Hopp til hovedinnhold

Digitale innbygger- og samhandlingstjenester i nord

Utvikle helhetlige digitale pasient- og samhandlingstjenester som understøtter pasientforløp og virksomhetene.

Nøkkelinformasjon

Strategimål

1 - Aktiv medvirkning i egen og næres helse

Eier

Helse Nord RHF

Risiko

Middels

Kontaktperson

Tove Sørensen

Segment

Koordinere

Prosjektet skal utvikle og innføre digitale tjenester for pasienter som understøtter bedre samhandling mellom helsetjenestenivå og gir positive gevinster for sykehusene. I 2026 skal helsepersonell i regionen kunne jobbe i team sammen med pasienten fra sitt eget fagsystem. Pasienter og brukere skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sykehus og kommuner. Pasienter som trenger det, vil i større grad møte spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Dette innebærer utvikling av ulike komponenter og tjenester som sammen blir en helhetlig tjeneste for pasienter og helsepersonell.

Status

Noen utfordringer

Leveranser er forsinket grunnet kapasitetsproblemer i regionen og hos leverandørene. Manglende verifikasjon på tjenester som er i produksjon på Helsenorge fører til forsinkelser og usikkerhet om tjenestene er forsvarlige.

Risiko

Middels

Den største risikoen er leveransekapasitet hos leverandørene (NHN og Dips) og i regionen. Prosjektet er avhengig av andre store regionale prosjekt og innføringsløp. Tidsplan revideres i samarbeid med leverandørene og helseforetakene. Manglende verifikasjon i produksjon er også en betydelig risiko. I verste fall må tjenestene tas ned og utvikling stoppes. Manglende avklaring og juridisk grunnlag for å dele informasjon på tvers av helsetjenestenivåene kan føre til at utvikling og innføring stopper opp. Innføring av digitale pasienttjenester for aldersgruppen 12-16 år kan bli forsinket eller stoppet dersom andre tjenester ikke tar hensyn til dette (nekting / sperring).

Leveranser

Prosjektet er ferdig med 2 av 9 leveranser.

  • Pasientbrev på Helsenorge med ettersending

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 30.04.2023

    Formidle inntaksbrev via Helsenorge som ettersender til fysisk post dersom mottaker ikke åpner det. Innføring av nasjonale "Klart språk" brevmaler er en forutsetning. Informasjon i brevet skal samsvare med og vise til informasjon på helseforetakenes nettside og Helsenorge. Andre leveranser er digitalt helseopplysningsskjema. Tjenesten er innført i hele regionen.

  • Digitale behandlingsplaner og hjemmeoppfølging ("Datadeling")

    Ferdigstilt og levert: Ja

    Leveransedato: 31.10.2023

    Prosjektet skal etablere målbilde og infrastruktur for datadeling for å bedre pasientforløpet og samhandling mellom pasienter og helsetjenestenivåene. Helse Nord prøver ut minimumsversjon av digitale behandlingsplaner med egenbehandlingstiltak (uten integrasjoner) som er et prosjekt ledet av Helsedirektoratet som avsluttes 31.12.2023. Prosjektet etablerer en POC for overføring av data fra DHO-system til fagsystem spesialist. Denne er gjennomført.

  • Dokumentdeling via Kjernejournal

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 30.06.2024

    Prosjektet skal tilby informasjonsdeling på tvers av helsetjenesten. Opprinnelig plan var å tilby tjenesten til alle fastleger i regionen i 2021 med videreutvikling og tilrettelegging for innføring til flere brukergrupper i 2022. Dokumentdeling via Kjernejournal som nå har fått navnet Pasientens journaldokumenter, ble satt i produksjon i Helse Nord 13.6. (fase 1). Videre innføring (fase 2) planlegges høsten 2023 med leveranser i 2024. Dette forutsetter avklaringer om hva som kan deles med kommunal sektor.

