. Neste versjon av timeavtaler (Timer 2.0) skal bla varsle pasient om timen og vise tiltak knyttet til timen. Ambisjonen er at timeavtale skal være en integrert del av pasientforløpet. HSØ er hovedsamarbeidspartner for Timer 2.0. Innføring er utsatt til 2025.
-
Velge og endre time
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 01.12.2025
Innføre velge og endre timer som utvikles av Dips og Helse Vest. Avhengig av noe utvikling, integrasjon med personaladministrative system og kapasitet i helseforetakene.
-
Dips pasientskjema på Helsenorge
Ferdigstilt og levert: Nei
Leveransedato: 31.12.2025
Prsojetket skal innføre Dips pasientskjema for å forbedre muligheten til å samle inn pasientrapporterte data og gjenbruke disse der det er mulig. I tillegg skal innføring av Dips pasientskjema forbedre og effektivisere hvordan en sender ut og følger opp skjema, helst gjennom automatisert funksjonalitet i fagsystem.
Avhengigheter
Tiltaket har følgende avhengigheter.Hva trenger tiltaket levert | Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? | Hva skal det brukes til? | Frist | Kritikalitet | Status |
---|---|---|---|---|---|
Tilgang til syntetisk testmiljø og ressurser | HN-IKT | Testing ende-til-ende | 30.06.2021 | Høy | Rød |
Verifisere tjenester i produksjon på Helsenorge | NHN | Mulighet til å sjekke at tjenesten fungerer etter hensikten (e.g. at pårørende ikke får urettmessig tilgang til informasjon.) | 17.12.2021 | Høy | Rød |
Nasjonal tillitsmodell | Norsk Helsenett | Dele informasjon på tvers av helsetjenestenivå | 31.03.2024 | Høy | Gul |
Ressurser til innføring av tjenester | Helseforetak | Innføring av tjenester | 02.12.2024 | Høy | Gul |
Utvikling og tilpassing | EPJ-leverandører | Realisere tjenester på Helsenorge og i Kjernejournal | 01.07.2025 | Høy | Gul |