  • Digital dialog med behandlende enhet

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 31.10.2024

    Alle digitale pasienttjenester bør ha dialog. Dette prosjektet skal utvikle og produksjonssette sikker dialog mellom behandlende enhet og pasient som beskrevet i det nasjonale DIS-prosjektet i 2019. Her kan spesialisthelsetjenesten starte dialog. Teknisk løsning for Helsekontakt er i produksjon. Noen enheter vil innføre Helsekontakt høsten 2023. Standard- og fleksibel dialog innføres i 2024.

  • Digitale pasienttjenester for barn og unge

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 02.12.2024

    Tjenesten består av flere del-leveranser: Tilgang basert på henvisning, tilgang for foreldre og tilgang for pasienten selv (12-16) år. Tilgang basert på henvisning er en forutsetning for tilgang 12-16 år. Tilgang på vegne av ungdom (12-16) er avhengig av juridisk veiledning fra Helsedirektoratet. Prosjektet har fått innsyn i Veilederen 15.3. Det diskuteres hva dette innebærer for planlagte leveranser. Trolig vil dette medføre nye tiltak og forsinkelse. Manglende digital pålogging for aldersgruppen 12-16 år og krav om samtykke fra foreldre, kan føre til redusert bruk. Uklar leveransedato. Utbredelse av tjenester for 12-16 år, er avhengig av at andre tjenester tar høyde for tilgangsmekanismer (nekting / sperring).

  • Digitale skjema

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 02.12.2024

    Ta i bruk og tilpasse digitale skjema til helsetjenesten og pasientenes behov. Skjema bør være pre-utfylt, kunne gjenbrukes og ha svarmulighet. Pasientens inngang skal være Helsenorge uavhengig av skjemaleverandør. Noen skjema skal inn i sak- og arkivsystem og noen inn i fagsystem og er levert. Integrasjon med ekstern skjemaleverandør på Helsenorge planlegges første halvår 2024. Innføring av Dips Pasientskjema er etablert som eget prosjekt.

  • Timer i Nord

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 30.06.2025

    Dagens timeavtaler i Helse Nord viser timen (inkludert video- og telefontimer) på Helsenorge og har dialogmulighet. Neste versjon av timeavtaler (Timer 2.0) skal bla varsle pasient om timen og vise tiltak knyttet til timen. Ambisjonen er at timeavtale skal være en integrert del av pasientforløpet. HSØ er hovedsamarbeidspartner for Timer 2.0. Innføring er utsatt til 2025.

  • Vise rekvisisjon og prøvesvar

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 30.06.2025

    Prosjektet skal ta i bruk funksjonalitet for å vise rekvisisjon og prøvesvar for pasient som utvikles i det nasjonale tiltaket Pasientens prøvesvar. Helse Nord deltar i utprøving av Pasientens prøvesvar. Tjeneste for pasienter kan ikke realiseres i prosjektperioden. Tidsplan er avhengig av tilgangsmekanismer og utvikling hos leverandører.

  • Velge og endre time

    Ferdigstilt og levert: Nei

    Leveransedato: 01.12.2025

    Innføre velge og endre timer som utvikles av Dips og Helse Vest. Avhengig av noe utvikling, integrasjon med personaladministrative system og kapasitet i helseforetakene.

Avhengigheter

Tiltaket har følgende avhengigheter.
Hva trenger tiltaket levert Hvilken aktør er tiltaket avhengig av? Hva skal det brukes til? Frist Kritikalitet Status
Tilgang til syntetisk testmiljø og ressurser HN-IKT Testing ende-til-ende 30.06.2021 Høy Rød
Verifisere tjenester i produksjon på Helsenorge NHN Mulighet til å sjekke at tjenesten fungerer etter hensikten (e.g. at pårørende ikke får urettmessig tilgang til informasjon.) 17.12.2021 Høy Rød
Nasjonal tillitsmodell Norsk Helsenett Dele informasjon på tvers av helsetjenestenivå 31.03.2024 Høy Gul
Ressurser til innføring av tjenester Helseforetak Innføring av tjenester 02.12.2024 Høy Gul
Utvikling og tilpassing EPJ-leverandører Realisere tjenester på Helsenorge og i Kjernejournal 01.07.2025 Høy Gul